Zatímco mnozí Lubomírovi kolegové přistihli průměrně okolo 150 cestujících bez jízdenky za měsíc, on jich obvykle dopadl dvojnásobek. Jeho osobní rekord byl 450 případů. Dostával za to odměny a děkovné dopisy. Pak však přišla výpověď.
Ostravští revizoři v číslech
|
"Byl to velký šok," netají muž, který vždy pracoval s velkým nasazením, přestože čas od času utržil rány, které končily zraněním a nemocenskou. "Moje poslední léčení trvalo pět měsíců. Mladík bez jízdenky mi skákal po noze, pak utekl," líčí už bývalý revizor, který se do práce vrátil v únoru. Své jméno nechce zveřejnit.
V lednu přišlo šest nových revizorů
V srpnu se však dozvěděl, že musí odejít - buď hned s pětiměsíčním odstupným, nebo na konci října. Stejný verdikt jako on si vyslechlo celkem deset revizorů. "Já neodešel okamžitě a zůstal. Naivně jsem doufal, že se za nás postaví odbory a situaci zvrátí. Nestalo se. A to mě mrzí," řekl.
Někteří revizoři odešli s odstupným hned, jiní k 1. listopadu. Přitom v lednu podnik přijal šest lidí a zvýšil tak počet přepravních kontrolorů na 56. "Nevíme, proč propustili právě nás, když polovina patřila k nejvýkonnějším. Asi potřebovali snížit počet THP pracovníků. Aby zachránili lidi z ředitelství, propustili revizory. Kdysi jsme byli v dělnické profesi, pak nás přeřadili k THP," říká 49letý Zbyněk Mánek.
Souhlasí s tím i 37letý Michal Mayer a dodává: "Asi nás vyhodili proto, že jsme měli nejvíc záchytů. Podniku se totiž nedaří prodávat pohledávky tak dobře jako dřív." Oba muži tvrdí, že právě revizoři si na svůj plat vždy vydělali a podniku přinesli i peníze navíc. "Díky častým kontrolám se zvýšily příjmy z prodeje jízdenek. Když jsem před šesti lety nastoupil, platný doklad nemělo až devět z deseti Romů, dnes už ho nemají asi jen čtyři z deseti. Naučili jsme je platit," míní Mánek.
Zastaly se odbory propuštěných? Určitě, říká jejich předák
Většina bývalých revizorů obtížně hledá novou práci. Někteří jsou naštvaní, že jim nepomohly odbory. "Zbytečně jsem deset let platil odborové příspěvky," říká Lubomír. Předseda odborové organizace Dosia Ivo Protivínský netají, že ho takový názor mrzí. "Postavili jsme se za lidi a dali najevo, že s jejich propouštěním nesouhlasíme. Argumentovali jsme tím, že mezi nimi jsou lidé, kteří byli opakovaně hodnoceni jako nejlepší, vyhráli soutěž revizorů a v podniku pracovali nejméně pět let, jeden dokonce sedmnáct," říká odborový předák.
Obává se, že po snížení počtu revizorů klesnou příjmy podniku. Na to opět doplatí i cestující. Každý rok musí platit víc a v lednu se ceny jízdného opět zvýší...
Mluvčí Dopravního podniku Miroslav Albrecht odpověděl na konkrétní otázky MF DNES dost všeobecně s odůvodněním, že jde o citlivé informace. Řekl jen, že klesá počet cestujících, proto podnik řešil náklady na přepravní kontrolu. "Ze srovnání s dalšími dopravními podniky vyplývá, že máme nejvyšší počet přepravních kontrolorů na počet přepravených osob i na počet obyvatel města. I po snížení stavu zaujímá Ostrava stále první místo v žebříčku," uvedl.
Pohledávky už se neprodávají tak výhodně
Zatímco v Ostravě dosud připadal jeden revizor na 5 200 obyvatel, třeba v Brně na 7 500, v Olomouci na 10 000 a v Plzni na 12 000 obyvatel. Podle Albrechta byla jediným kritériem pro propouštění revizorů kvalita pracovních výsledků, nikoli potřeba procentuálního snížení zaměstnanců v THP pozicích. Jejich potřebnost má posoudit nezávislý audit, který právě probíhá.
Náměstek ostravského primátora Tomáš Sucharda, který má na starosti dopravu, řekl, že cílem není omezit počet kontrol.
Jeho předchůdce ve funkci a ostravský zastupitel Aleš Boháč, nový člen dozorčí rady DPO, uvedl, že se bude o situaci revizorů zajímat na první schůzi rady. "Pohledávky prodáváme formou veřejné dražby, ale po změně legislativy o ně není zájem. Chci proto řešit otázku pokut komplexněji a motivovat cestující ke koupi jízdenek i placení pokut," uvedl.