Doprava v Česku: nejste bezbranní

  • 4
Vlak, autobus, letadlo či městská hromadná doprava pro většinu z nás nezbytné způsoby, jak se dostat z jednoho místa na druhé. Oproti osobnímu autu mají jednu podstatnou výhodu nemusíte se o nic starat. Dostanete-li se však jejich vinou do potíží, nemáte mnoho šancí, jak se domoci svých práv. Přesto nejste úplně bezbranní.

To platí zejména ve dvou případech - zaprvé pokud se v průběhu jízdy dopravním prostředkem zraníte, zadruhé dojde-li k poškození nějaké vaší osobní věci (zavazadlo, oblečení). V takových situacích máte mnohem více práv.

Úraz hradí dopravce

Musí však být jednoznačně prokázána vina na straně dopravce. Jinak možnost na jakékoli odškodnění ztrácíte. "Jestliže se člověk zraní například o ostrou hranu sedačky nebo si o ni roztrhne oblečení, zodpovídá za to dopravce a ten také cestujícího odškodní," říká Štěpán Ševčík, ekonomický ředitel ČSAD Střední Čechy.

V případě úrazu při dopravní nehodě se případ řeší v rámci povinného ručení, eventuálně havarijní pojistky, kterou má dopravce sjednánu. "Totéž platí i v takových situacích, kdy se cestující zraní, například ve chvíli, kdy se řidič snažil odvrátit dopravní nehodu a prudce zabrzdil," dodává Štěpán Ševčík. Způsobí-li si však člověk zranění sám, je to jen jeho problém. "Samozřejmě, řidič je v takové situaci nápomocen, přivolá záchrannou službu či policii," doplňuje ekonomický ředitel ČSAD.

Zpoždění za vlastní peníze

Naprosto jiná situace nastává, jde-li o zpoždění. To je v Česku bohužel velmi běžným jevem. Zpozdí-li se například vlak či autobus a cestujícímu kvůli tomu uletí letadlo, nemá vůbec žádný nárok na náhradu škody, která mu tím vznikla, v tomto případě na zaplacení propadlé letenky. Zákon totiž jasně říká: "Jestliže ve veřejné drážní a silniční osobní dopravě nebyl cestující přepraven včas, nemá právo na náhradu škody." A ještě zřejměji v přepravních podmínkách Českých drah: "Zpožděný odjezd, příjezd, ztráta přípoje nebo vynechání vlaku nejsou důvodem k náhradě škody, která tímto cestujícímu vznikla."

Jediné, co může takto postižený pasažér získat nazpět, je zaplacené jízdné. "Má-li odjezd vlaku pět a více minut zpoždění již z nástupní stanice, může se cestující vzdát jízdy a požádat o vrácení jízdného," vysvětluje Pavel Tesař z tiskového oddělení Českých drah. Totéž se týká i městské hromadné dopravy. S tím rozdílem, že tady nelze požadovat opravdu nic. "V případě zpoždění žádnou náhradu ani takzvané zpožděnky neposkytujeme," říká tisková mluvčí Dopravního podniku města Brna Hana Pohanová.

Podle smluvních přepravních podmínek pražského Dopravního podniku musí dopravce alespoň neprodleně zajistit náhradní přepravu, pokud dojde k mimořádným událostem a například tramvajová linka nemůže v jízdě dál pokračovat.

V letadle jsou vstřícnější

Podstatně přívětivěji se ke klientům chovají letecké společnosti. V případě velkého zpoždění či zrušení letu zajistí zákazníkům na vlastní náklady ubytování, popřípadě náhradní spojení. "A pokud cestujícímu vznikne nějaká škoda, snažíme se mu poskytnout určitou kompenzaci, například slevu či služby zdarma," objasňuje ředitel vnějších vztahů Českých aerolinií Dan Plovajko. Jen je nutné dávat pozor na zásah takzvané vyšší moci. Zpozdí-li se letadlo vlivem nepříznivých povětrnostních podmínek či z důvodu uzavření letiště kvůli ohlášenému bombovému útoku, dopravce za to nenese odpovědnost, a nelze tudíž s žádným odškodným počítat.

Jaká práva má cestující...

