Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Dopravce Šmidberský: Uživil bych dvakrát víc kamionů

  1:08
Když přijedete do centrály jeho firmy s více než tři sta kamiony, na dvoře stojí osamoceně dva vozy. Tohle má být jeden z největších autodopravců v republice? "Kdybych měl plný dvůr kamionů, tak to můžeme zabalit. Některá auta tu skoro nejsou, jezdí stále po světě," říká majitel firmy Šmidberský Transport Roman Šmidberský.

Roman Šmidberský, majitel firmy Šmidberský Transport | foto: Radek KalhousMF DNES

Za třináct let vybudoval pardubický podnikatel jednu z největších dopravních firem v Česku i Evropě. Má další plány na expanzi: míří na Slovensko, chce postavit velké logistické centrum, začal s přepravou drahého zboží.

Původně z něj měl být chemik. Během studia však odjel na tři měsíce pracovat do Německa a po návratu se už do školy nevrátil, spolu se svou přítelkyní, nynější manželkou, začal totiž s podnikáním.

"Přivezli jsme si odtamtud na tehdejší dobu velmi dobré peníze a dali jsme je do otevření restaurace," vzpomíná na svůj start čtyřiatřicetiletý podnikatel.

"Tam jsme točili pivo z Benešova a zjistili jsme, že doprava je dost drahá. Proto jsme si pořídili vlastní avii a začali si pivo vozit sami," popisuje svůj vstup do autodopravy Šmidberský.

Řada jeho konkurentů u takového vozového parku zůstala. Šmidberský se od nich lišil: včas se začal specializovat na to, co jiní nenabízeli. Začal vozit pro dodavatele automobilek velkoobjemové zásilky.

"První návěs jsme si vymysleli sami, dnes se za to pomalu stydím, když ho vidím," říká Šmidberský. Měl výhodu: nikdo jiný ho na trhu v tuzemsku neměl.

Automobilový průmysl začal prudce růst a stal se jedním z tahounů exportu. A k exportu jsou potřeba i kamiony. "V prvních letech jsme běžně rostli o sto procent ročně," dodal.

Loni už jeho firma dosáhla obratu 1,1 miliardy korun. K autům si postupně nabalil i přepravu izolačních stavebních materiálů.

Oba tyto obory jsou dnes pro firmu klíčové a jiným se ani příliš nevěnuje. "Každá taková velká zakázka nás posunula hodně dopředu a svým způsobem byla zlomová," uvedl podnikatel.

Expanze do Evropy
Dnes má jeho firma přes tři sta nákladních aut, pobočky na třech místech po republice a plány na další expanzi. "Zajímá nás Slovensko, jeden z našich zákazníků tam má projekty, na kterých bychom se mohli podílet," říká Šmidberský.

Většinu obratu už přitom netvoří zakázky pro firmy sídlící v Česku, ale v Evropské unii. Jeho kamiony pendlují například mezi Španělskem a Německem. Před vstupem do Unie něco takového nebylo možné, dnes mají čeští autodopravci volný trh.

České jméno firmy prý není v cizině problém. "Zákazníci se naučili ho i vyslovovat," směje se majitel flotily žlutých kamionů.

Teprve před třemi roky přeměnil firmu na akciovou společnost, do té doby podnikal jako fyzická osoba.

S Němci má společný podnik
Loni Šmidberský založil s německou společností Gammische Gruppe společný podnik Log-In na přepravu drahého zboží, například cigaret nebo elektroniky.

Němci si jeho podnikání dlouho monitorovali. "Vyžaduje to naprosto jinou péči, například ve sledování kamionu či jeho zabezpečení," dodal.

Oba partneři mají ve společném podniku podíl padesát procent a kvůli němu přemýšlí Šmidberský o dalším podnikání. "Zvažujeme výstavbu velkého logistického centra právě na takovéto zakázky," dodal.

Kde nový areál vyroste, zatím nechce říct. Jednou z možností je například Pardubicko. "Máme vytipováno několik různých pozemků," říká tajemně.

Situace v tuzemské autodopravě se za poslední dva roky zásadně změnila. Poté, co vysoká cena nafty a konkurence způsobila zánik hlavně menších dopravců, na trhu začíná být nedostatek kamionů. To vede k růstu cen za kilometr, poptávka od podniků totiž díky stále silnějšímu exportu roste.

