Dopravci si oddechli. Směrnice EU řidiče kamionů neřeší

  1:00aktualizováno  1:00
Francouzský prezident Emmanuel Macron z toho udělal jeden z hlavních bodů své prezidentské kampaně i klíčový požadavek vůči zbytku Evropské unie. Zdálo se, že se rodí nový problém srovnatelný s „povinnými kvótami na uprchlíky“, které na dva roky otrávily atmosféru v celé Unii. Nová, tvrdší směrnice Evropské unie o vysílání pracovníků začne platit za čtyři roky.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: Jiří Meixner, iDNES.cz

Nová směrnice o vysílání pracovníků byla nakonec počátkem tohoto týdne téměř v poklidu přijata velkou většinou zemí EU. Heslo „Za stejnou práci na stejném místě stejnou mzdu“ se za čtyři roky – až směrnice vstoupí v platnost – stane skutečností. Řidiče kamionů ale k radosti českých dopravců neřeší.

Země jako Polsko či Maďarsko nebyly schopny přesně říci, co jim na kompromisní podobě směrnice o nových pravidlech vysílání pracovníků tak zásadně vadí. Visegrádu se podařilo v klíčové otázce vyjmutí kamionové dopravy dát spolu se Španělskem a Portugalskem při hlasování Rady ministrů EU dohromady blokační menšinu, takže na pondělním schvalování výjimky pro řidiče kamionů dosáhly.

Podobný krok se několik dní předtím na jednání Evropského parlamentu snažila prosadit česká europoslankyně Martina Dlabajová. „Určitě oceňuji, že se něco takového povedlo na Radě EU,“ říká Dlabajová. Nesouhlasí ale s omezeními maximální doby pro vyslané pracovníky na 18 měsíců, která v přijaté podobě směrnice zůstala. „Vnímám to jako snahu o omezení volného pohybu služeb,“ uvádí.

„Tím, že se ze směrnice podařilo vyjmout dopravu, jsme dosáhli našeho zásadního požadavku. Kauza jako kvóty z toho proto nebude,“ vysvětluje státní tajemník pro EU Aleš Chmelař.

Jak k tomu dodává nejmenovaný diplomatický zdroj, ve chvíli, kdy Francie s tímto bodem souhlasila, se zhroutila blokační menšina, protože Španělé a Portugalci už byli spokojeni. „V té chvíli země jako Česko a Slovensko stály před otázkou: zda být jako Polsko a Maďarsko proti celé směrnici a zároveň bez šance něco ovlivnit, nebo se za svůj souhlas pokusit prosadit některé menší úpravy,“ uvádí zdroj. Varšava, která bojovala za půl milionu svých „vyslaných pracovníků“, byla ale notně rozladěná. „Jsme velice zaskočeni a zklamáni, že se Visegrádu nepodařilo udržet jednotu,“ řekla polská ministryně sociálních věcí Elzbieta Rafalska.

Teď ještě silniční balíček

Řidiči kamionů tvoří největší část vyslaných pracovníků z Česka. Nová podoba směrnice by se v současnosti týkala jen asi 13 až 14 tisíc českých zaměstnanců, již působí v zahraničí. „Tím, že se mezinárodní automobilovou dopravu podařilo přesunout z jednání ministrů sociálních věcí na ministry dopravy, očekáváme daleko věcnější přístup,“ uvedl již citovaný zdroj.

Spokojení jsou v zásadě i čeští autodopravci. „Je to sice jen první, ale dobrý krok,“ říká Martin Felix, mluvčí Sdružení automobilových dopravců Česmad Bohemia. „I bruselským politikům je již zcela zřejmé, že povolání řidiče mezinárodní dopravy je natolik specifické, že nemůže podléhat obecným zásadám o vysílání pracovníků,“ uvádí generální tajemník Sdružení Vojtěch Hromíř.

Pro české autodopravce ale podle jeho slov boj za co nejmenší omezení jejich práce v zemích EU teprve začíná. „Budeme tvrdě bojovat o to, aby se silniční balíček, který pro řidiče tyto zásady ustanoví, nestal platformou pro ochranářské snahy bohatších unijních zemí,“ uvedl Hromíř a jmenoval v této souvislosti především Německo a Francii.

„Silniční balíček“, v němž bude i nová úprava práce autodopravců, se začne projednávat v lednu a do konce příštího roku by měl projít schvalováním orgány Unie.

Autor:


Nejčtenější

Všichni chtěli spot ve stylu Air Bank, říká autor. Nově opisuje E.ON

Reklama na služby E.ON.

Jedni říkají, že jde o „vykrádačku“, jiní to tak nevidí. Spotů, které se inspirovaly populárními krátkými reklamami Air...

Šátek za tisíc dolarů vypadá jako ženské přirození, značka Fendi sklidila výsměch

Růžovou šálu Touch of Fur vyrábí italská módní značka Fendi

Italská značka luxusního oblečení Fendi pobavila svým kožešinovým šátkem mnohé uživatele sociálních sítí. Zejména jeho...



Z prošlého jídla a miliard much udělali dva Britové v Jižní Africe byznys

Od roku 2008, kdy firma vznikla a přijala první zaměstnance, se jejich počet...

Miliardy much a hnijící jídlo jsou pro bratry Jasona a Davida Drewovy z Velké Británie jádrem podnikání. V Jižní Africe...

Mladí chtějí žít na dluh a mít hned to, na co rodiče šetřili, říká bankéř

Šéf Sberbank Edin Karabeg

Mileniálové si půjčují a jsou častěji ochotni jít do rizika než jejich rodiče, myslí si šéf české pobočky Sberbank Edin...

KVÍZ: Proč chyběl v Československu toaletní papír a kde byste našli Baťov?

Peníze

České a slovenské hospodářství prošlo za posledních sto let etapami bouřlivého rozvoje i zaostávání. Děti dnes už...

Další z rubriky

Pražský radní Dolínek míří do vesmíru, chce založit „českou NASA“

Petr Dolínek

Pražský radní pro dopravu Petr Dolínek, známý především kontroverzním rozhodnutím o zboření Libeňského mostu, míří výš....

Agrofert se znovu snaží koupit pekárny United Bakeries

Dodávky firmy Penam určené pro distribuci pečiva.

Pekárenská firma Penam z koncernu Agrofert hodlá koupit jediného akcionáře čelního českého výrobce pečiva United...

Zmrzlina, nebo sex? Sexistické prasátečko odmění urážlivé reklamy

Reklama na zmrzlinu v soutěži Sexistické prasátečko 2018.

V posledním ročníku ankety to vypadá, že zmrzlina i víno svádí k sexismu. Na víno zve blondýna ve vířivce, růžový...



Najdete na iDNES.cz