Petr Žaluda rozjíždí byznys s bezolovnatými autobateriemi.

Petr Žaluda rozjíždí byznys s bezolovnatými autobateriemi. | foto: Jiří Benák, iDNES.cz

Exšéf ČD Žaluda chystá revoluční autobaterie, dostane na ně miliony z EU

  • 125
Firma bývalého šéfa Českých drah získala dotaci 100 milionů. Petr Žaluda totiž rozjíždí perspektivní byznys s ekologickými bateriemi. Dražší ale šetrnější technologii chce nabízet výrobcům aut za pomoci peněz z unijního programu Horizon 2020.

Byznys bývalého šéfa Českých drah Petra Žaludy dostane zásadní impulz pro další rozvoj. Jeho firma Olife Corporation získá v přepočtu 100 milionů korun na rozjezd výroby ekologických autobaterií. Může z ní tak brzy vyrůst jeden z velkých světových výrobců startovacích baterií do aut.

Před dvěma lety založil bývalý šéf Českých drah firmu Olife Corporation, která má patent na bezolovnaté startovací baterie. Nyní musí přesvědčit výrobce aut, že mají přejít na jeho ekologičtější, ale dražší technologii. Pomohou mu v tom peníze z evropského programu EU Horizon 2020.

„Automobilky chtějí všechny možné testy, které ukazují životnost baterie a její kvalitu. Peníze, které jsme získali, by měly pomoci těmito testy projít, měli bychom také dokončit nastavení evropské výrobní a prodejní struktury,“ řekl Žaluda.

Přežil osm ministrů

Petr Žaluda po svém odchodu z Českých drah v roce 2014 rozjel byznys ve spolupráci s Dánem Sorenem Andersem Wendelem, který přišel s nápadem vyrábět autobaterie bez olova. „Dlouho s tím za mnou chodil iv době, když jsem ještě pracoval v Českých drahách. Zaujalo mě to, a když mě z Českých drah odvolali, začal jsem se tomu věnovat naplno,“ uvedl Žaluda.

Ve firmě má majoritu, další podíly vlastní Wendel s manželkou a někdejší člen představenstva Českých drah Miroslav Šebeňa.

Žaluda byl jmenován do čela drah za éry ministra Aleše Řebíčka. Přežil osm různých ministrů, až do příchodu Zdeňka Žáka z úřednické vlády prezidenta Zemana. Žaluda dostal odstupné ve výši 24 platů. Při mzdě 500 tisíc korun šlo o 12 milionů Kč.

Kolik zatím rozjezd projektu stál, nechce Petr Žaluda uvést, řádově jde prý o jednotky milionů korun. Firma má zatím čtyři zaměstnance a další externisty, díky dotaci počítají její majitelé nyní s rozšířením.

Program Horizon 2020 má za cíl podporovat špičkové technologie se zaměřením na ekologii a s vysokým tržním potenciálem. Olife je v Česku první společností, která z programu dostala peníze na pokročilou fázi uvádění produktu na trh.

„Jde o teprve osmý projekt v Evropě, který dostal dotaci na druhou fázi podpory uvádění na trh,“ tvrdí Martina Křížková ze společnosti EuroManagers, která stojí za přípravou dotačního projektu.

Budou dražší, ale déle vydrží

Křišťálová Lupa 2015

Startovací baterie společnosti Olife mají podle Žaludy unikátní vlastnosti. Vydrží například déle nabité než olověné akumulátory. Testy prokázaly, že po roce bez provozu vykazují asi 30 procent původní kapacity, což stačí k nastartování motoru.

Navíc se údajně jedná o první plnohodnotnou náhradu olověných baterií, která funguje v požadovaném teplotním rozsahu a je ideální pro systém start-stop (ten vypíná a znovu startuje motor auta např. při zastavení na semaforech – pozn. red.). Baterie na bázi lithia a superkapacitátorů jsou rovněž velmi lehké: jejich hmotnost je oproti olověným bateriím poloviční.

Díky dotaci chce Olife rozjet už letos na severu Moravy sériovou výrobu pro ojetá vozidla. „Kromě toho, že jsou naše baterie ekologičtější, budou mít i delší životnost. Kolem deseti let, a to dokonce v náročném režimu start-stop,“ dodal Žaluda. Cenu zatím firma nestanovila, bude však vyšší než u klasických baterií.

V bateriích Olife vidí Žaluda potenciál nejen kvůli jejich vlastnostem. Evropská směrnice totiž zakazuje výrobcům využívání součástek produkujících nebezpečný odpad.