Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Dopravcům se nelíbí přípravy na rozšíření mýta, zvažují blokády silnic

  10:58aktualizováno  13:19
Silniční dopravci uvažují o zablokování silnic. Nelíbí se jim způsob, jakým ministerstvo dopravy připravuje rozšíření mýta na silnice nižších tříd. Úředníci podle nich jednají za zavřenými dveřmi a nereagují na argumenty, že je plánované rozšíření systému neefektivní.

Takto protestovali dopravci na konci dubna 2009 proti nedodrženým slevám na mýtné. Nyní uvažují o nových blokádách. | foto: ČTK

Podle dopravců je plán na rozsáhlé rozšíření mýta na všechny silnice první třídy a na některé silnice II. a III. třídy evropským unikátem a nemůže se státu vyplatit. "Z čísel ze studie, která se k nám z ministerstva dostala, je vidět, že je to další tunel," prohlásil tajemník sdružení Česmad Bohemia Martin Špryňar.

Mýto v ČR

V Česku platí dopravci mýto za jízdu na dálnicích, rychlostních silnicích a některých silnicích I. třídy. Kamiony s hmotností nad 12 tun začaly platit mýto od 1. ledna 2007, malé nákladní vozy s hmotností od 3,5 tuny do 12 tun ho začaly platit od začátku roku 2010. V mýtném systému je zaregistrováno 560 tisíc vozidel, 65 tisíc z nich spadá do kategorie vozů do 12 tun, které se na vybraném mýtném podílejí zhruba desetinou. Mýtné se platí za ujeté kilometry.

Elektronický systém vybudovala a spravuje společnost Kapsch.

Podle prezidenta sdružení Vladimíra Starosty dostane stát z každé vybrané koruny maximálně 70 procent, místním živnostníkům však stoupnou náklady a budou muset zdražovat zboží.

"Voláme po tom, aby stát předložil seriózní studie proveditelnosti, efektivnosti a nákladovosti systému, aby to mohla posoudit odborná veřejnost. To se nyní neděje," řekl Starosta.

Odmítl i argument, že by rozšíření mýta omezilo kamionovou dopravu. Podle něj se zboží musí převézt k zákazníkům, takže kamiony budou jezdit dál.

"Hlavní problém ale je, že se o tom (rozšiřování systému) mluví za zavřenými dveřmi a nikdo k tomu nemůže nic namítat," uvedl Starosta.

Dopravce k úvahám o blokádách českých silnic vyprovokovalo vypsání výběrového řízení na rozšíření mýta bez předchozího projednání s dopravci. Česmad má 3. června valnou hromadu, kde by měl upřesnit formu a podmínky protestu.

Ministr dopravy Radek Šmerda ale po zveřejnění úvah dopravců o blokádách řekl, že s nimi chce jednat. "Během čtrnácti dní jim uděláme prezentace a budu slyšet na jejich připomínky. Nehodlám jít do ekonomického nesmyslu," říká ohledně dalšího osudu plánu na rozšíření mýta.

Loni se na mýtném v Česku vybralo rekordních 6,57 miliardy korun, což bylo téměř o pětinu více než o rok dříve. Letošní výběry budou podle průběžných údajů ještě zhruba o 1,2 miliardy vyšší. Vláda totiž v prosinci schválila zvýšení mýta o čtvrtinu.

Autoři: ,




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Autobus Leo Express
Vlaky Leo Express budou jezdit až do Polska, společnost získala povolení

Český soukromý dopravce Leo Express získal povolení pro provoz osobní železniční dopravy v Polsku. Společnost tak může prodloužit železniční spojení z Prahy do...  celý článek

Vlak Deutsche Bahn Intercity Express ICE na trati Berlín - Mnichov (14. června...
Česká firma uspěla s dvěma projekty pro náročné německé železnice

Jedinou firmou ze střední a východní Evropy, která získala certifikaci k projektování železničních staveb v Německu, se nově stala česká společnost Sudop...  celý článek

Samořiditelné Audi A7
Další bonus samořiditelných aut? Povinné ručení zlevní, míní odborníci

Pojišťovny se připravují na pokles škod a změnu pojistek. Autonomní vozy totiž méně bourají. Pokud nyní ročně způsobí škodu pět vozidel ze sta, pak v budoucnu...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.