Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Ministerstvo dopravy zvažuje osamostatnit státního správce silnic

  9:59aktualizováno  9:59
Ministerstvo dopravy oprášilo myšlenku převodu správce silnic a dálnic na akciovou společnost. Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD), které je nyní státní příspěvkovou organizací, by to otevřelo možnost k financování výstavby a údržby silnic prostřednictvím úvěrů. Podobný systém funguje v Rakousku, kde dálniční síť spravuje státní akciovka Asfinag.

Šéf Ředitelství silnic a dálnic Jan Kroupa. | foto: Marek Podhora, MAFRA

ŘSD pro ministerstvo dopravy vypracovalo analýzu, jaké kroky by bylo nutné postoupit, aby ŘSD, které nyní žije ze státního rozpočtu, mohlo být do budoucna samofinancovatelnou společností. Podle jeho generálního ředitele Jana Kroupy by převod mohl trvat zhruba čtyři roky. Transformaci podle něj není vhodné uspěchat, předně je nutné dobře zvážit, jaký majetek by stát na novou společnost převedl.

Pokud by pod ŘSD spadaly pouze dálnice, bylo by financování společnosti jednodušší. Pokud by však mělo stejně jako v současnosti na starosti i správu silnic první třídy, na nichž neplatí dálniční známky a na většině se nevybírá ani kamionové mýtné, bylo by potřeba hledat nějaký další zdroj peněz pro vyvážení rozpočtu, dodal Kroupa.

Nápad převést ŘSD na akciovou společnost není nový, naposledy se objevil zhruba před sedmi lety, nakonec se ale neuskutečnil. Nyní je důvodem oprášení této myšlenky potřeba hledat alternativní způsoby financování výstavby a oprav silniční sítě poté, co po roce 2020 výrazně ubude dotací, které do dopravy směřují z Evropské unie. Rozhodnutí o převodu ovšem prozatím nepadlo. Podle ministra dopravy Dana Ťoka je třeba s takto významným krokem počkat, až vláda získá důvěru Poslanecké sněmovny.

V roce 2011 stát uvažoval o dvoukrokové transformaci ŘSD. V první fázi se mělo ředitelství přeměnit na státní podnik. Tehdy vedení resortu ujišťovalo veřejnost, že součástí zákona, který by transformaci správce silnic umožnil, budou i garance, které by zabránily privatizaci sítě silnic a dálnic. 

Ne nevýznamným důvodem pro přeměnu na samostatnější akciovou společnost byla i možnost vyplácet zaměstnancům vyšší než tabulkové mzdy. Za ty bylo podle tehdejšího šéfa ŘSD Davida Čermáka obtížné na klíčové posty v organizaci získat kvalifikované odborníky. Nedostatek zkušených úředníků nicméně státní správu trápí i nyní.



Nejčtenější

Dostanu o 5 Kč na hodinu navíc? Beru. Firmy tápou nad odchody zaměstnanců

Ilustrační snímek

Potravinářské řetězce, sklady nebo pošta mají jedno společné: až třetina zaměstnanců tam nevydrží déle než rok. Nemají...

10 LET OD KRIZE: Místo práce jsme stříleli vrtulníky, říká bývalý bankéř Lehmanů

Nik Storonsky, zakladatel a šéf britského bankovního start-upu Revolut.

Před deseti lety oběhly celý svět fotky bankéřů, jak s papírovými krabicemi vyklízejí své kanceláře na Wall Streetu....



Pět týdnů dovolené, vyšší mzdy a kratší pracovní týden, požadují odbory

Předseda ČMKOS Josef Středula na shromáždění odborářů před začátkem...

Na třináct set odborářů z celé republiky přijelo v úterý do Prahy, aby formulovali své požadavky. Chtějí zvýšení mezd o...

Pojištění proti pokutám je přitěžující okolnost, rozhodl Nejvyšší správní soud

policie radar měření rychlost celostátní akce

Uzavření pojistky proti pokutám může být ve správním řízení bráno jako přitěžující okolnost, upozornil deník Právo na...

Prověřte, jak získal majetek! Na finanční správu přišlo 1 173 podnětů

Ilustrační snímek

Už třetím rokem Češi hlásí příjmy, které se nemusejí psát do daňových přiznání. Pokud to neudělají, riskují do budoucna...

Další z rubriky

Do Ostravy za padesát. Slevy pro studenty a seniory platí i na akční jízdné

Ilustrační snímek

České dráhy musejí kvůli povinným slevám pro studenty a seniory, které platí od září, ještě víc zlevnit. Přešly totiž...

O létání mezi Českem a Čínou je obří zájem, Praha chce spojení do Hongkongu

Sichuan Airlines poprvé v Praze

Létání mezi Českem a Čínou prudce roste. Zatímco v roce 2015 cestovalo v obou směrech dohromady přes dvanáct tisíc...

Vlaky se na trať z Volar do Strakonic vrátí v listopadu, oprava bude stát 140 milionů

Železniční trať mezi Mikulovem a Novým Městem porušená erozí.

Na poškozený úsek železniční trati, která spojuje jihočeské Strakonice a Volary, se vlaky vrátí na konci listopadu....

Najdete na iDNES.cz