Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Dopravci se podbízejí levnými letenkami, lidé je nechtějí

  1:00aktualizováno  1:00
Ceny letenek dál padají a klesat ještě budou. Trh s letenkami nachází každý měsíc nové dno. Po dubnovém téměř pětinovém pádu klesly v květnu jejich prodeje v Česku o 25,6 %. Ukazují to údaje z Mezinárodní asociace leteckých dopravců IATA, které má MF DNES k dispozici.
Šéf největší evropské aerolinky Ryanair Michael O’Leary očekává ještě větší pád cen.

Šéf největší evropské aerolinky Ryanair Michael O’Leary očekává ještě větší pád cen. | foto: Profimedia.cz

Pokles zájmu je pak patrný i na cenách. Češi utratili za letenky v květnu 700 milionů korun, přičemž průměrná cena letenky spadla za rok o tisícikorunu. Ceny padají z jednoduchého důvodu: ve vzduchu je příliš mnoho letadel a není pro ně dostatek cestujících.

Aerolinky proto musí dál vyprodávat své kapacity. A podle šéfů především nízkonákladových společností ceny mají ještě kam klesat. Ředitel Wizz Airu Jószef Váradi tvrdí, že ceny klesají v průměru o tři procenta ročně.

Šéf největší evropské aerolinky Ryanair Michael O’Leary očekává ještě větší pád: až o dvacet procent během příštích dvanácti měsíců. "Budou to jatka," řekl o letecké dopravě v Evropě.

Pád cen může být minulostí už za pár měsíců, aerolinky raději plánují nechat letadla na zemi, než aby létala prázdná. Například americká Delta sice otevře příští týden spojení z Prahy do New Yorku, ale od podzimu současně utlumí lety do Atlanty.

Největší propady zaznamenali kvůli omezení firemních výdajů na cestování prodejci orientující se na firemní zákazníky. Někteří jsou ale optimisté.

"Od kolegů z USA máme zprávy, že trh s obchodními cestujícími se vrací znovu do normálního stavu," říká Pavel Němec z firmy HRG, která korporátní služby nabízí.

V čele prodejců letenek vládne i nadále skupina Student Agency, v květnu však ztratila více než pětinu z prodejů. Jedinou agenturou z první desítky, která rostla, byla Asiana, která tak snížila svoji ztrátu na Student Agency.

Mezi majiteli obou firem, Radimem Jančurou a Alexejem Litvinem, vládne několik let nevraživost – bojovali spolu o autobusovou přepravu. Za Litvinovým růstem je například fakt, že mezi jeho zákazníky patří řada státních úřadů, které letos díky předsednictví EU zvýšily výdaje za letenky.

"Asiana má určitě výhodu i v tom, že má více zákazníků ze státní sféry," připustil Litvin. Státní sféra mu dělá zhruba čtvrtinu obratu.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Ilustrační snímek
Vánoční prémie budou, hlásí třetina firem. Většinou rozdají peníze

Výborná ekonomická kondice domácích podniků se před Vánocemi propíše i do kolonky mimořádné odměny na výplatních páskách. Třetina firem má už teď jasno, že je...  celý článek

Ilustrační foto
Vajec je tak málo, že se prodávají v aukcích. Zdraží až na 6 korun

Vejce v obchodech začínají zdražovat. V příštích týdnech může stát jedno vejce 5 až 6 korun. Na trhu je jich takový nedostatek, že producenti začali prodávat...  celý článek

Vítězem regionálního kola soutěže EY Podnikatel roku se ve Zlínském kraji stal...
České firmy chtějí zvýšit růst pomocí inovací, světové více investují do lidí

Za největší problém do budoucna považují čeští podnikatelé nedostatek kvalitních lidí. Až dvě třetiny firem v něm vidí hlavní riziko pro další růst, ukázal...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.