Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Pražská reklamní špičkovaná. Tendru o reklamu na tramvajích brání soudy

  16:01aktualizováno  16:01
Pražský dopravní podnik (DPP) vypsal v prosinci veřejnou soutěž na provoz reklamy na třech stovkách autobusů MHD. Soutěž s cenou 1 750 korun za jeden nosič vyhrála na půl roku společnost BigBoard, její nabídka je tak za rok devětkrát vyšší, než kolik dopravní podnik z reklamy na těchto autobusech dostává nyní – 385 korun za nosič ročně.

(Ilustrační foto;) | foto: Jiří Meixner, iDNES.cz

Jenže DPP novou smlouvu na více než tři miliony za půl roku uzavřít nesmí. Zakazuje mu to předběžné opatření soudu, podle kterého může danou reklamu prodávat výhradně společnost Rencar. S ní má pražský dopravce podepsanou smlouvu už od roku 1997 a ta vyprší až v roce 2031. Podle antimonopolního úřadu (ÚOHS) je však smlouva neplatná, což tvrdí i DPP. Soudy ve věci zatím nerozhodly. Opatření je předběžné.

Reklamní přestřelka

Podle Rencaru naopak smlouva platí a víc za reklamu na autobusech dopravnímu podniku odvádět nechce. O platnosti smlouvy nyní rozhoduje soud.

Kdo se pere o reklamu pro DPP

  • Skupina BigBoard je s více než 50procentním podílem na trhu největším poskytovatelem outdoorových reklamních ploch na českém trhu, kde působí od roku 2001. Roční obrat společnosti je více než 900 milionů korun.
  • Francouzská reklamní skupina JCDecaux, která je zároveň většinovým vlastníkem společnosti Rencar, je dvojkou na trhu. V Česku působí od roku 1997. DPP je menšinovým vlastníkem společnosti Rencar, díky čemuž získává dividendu sedm milionů korun ročně.

V pražském reklamním prostředí tak probíhá další kolo souboje velkých hráčů o lukrativní inzerci v hromadné dopravě. O stávající kontrakt na provozování veškeré reklamy pro DPP má dlouhodobě zájem právě BigBoard. Rencar po vypsaném tendru na autobusy hodil BigBoardu rukavici.

„Pokud BigBoard takové inzerenty má, Rencar Praha je připravena poskytnout mu tyto reklamní plochy a zajistit vše pro realizaci inzerce těchto klientů,“ reaguje na výsledek tendru generální ředitel Rencar Pavel Slabý. BigBoard kontruje rozhodnutím antimonopolního úřadu, podle kterého smlouva na reklamu pro DPP neplatí.

„Nepovažujeme za seriózní, že Rencar nabízí reklamní prostor, na který nemá platnou smlouvu,“ říká šéf BigBoardu Richard Fuxa. Pro DPP by to podle něj navíc bylo nevýhodné. A co na to dopravní podnik?

Ten chce spolupráci s Rencarem letos změnit. Poukazuje na právní analýzy dopravního podniku, rozhodnutí ÚOHS a policejní vyšetřování smlouvy mezi DPP a Rencarem. „S Rencarem vedeme několik soudních sporů a chceme co nejdříve vypsat velké výběrové řízení na provozovatele reklamních ploch v prostorách pražské MHD,“ řekl Josef Voltr, vedoucí marketingu dopravního podniku.

Kdo dá víc?

Jenže velký tendr, o kterém se mluví už víc než rok, by i po soutěži nejspíš narazil opět u soudů. Kromě nerealizovatelného řízení na autobusy musí dopravní podnik Rencaru umožnit inzerovat i na tramvajích, soud o tom rozhodl již v prosinci loňského roku.

Dopravce přitom ve stejném období zadal poptávkové řízení, ve kterém mu firma BigBoard za reklamní plochy, kde nyní prodává Rencar, nabídla ročně na odvodech více než 140 milionů korun.

Rencar, který podle posledních dostupných čísel z roku 2015 dopravnímu podniku na reklamě za rok zaplatil 68 milionů korun plus sedmimilionovou dividendu, hovoří o odvodu 120 milionů korun. Ovšem za předpokladu, že by převzal i plochy třetího inzerenta – společnosti EuroAWK, která reklamu městu také prodává. Praha se však i s ní již více než rok soudí o vyklizení jí používaných reklamních ploch.




Nejčtenější

Soud dal řidiči německý plat, čeští dopravci se bojí růstu počtu žalob

Šofér kamionu Jiří Gabrhel

První český řidič kamionu vyhrál soud o to, že mu česká firma za řízení v Německu platila méně, než kolik je tamní...

Mrakodrap bohatých otevírá. Být Jágrovi sousedem vyjde na desítky milionů

V Tower na pražské Pankráci (stav v lednu 2017)

Byty v patrně nejdražším bytovém domě v Česku - pražském V Toweru si přebírají jejich noví majitelé. Jsou mezi nimi...



Pět tisíc dolarů na ruku a sbohem. Amazon se zbavuje lidí bez motivace

Pracovníkům ve skladu Amazon se v USA důsledně říká „associates“, tedy...

Nestandardní cestou jde americký Amazon při propouštění zaměstnanců bez motivace. Svému personálu předložil „nabídku“,...

Česko je odkladiště vraků. Lidé kvalitu neřeší, říká šéfka AAA Auto

Generální ředitelka AAA Auto Karolína Topolová

Jedinou silou, která donutí Čechy výrazně omladit vozový park, je změna legislativy. Bez omezení dovozu aut starších...

Nejmladší český miliardář začal ve skladu. Dnes ovládá zbrojařské impérium

Majitel Czechoslovak Group Michal Strnad.

Pětadvacetiletý Michal Strnad se po převodu stoprocentního podílu zbrojařsko-průmyslového holdingu Czechoslovak Group...

Další z rubriky

Šmejdi vyklidili kulturáky. Útočí na internetu, úřady jsou na ně krátké

Pozvánky na předváděcí akce. Ilustrační snímek.

Předváděcí akce byly loni poprvé prudce na ústupu. Šmejdi se však přesouvají na internet, kde je boj proti nim...

Piráti chtějí pročistit vzduch. Navrhují zrušit výjimky uhelným elektrárnám

Elektrárna Prunéřov II je nejmladší uhelnou elektrárnou  energetického gigantu

Velké uhelné elektrárny by mohly přijít o výjimky na překračování limitů znečištění ovzduší. Navrhuje to šéfka...

Česká ekonomika na konci roku dál rostla, HDP loni stoupl o 4,5 procenta

(Ilustrační snímek)

Meziroční růst české ekonomiky ve 4. čtvrtletí roku 2017 zrychlil na 5,1 procenta z pěti procent v předchozím...

Najdete na iDNES.cz