... v letadle

Zpoždění

  • v případě velkého zpoždění nebo zrušení letu vám letecká společnost zajistí na vlastní náklady ubytování či náhradní spojení
  • je-li zpoždění zaviněno leteckou společností a vám při něm vznikne škoda, máte právo na určitou náhradu (například slevu)
  • dopravce není odpovědný za zpoždění způsobené "vyšší mocí" (povětrnostní podmínky)

Ztráta zavazadla

  • pokud se vám ztratí zavazadlo umístěné v zavazadlovém prostoru, máte právo na kompenzaci
  • za příruční zavazadlo si odpovídáte sami
  • v případě zpoždění zavazadla můžete získat od Českých aerolinií finanční pomoc

Zranění

  • je-li vina na straně letecké společnosti, máte právo na odškodnění; pokud není vina jednoznačná, záleží na vzájemné dohodě

Poškození věci

  • pokud se poškodí příruční zavazadlo (vinou letecké společnosti) nebo zavazadlo v zavazadlovém prostoru, máte nárok na náhradu

... ve vlaku

Na co byste neměli zapomenout

Při jakékoli události, která vás poškodí, si nechte všechno potvrdit a trvejte na úředním záznamu od odpovědných osob (řidič, průvodčí...).

V případě potřeby (například při nehodě) požádejte o vystavení policejního protokolu.

S žádostí o náhradu škody předložte co nejvíce dokladů a potvrzení (například účtenku od poškozené věci, neschopenku od lékaře, lístek z úschovny).

Zajistěte si svědky události, mohou vám být později ku prospěchu.

Na zavazadlový lístek si nechte zapsat, o jaké zavazadlo jde.

Zpoždění

  • při zpoždění nemáte nárok na žádnou náhradu škody, která vám kvůli tomu vznikla
  • má-li vlak v nástupní stanici zpoždění pět a více minut, můžete požádat o vrácení jízdného (cestovat však nesmíte)
  • přijede-li vlak do přestupní stanice se zpožděním a přípoj nepočká, můžete se vzdát další jízdy a požádat o vrácení části jízdného nebo se zdarma vrátit do nástupní stanice

Ztráta zavazadla

  • ztratí-li se vám zavazadlo, které jste poslali vlakem, máte nárok na náhradu po 15 dnech ode dne, kdy mělo být doručeno
  • ztratí-li se zavazadlo uložené v úschovně, můžete žádat náhradu škody

Zranění

  • dojde-li ke zranění vinou dopravce, máte nárok na odškodnění

Poškození věci

  • prokáže-li se vina drah, máte nárok na náhradu škody

... v autobuse

Zpoždění

  • má-li spoj zpoždění více než šedesát minut, máte právo na vrácení jízdného
  • to platí i v případě, pokud autobus vůbec nejede (jízdenky z předprodeje)
  • dopravce vám musí vrátit i část jízdného za neprojetý úsek cesty (například kvůli závadě na autobusu)

Ztráta zavazadla

  • náhradu za ztracené zavazadlo můžete požadovat pouze tehdy, pokud se ztratí ze zavazadlového prostoru
  • za kufr či tašku, které si vezmete do autobusu, si odpovídáte sami

Zranění

  • zraníte-li se vinou dopravce (např. při dopravní nehodě, pokud řidič prudce zabrzdí), musí vám způsobenou škodu uhradit
  • zraníte-li se vlastní vinou (např. špatné došlápnutí při výstupu), je to váš problém; řidič vám pouze pomůže při řešení situace (přivolá lékaře)

Poškození věci

  • je-li vinen dopravce (například si olejem potřísníte kabát), máte právo na odškodnění

... v městské dopravě

Zpoždění

  • nemáte žádný nárok na náhradu škody, která vám kvůli zpoždění vznikla

Ztráta zavazadla

  • pokud se vám zavazadlo ztratí v době, kdy jste se o ně prokazatelně nemohli starat (např. při dopravní nehodě), máte právo na náhradu
  • za ukradené zavazadlo při normálním provozu si nesete odpovědnost sami

Zranění

  • zraníte-li se vlivem provozu MHD (nehoda) nebo je-li vina na straně dopravce (namrzelé schůdky tramvaje), můžete žádat o odškodnění

Poškození věci

  • platí totéž, co u zranění, dopravce odpovídá za škodu způsobenou provozem MHD

Pramen: České aerolinie, České dráhy, ČSAD Střední Čechy, Dopravní podnik hl. města Prahy, Dopravní podnik Brno