Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Obce mohou přijít o dotace na kanalizaci. Kvůli chybě senátora

  7:00aktualizováno  7:00
Senátor za ODS Pavel Eybert loni prosadil, aby obce mohly dávat inženýrské sítě pod místní komunikace. Paradoxně jim tím ale způsobil řadu potíží. Odstavec, který zákonodárce do novely zákona o pozemních komunikacích vložil, znemožňuje kanalizace či plynové přípojky stavět jinde než právě v silnicích, které patří obci.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: Tomáš Blažek, MAFRA

Odstavec se do senátní verze novely zákona dostal loni v červnu, pak prošel bez povšimnutí i Sněmovnou. Způsobil to, že když vesnicí vede třeba silnice třetí třídy, která patří státu či kraji, a logicky by bylo nejjednodušší do ní vykopat kanalizaci, už to nejde.

Zákon platí od února a první obce už narazily. Na původní projekt nemohou dostat povolení, jinudy ho přitom vést nemůžou.

Například obec Krouna na Chrudimsku chtěla letos stavět kanalizaci a měla v plánu ji vést silnicí druhé třídy. „Kanalizaci věnuji nejvíc energie a neustále se setkávám s tím, jak nám stát hází klacky pod nohy,“ stěžuje si starosta Petr Schmied. „Nejsme tak schopni kanalizaci v případě dodržení tohoto zákona postavit, jedině že bychom kanály vedli vzduchem,“ dodává s nadsázkou Schmied.

Podobné problémy budou mít i další obce. Stát přitom chystá z operačního programu životního prostředí další podporu výstavby nových kanalizací, ale reálně hrozí, že nebude mít co dotovat.

Některé obce se dostaly do neřešitelné situace. Například osada v údolí má státní či krajskou silnici vedenou ideálně středem a po „dně“, logicky by tudy měla vést i kanalizace.

Ministerstvo dopravy už připravuje novelu zákona, která zmíněný odstavec zruší. Jenže ji čeká další schvalovací kolečko, během něhož mohou některé obce o dotace na kanalizaci přijít. „Nová úprava zjednodušila režim u místních komunikací, ale naprosto znemožnila umísťování sítí do průjezdních úseků silnic,“ uvedl Zdeněk Neusar z tiskového odboru ministerstva.

V silnicích se kopalo na základě výjimky

Až dosud v zákoně stálo, že kanalizace v silnicích prakticky být nesmí. Přesto se v silnicích kopalo a potrubí pokládalo zcela běžně. Zákon totiž uváděl, že v případech, kdy není jiné řešení možné, mohou být sítě i ve vozovce. Této výjimky projektanti běžně využívali, průjezdná silnice přes obec byla totiž technicky většinou pro vedení kanalizace nejvhodnější.

Eybert navrhl změnu zákona kvůli tomu, že se sám setkal s problémem, kdy stavební úřad nechtěl obci povolit vedení kanalizace silnicí. Proto do zákona přidal odstavec, podle kterého mohou být kanalizace či jiné sítě vedené alespoň v místních komunikacích. To se většinou týká vedlejších ulic, které patří městu či obci. Hlavní silnice vlastní stát či kraje.

Senátor ale nesouhlasí s tím, že by zákon znemožnil stavět kanalizace jinde. „Můj pozměňovací návrh se nijak netýkal výjimek pro ukládání sítí v komunikacích,“ tvrdí Eybert. Ministerstvo už ale odpovědělo projekčním firmám, že se zákon zmíněným odstavcem změnil tak, že stavět v jiných silnicích než místních komunikací není možné.

„Minulá verze zákona zakazovala umísťování sítí technické infrastruktury do jakékoliv komunikace. Prosadil jsem, aby alespoň v místních komunikacích toto omezení nebylo. Pro obecné vypuštění zákazu ve všech komunikacích nebyla dostatečná shoda předjednána, a tak nebylo vhodné to navrhnout, aby prošlo alespoň něco,“ zdůvodňuje Eybert svůj pozměňovací návrh.

Autor:



Nejčtenější

Brity pobouřila cibule v plastu z Lidlu. Mayová vyhlásila odpadu válku

Lidl začal prodávat loupané cibule v plastu. Zákazníci krok kritizují.

Britové na sociálních sítích kritizují diskontní řetězec Lidl za to, že začal prodávat loupanou cibuli v plastových...

Diesely nikdo nechce. V britských automobilkách hrozí masivní propouštění

(Ilustrační snímek)

Pracovníci automobilového průmyslu ve Velké Británii mají důvod k obavám. Snaha o ukončení provozu dieselových vozidel...



Ceny bytů rapidně vzrostly. Za cenu jednoho v Praze jich v Ústí koupíte osm

(Ilustrační snímek)

Ceny bytů v Česku za tři roky zdražily o čtvrtinu. Průměrná cena za byt o výměře 65 metrů čtverečních se vyšplhala...

Spodničkáři Jejího Veličenstva přišli o licenci. Kvůli pikanteriím v knize

Britská královna Alžběta II. na garden party v zahradách Buckinghamského paláce...

Společnost Rigby & Peller měla výsadní postavení – dodávala luxusní spodní prádlo přímo do Buckinghamského paláce. S...

Nový rekord. Norwegian Airlines zvládly nejrychlejší let přes Atlantik

Ilustrační snímek

Aerolinky Norwegian Airlines drží rekord v letu přes Atlantik v nejkratším čase uskutečněný podzvukovým komerčním...

Další z rubriky

Investovat může každý. Třeba jen stokorunu měsíčně, říká správce portfolií

Petr Zabža, šéf investičních produktů ING Bank

Češi jsou rok od roku bohatší. Dvojnásob to platí zejména po loňské ekonomické jízdě a dlouho nevídaném růstu mezd. Ke...

Dokážou zkrotit hluk v kancelářích, zaměstnance dělají šťastnějšími

Jaroslav Vendl (vlevo) a Jan Kaňka vyrábějí ve své firmě SilentLab mimo jiné...

Před třemi lety Jaroslav Vendl a Petr Konečný rozbíhali společnost, která prodává prosklené příčky do kanceláří. Čím...

Česko, obří staveniště. Ťok chce letos stavět 360 kilometrů nových silnic

Stavba dálnice D8 v Prackovicích nad Labem.

Ministr dopravy Dan Ťok slibuje, že promění Česko v obří staveniště. Během letošního roku by podle plánu úřadu měli...

Najdete na iDNES.cz