"Mohl bych klidně nakoupit dvakrát více kamionů, než mám teď. Poptávka od zákazníků by na to byla," uvedl. Přesto flotilu svých nákladních vozů nerozšiřuje. Neměl by pro ně totiž řidiče.

Už teď Šmidberský zaměstnává na 420 řidičů. Sehnat další je velký problém. "Řidičů je na trhu práce hodně málo. Zrušila se vojna, navíc spousta odešla do zahraničí," vysvětlil.

Firma zkusila pořádat se školami rekvalifikační kurzy, ale nové řidiče mu to nepřivedlo. Nedostatek zatím řeší hlavně Slováky. Myšlenky, že by začal nabírat třeba rumunské nebo bulharské dopravce, odmítá. "Problém s jazykovou bariérou by byl velký," dodal.

Výdělky přitom podle něj nejsou špatné. "I s dietami si tu lidé vydělají klidně čtyřicet tisíc čistého," poznamenal.

Neoblíbené kamiony
Kamiony nejsou na silnici hlavně mezi řidiči osobních aut příliš oblíbené. Šmidberský k nim podle svých slov bývá tolerantnější, když mu cestu zablokuje předjíždějící kamion.

S plány nové vlády převést kamiony na železnice nesouhlasí. "Nejjednodušší je říct, že se to musí převézt vlakem. Ale ti lidé nemají představu o tom, že kombinovaná doprava není vždy rozumné řešení," říká.

"Na kamiony každý nadává, ale nikdo si neuvědomuje, že některé zboží po železnici jít nemůže," poznamenal.

I někteří jeho zákazníci podle něj přešli od železnice. S mýtným problém nemá, pokud bude použito skutečně na stavbu a zlepšení silnic.

"Je to pro nás velmi čitelný náklad, na rozdíl třeba od měnících se cen nafty," podotkl.

Autor:

Šéf Úřadu práce: Umělá inteligence vše mění. Za mě už AI píše dopisy ministrům

  • Nejčtenější

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

22. dubna 2024  15:55

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit...

Kdo je Tomáš Otruba. Klíčový muž v PPF a nový partner Renáty Kellnerové

16. dubna 2024  15:15

Největší česká finanční skupina PPF prochází personální i byznysovou proměnou. Jedním z hlavních...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Desítky tisíc letů nad Evropou hlásí rušení signálu GPS. V podezření Rusko

23. dubna 2024  10:37

Navigační systémy letadel na trasách nad Pobaltím i nad dalšími oblastmi hlásí stále více...

Nad Českem krouží nové značky fast foodů. V plánu mají rozvířit trh

22. dubna 2024

Premium Již třicet let vévodí šťavnatým burgerům, hranolkům a kuřeti v Česku tři fastfoodové řetězce. Nyní...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Maloobchody na českém venkově ovládnou Maďaři. Kupují další řetězec

17. dubna 2024  14:08

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) povolil maďarské skupině Oriens nákup maloobchodního...

MerkurXtip dává bonus 200 korun. Sázejte na své oblíbené sporty

24. dubna 2024

Advertorial Sportovní sázení má dlouhou historii a je stále populárnější. Sázková kancelář MerkurXtip přitom...

Přísné a drahé. Na přílišnou regulaci už upozorňují i špičky české železnice

24. dubna 2024

Premium Nářky nad složitostí železnice, kterou prodražují přísné normy, nejsou v tuzemsku novinkou. Ozývají...

Žádný personál ani jiný zákazník. V Česku roste síť bezobslužných obchodů

24. dubna 2024

Minute Shop je nový koncept automatizovaných prodejen s nonstop provozem, kam zákazník vstoupí...

Nová vábnička pro miliardáře: ponorná superjachta jako pevnost plná luxusu

23. dubna 2024  20:16

Rakouská firma vyvíjí hračku pro super bohaté zájemce o cestování, bezpečnost a luxus. Je to 165...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Manželé Babišovi se rozcházejí, přejí si zachovat rodinnou harmonii

Podnikatel, předseda ANO a bývalý premiér Andrej Babiš (69) s manželkou Monikou (49) v pátek oznámili, že se...

Sexy Sandra Nováková pózovala pro Playboy. Focení schválil manžel

Herečka Sandra Nováková už několikrát při natáčení dokázala, že s odhalováním nemá problém. V minulosti přitom tvrdila,...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...