Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Dopravci si oddechli. Směrnice EU řidiče kamionů neřeší

  1:00aktualizováno  1:00
Francouzský prezident Emmanuel Macron z toho udělal jeden z hlavních bodů své prezidentské kampaně i klíčový požadavek vůči zbytku Evropské unie. Zdálo se, že se rodí nový problém srovnatelný s „povinnými kvótami na uprchlíky“, které na dva roky otrávily atmosféru v celé Unii. Nová, tvrdší směrnice Evropské unie o vysílání pracovníků začne platit za čtyři roky.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: Jiří Meixner, iDNES.cz

Nová směrnice o vysílání pracovníků byla nakonec počátkem tohoto týdne téměř v poklidu přijata velkou většinou zemí EU. Heslo „Za stejnou práci na stejném místě stejnou mzdu“ se za čtyři roky – až směrnice vstoupí v platnost – stane skutečností. Řidiče kamionů ale k radosti českých dopravců neřeší.

Země jako Polsko či Maďarsko nebyly schopny přesně říci, co jim na kompromisní podobě směrnice o nových pravidlech vysílání pracovníků tak zásadně vadí. Visegrádu se podařilo v klíčové otázce vyjmutí kamionové dopravy dát spolu se Španělskem a Portugalskem při hlasování Rady ministrů EU dohromady blokační menšinu, takže na pondělním schvalování výjimky pro řidiče kamionů dosáhly.

Podobný krok se několik dní předtím na jednání Evropského parlamentu snažila prosadit česká europoslankyně Martina Dlabajová. „Určitě oceňuji, že se něco takového povedlo na Radě EU,“ říká Dlabajová. Nesouhlasí ale s omezeními maximální doby pro vyslané pracovníky na 18 měsíců, která v přijaté podobě směrnice zůstala. „Vnímám to jako snahu o omezení volného pohybu služeb,“ uvádí.

„Tím, že se ze směrnice podařilo vyjmout dopravu, jsme dosáhli našeho zásadního požadavku. Kauza jako kvóty z toho proto nebude,“ vysvětluje státní tajemník pro EU Aleš Chmelař.

Jak k tomu dodává nejmenovaný diplomatický zdroj, ve chvíli, kdy Francie s tímto bodem souhlasila, se zhroutila blokační menšina, protože Španělé a Portugalci už byli spokojeni. „V té chvíli země jako Česko a Slovensko stály před otázkou: zda být jako Polsko a Maďarsko proti celé směrnici a zároveň bez šance něco ovlivnit, nebo se za svůj souhlas pokusit prosadit některé menší úpravy,“ uvádí zdroj. Varšava, která bojovala za půl milionu svých „vyslaných pracovníků“, byla ale notně rozladěná. „Jsme velice zaskočeni a zklamáni, že se Visegrádu nepodařilo udržet jednotu,“ řekla polská ministryně sociálních věcí Elzbieta Rafalska.

Teď ještě silniční balíček

Řidiči kamionů tvoří největší část vyslaných pracovníků z Česka. Nová podoba směrnice by se v současnosti týkala jen asi 13 až 14 tisíc českých zaměstnanců, již působí v zahraničí. „Tím, že se mezinárodní automobilovou dopravu podařilo přesunout z jednání ministrů sociálních věcí na ministry dopravy, očekáváme daleko věcnější přístup,“ uvedl již citovaný zdroj.

Spokojení jsou v zásadě i čeští autodopravci. „Je to sice jen první, ale dobrý krok,“ říká Martin Felix, mluvčí Sdružení automobilových dopravců Česmad Bohemia. „I bruselským politikům je již zcela zřejmé, že povolání řidiče mezinárodní dopravy je natolik specifické, že nemůže podléhat obecným zásadám o vysílání pracovníků,“ uvádí generální tajemník Sdružení Vojtěch Hromíř.

Pro české autodopravce ale podle jeho slov boj za co nejmenší omezení jejich práce v zemích EU teprve začíná. „Budeme tvrdě bojovat o to, aby se silniční balíček, který pro řidiče tyto zásady ustanoví, nestal platformou pro ochranářské snahy bohatších unijních zemí,“ uvedl Hromíř a jmenoval v této souvislosti především Německo a Francii.

„Silniční balíček“, v němž bude i nová úprava práce autodopravců, se začne projednávat v lednu a do konce příštího roku by měl projít schvalováním orgány Unie.

Autor:


Nejčtenější

Putinův poradce připravil nejbohatší Rusy během dne o miliardy dolarů

Ilustrační snímek

Nejzámožnější Rusové ztratili v jednom jediném dni přes tři miliardy dolarů. Může za to návrh ekonomického poradce...

Uhýbejte vpravo. Pravidla pro průjezd sanitek se změní od října

Nový způsob řazení v jízdních pruzích při průjezdu policie, hasičů a záchranářů.

Řidiči v kolonách budou muset nově uvolnit vozům policie, hasičů a záchranářů prostor mezi levým a přiléhajícím jízdním...



Turecká krize se přelévá do Evropy, stahuje s sebou i českou korunu

Současný turecký prezident Recep Tayyip Erdogan se prohlásil za vítěze...

Evropské akcie i euro zůstávají pod tlakem kvůli obavám z ekonomické krize v Turecku. Jednotná evropská měna během...

Konec nočních nákupů, hlásí Tesco. Obchody v Česku zkrátí otevírací dobu

Obchodní dům Tesco. Logo.

Desítky tuzemských supermarketů britského řetězce Tesco zkrátí od září svou otevírací dobu. Místo půlnoci budou obchody...

Šinkansenem z Prahy do Ústí nad Labem po nové rychlotrati už za 27 minut

Rychlovlak AVE - Španělsko

Obyvatelé Ústí nad Labem zřejmě nepřijdou o zastávku vysokorychlostních vlaků spojujících Prahu s německými Drážďany....

Další z rubriky

Drony dostanou své SPZ, jejich majitele čekají testy jako v autoškole

Ilustrační snímek

Létání s drony patří k oblíbené zábavě. Teď se však chystá její omezení. Létající stroje budou muset mít podle chystané...

Počasí ničí úrodu, zdraží pečivo, mák i vánoční kapři

Ilustrační snímek

Vedra zdaleka nepolevila, ale zemědělci už začínají mapovat škody, které letní počasí na úrodě zanechalo. Vlny sucha...

Kafíčko za 65 korun. Nárůst turistů zdražil v Česku ubytování i restaurace

Ilustrační snímek

Stále více Čechů tráví část dovolené v tuzemsku. Jen během letošního prvního pololetí se počet domácích návštěvníků...

Najdete na iDNES.cz