Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Obce mohou přijít o dotace na kanalizaci. Kvůli chybě senátora

  7:00aktualizováno  7:00
Senátor za ODS Pavel Eybert loni prosadil, aby obce mohly dávat inženýrské sítě pod místní komunikace. Paradoxně jim tím ale způsobil řadu potíží. Odstavec, který zákonodárce do novely zákona o pozemních komunikacích vložil, znemožňuje kanalizace či plynové přípojky stavět jinde než právě v silnicích, které patří obci.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: Tomáš Blažek, MAFRA

Odstavec se do senátní verze novely zákona dostal loni v červnu, pak prošel bez povšimnutí i Sněmovnou. Způsobil to, že když vesnicí vede třeba silnice třetí třídy, která patří státu či kraji, a logicky by bylo nejjednodušší do ní vykopat kanalizaci, už to nejde.

Zákon platí od února a první obce už narazily. Na původní projekt nemohou dostat povolení, jinudy ho přitom vést nemůžou.

Například obec Krouna na Chrudimsku chtěla letos stavět kanalizaci a měla v plánu ji vést silnicí druhé třídy. „Kanalizaci věnuji nejvíc energie a neustále se setkávám s tím, jak nám stát hází klacky pod nohy,“ stěžuje si starosta Petr Schmied. „Nejsme tak schopni kanalizaci v případě dodržení tohoto zákona postavit, jedině že bychom kanály vedli vzduchem,“ dodává s nadsázkou Schmied.

Podobné problémy budou mít i další obce. Stát přitom chystá z operačního programu životního prostředí další podporu výstavby nových kanalizací, ale reálně hrozí, že nebude mít co dotovat.

Některé obce se dostaly do neřešitelné situace. Například osada v údolí má státní či krajskou silnici vedenou ideálně středem a po „dně“, logicky by tudy měla vést i kanalizace.

Ministerstvo dopravy už připravuje novelu zákona, která zmíněný odstavec zruší. Jenže ji čeká další schvalovací kolečko, během něhož mohou některé obce o dotace na kanalizaci přijít. „Nová úprava zjednodušila režim u místních komunikací, ale naprosto znemožnila umísťování sítí do průjezdních úseků silnic,“ uvedl Zdeněk Neusar z tiskového odboru ministerstva.

V silnicích se kopalo na základě výjimky

Až dosud v zákoně stálo, že kanalizace v silnicích prakticky být nesmí. Přesto se v silnicích kopalo a potrubí pokládalo zcela běžně. Zákon totiž uváděl, že v případech, kdy není jiné řešení možné, mohou být sítě i ve vozovce. Této výjimky projektanti běžně využívali, průjezdná silnice přes obec byla totiž technicky většinou pro vedení kanalizace nejvhodnější.

Eybert navrhl změnu zákona kvůli tomu, že se sám setkal s problémem, kdy stavební úřad nechtěl obci povolit vedení kanalizace silnicí. Proto do zákona přidal odstavec, podle kterého mohou být kanalizace či jiné sítě vedené alespoň v místních komunikacích. To se většinou týká vedlejších ulic, které patří městu či obci. Hlavní silnice vlastní stát či kraje.

Senátor ale nesouhlasí s tím, že by zákon znemožnil stavět kanalizace jinde. „Můj pozměňovací návrh se nijak netýkal výjimek pro ukládání sítí v komunikacích,“ tvrdí Eybert. Ministerstvo už ale odpovědělo projekčním firmám, že se zákon zmíněným odstavcem změnil tak, že stavět v jiných silnicích než místních komunikací není možné.

„Minulá verze zákona zakazovala umísťování sítí technické infrastruktury do jakékoliv komunikace. Prosadil jsem, aby alespoň v místních komunikacích toto omezení nebylo. Pro obecné vypuštění zákazu ve všech komunikacích nebyla dostatečná shoda předjednána, a tak nebylo vhodné to navrhnout, aby prošlo alespoň něco,“ zdůvodňuje Eybert svůj pozměňovací návrh.

Autor:



Nejčtenější

Nový ford i milion. Stát vybral šťastlivce, kteří sbírali účtenky

Účtenkovka při svém startu uživatele zarazila šíří požadovaných povolení.

Ve středu proběhlo vůbec první slosování státní účtenkové loterie. Kolem sedmé hodiny večerní, kdy měly být na adrese...

Gigantická zakázka na letadla: klient si u Airbusu objednal 430 letadel

letadlo Airbus A320neo

Pouštní Dubaj se na několik dní proměnila v obří tržiště letadel. V jednom určitě nezklame. Jak se už stalo zvykem,...



Česko se stává tygrem střední Evropy. Ekonomika mohutně roste

Řezač plamenem

Česká ekonomika i v prázdninovém vlažnějším módu mohutně rostla. Od července do září, meziročně zvýšila výkon o pět...

Kazítka jsou jako yetti. Všichni o nich mluví, nikdo je neviděl, říká odborník

Politici jsou schopni prodloužit zákonnou záruční dobu, obává se Radek...

V hlavách bruselských úředníků se rodí legislativa, která může výrobcům spotřebičů pořádně zatopit. Chtějí prodloužit...

Škoda bude v Mladé Boleslavi vyrábět auta s čistě elektrickým pohonem

(Ilustrační snímek)

V Česku se budou vyrábět elektromobily i klíčové součástky k bateriím. Škoda Auto v pátek potvrdila, že její první...

Další z rubriky

Zbytky z kuchyně jako palivo budoucnosti. Bioplynek na odpady přibývá

Bioplynová stanice

V Česku se stále více prosazuje výroba bioplynu z odpadu. Ze zbytků v jídelnách, prošlých potravin či posekané trávy se...

Budeme se mít výrazně lépe, odhaluje ministerstvo financí v nové prognóze

Pomocníky ve výrobě

Nová předpověď ministerstva financí ohledně růstu ekonomiky je výrazně optimističtější než prognóza z července....

Kauza Key Investments nekončí. Rok po rozsudku dorazila první odvolání

Daniel Brzkovský a Klára Fensteterová u soudu v kauze Key Investments.

Případ společnosti Key Investments, jejíž bývalí členové představenstva mají jít na tři až pět let do vězení za...



Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.