"Podle našich výpočtů by dopady na průmysl dosáhly 8,5 miliardy, v této částce ale ještě nejsou zohledněny případné škody v sektoru služeb a obchodu," tvrdí viceprezident Svazu průmyslu a dopravy Jaroslav Hanák.
Zástupci autodopravců zase upozorňují na to, že by se provoz z pátečního odpoledne pouze přesunul do jiných částí dne. "Návrh také nezohledňuje nedostatek parkovacích míst u dálnic," upozorňuje Vladimír Starosta, prezident Sdružení autodopravců ČESMAD Bohemia.
Změna až od příštího roku
Zatím se zdá, že alespoň pro letošek se svými argumenty uspějí. Ministerstvo dopravy totiž rozšířit zákaz víkendových jízd kamionů letos nestihne. Slibuje to přitom už dva roky a plán se stal i součástí programového prohlášení vlády.
V nejnovějším návrhu Řebíčka a Bursíka se hovoří o tom, že by se současný páteční prázdninový zákaz rozšířil na celý rok. Kamiony by tak na dálnice a hlavní silnice nemohly vyrazit v pátek mezi 15. a 20. hodinou a téměř po celou neděli.
"Optimistický pohled mi říká, že by návrh mohl projít vládou a Sněmovnou ve druhém pololetí a novela by tak začala platit od ledna 2009," řekl ve čtvrtek ministr Řebíček.
Ten si nechá ještě zpracovat analýzy dopadu pátečního celoročního zákazu. Pokud z něj vyjde, že zákaz přinese více škody než užitku, vrátí se vše na začátek. "Budeme pak muset hledat nějaký jiný použitelný model," uznává Řebíček.
V okolních státech platí nedělní zákaz jízdy po celý rok. V letním období jsou navíc v Německu a na Slovensku omezeny sobotní jízdy, Rakušané mají sobotní odpolední zákaz po celý rok. Jedinou zemí ve střední Evropě, která zakazuje jízdu kamionům i v pátek večer, je Polsko. Zákaz ale platí pouze přes letní prázdniny.