Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Dopravci si oddechli. Směrnice EU řidiče kamionů neřeší

  1:00aktualizováno  1:00
Francouzský prezident Emmanuel Macron z toho udělal jeden z hlavních bodů své prezidentské kampaně i klíčový požadavek vůči zbytku Evropské unie. Zdálo se, že se rodí nový problém srovnatelný s „povinnými kvótami na uprchlíky“, které na dva roky otrávily atmosféru v celé Unii. Nová, tvrdší směrnice Evropské unie o vysílání pracovníků začne platit za čtyři roky.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: Jiří Meixner, iDNES.cz

Nová směrnice o vysílání pracovníků byla nakonec počátkem tohoto týdne téměř v poklidu přijata velkou většinou zemí EU. Heslo „Za stejnou práci na stejném místě stejnou mzdu“ se za čtyři roky – až směrnice vstoupí v platnost – stane skutečností. Řidiče kamionů ale k radosti českých dopravců neřeší.

Země jako Polsko či Maďarsko nebyly schopny přesně říci, co jim na kompromisní podobě směrnice o nových pravidlech vysílání pracovníků tak zásadně vadí. Visegrádu se podařilo v klíčové otázce vyjmutí kamionové dopravy dát spolu se Španělskem a Portugalskem při hlasování Rady ministrů EU dohromady blokační menšinu, takže na pondělním schvalování výjimky pro řidiče kamionů dosáhly.

Podobný krok se několik dní předtím na jednání Evropského parlamentu snažila prosadit česká europoslankyně Martina Dlabajová. „Určitě oceňuji, že se něco takového povedlo na Radě EU,“ říká Dlabajová. Nesouhlasí ale s omezeními maximální doby pro vyslané pracovníky na 18 měsíců, která v přijaté podobě směrnice zůstala. „Vnímám to jako snahu o omezení volného pohybu služeb,“ uvádí.

„Tím, že se ze směrnice podařilo vyjmout dopravu, jsme dosáhli našeho zásadního požadavku. Kauza jako kvóty z toho proto nebude,“ vysvětluje státní tajemník pro EU Aleš Chmelař.

Jak k tomu dodává nejmenovaný diplomatický zdroj, ve chvíli, kdy Francie s tímto bodem souhlasila, se zhroutila blokační menšina, protože Španělé a Portugalci už byli spokojeni. „V té chvíli země jako Česko a Slovensko stály před otázkou: zda být jako Polsko a Maďarsko proti celé směrnici a zároveň bez šance něco ovlivnit, nebo se za svůj souhlas pokusit prosadit některé menší úpravy,“ uvádí zdroj. Varšava, která bojovala za půl milionu svých „vyslaných pracovníků“, byla ale notně rozladěná. „Jsme velice zaskočeni a zklamáni, že se Visegrádu nepodařilo udržet jednotu,“ řekla polská ministryně sociálních věcí Elzbieta Rafalska.

Teď ještě silniční balíček

Řidiči kamionů tvoří největší část vyslaných pracovníků z Česka. Nová podoba směrnice by se v současnosti týkala jen asi 13 až 14 tisíc českých zaměstnanců, již působí v zahraničí. „Tím, že se mezinárodní automobilovou dopravu podařilo přesunout z jednání ministrů sociálních věcí na ministry dopravy, očekáváme daleko věcnější přístup,“ uvedl již citovaný zdroj.

Spokojení jsou v zásadě i čeští autodopravci. „Je to sice jen první, ale dobrý krok,“ říká Martin Felix, mluvčí Sdružení automobilových dopravců Česmad Bohemia. „I bruselským politikům je již zcela zřejmé, že povolání řidiče mezinárodní dopravy je natolik specifické, že nemůže podléhat obecným zásadám o vysílání pracovníků,“ uvádí generální tajemník Sdružení Vojtěch Hromíř.

Pro české autodopravce ale podle jeho slov boj za co nejmenší omezení jejich práce v zemích EU teprve začíná. „Budeme tvrdě bojovat o to, aby se silniční balíček, který pro řidiče tyto zásady ustanoví, nestal platformou pro ochranářské snahy bohatších unijních zemí,“ uvedl Hromíř a jmenoval v této souvislosti především Německo a Francii.

„Silniční balíček“, v němž bude i nová úprava práce autodopravců, se začne projednávat v lednu a do konce příštího roku by měl projít schvalováním orgány Unie.

Autor:


Nejčtenější

Řetězce zveřejnily, kolik platí pokladním, a stejně o ně mají nouzi

pokladní, ilustrační snímek

Výše průměrné mzdy, kterou platí řetězce prodavačům a pokladním, byla donedávna tabu. Předloni ji začal zveřejňovat...

Jak jedí chudé rodiny? Před výplatou o chlebu, po ní pizza a ovoce

Krajíce natřete hořčicí a domácí majonézou, navrch rozdrobte čedar.

Na jídlo a potřeby pro chudé může Česko čerpat 700 milionů korun z Fondu evropské pomoci nejchudším osobám. Většina...



„Levná“ pracovní síla není levná. Rumuni v Česku vydělávají víc než Češi

Ilustrační snímek

Občané Rumunska, kteří pracují v České republice, mají vyšší průměrnou mzdu než zaměstnanci s českým občanstvím. V...

Japonská firma se omluvila za svého zaměstnance, chodil si totiž pro obědy

Fast food, Japonsko

Japonská vodárenská společnost se v televizním přenosu omluvila zákazníkům za to, že jeden z jejích zaměstnanců...

Návrh rozpočtu EU je pro Česko naprosto nepřijatelný, tvrdí Babiš

Premiér Andrej Babiš (4.6.2018)

Návrh rozpočtu Evropské unie na příští programovací období je pro českou vládu podle premiéra Andreje Babiše (ANO)...

Další z rubriky

Šéf budějovického výstaviště Kutner končí, nahradí jej Severin

Českobudějovické výstaviště.

Podpůrný a garanční rolnický a lesnický fond, jehož stoprocentním akcionářem je ministerstvo zemědělství, odvolal v...

Češi postaví Království železnic také ve vídeňském Prátru

model Ještědu

Lidé, kteří stojí za pražským Královstvím železnic, chtějí rozjet malé vláčky i za hranicemi. V rakouském zábavním...

Další rána pro bitcoin? Kryptoměnovou burzu Bithumb napadli hackeři

Ilustrační snímek

Jihokorejská burza pro obchodování s kryptoměnami Bithumb se stala terčem útoku hackerů, kteří ukradli virtuální mince...

Najdete na iDNES.cz