(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: Tomáš Blažek, MAFRA

Obce mohou přijít o dotace na kanalizaci. Kvůli chybě senátora

  • 129
Senátor za ODS Pavel Eybert loni prosadil, aby obce mohly dávat inženýrské sítě pod místní komunikace. Paradoxně jim tím ale způsobil řadu potíží. Odstavec, který zákonodárce do novely zákona o pozemních komunikacích vložil, znemožňuje kanalizace či plynové přípojky stavět jinde než právě v silnicích, které patří obci.

Odstavec se do senátní verze novely zákona dostal loni v červnu, pak prošel bez povšimnutí i Sněmovnou. Způsobil to, že když vesnicí vede třeba silnice třetí třídy, která patří státu či kraji, a logicky by bylo nejjednodušší do ní vykopat kanalizaci, už to nejde.

Zákon platí od února a první obce už narazily. Na původní projekt nemohou dostat povolení, jinudy ho přitom vést nemůžou.

Například obec Krouna na Chrudimsku chtěla letos stavět kanalizaci a měla v plánu ji vést silnicí druhé třídy. „Kanalizaci věnuji nejvíc energie a neustále se setkávám s tím, jak nám stát hází klacky pod nohy,“ stěžuje si starosta Petr Schmied. „Nejsme tak schopni kanalizaci v případě dodržení tohoto zákona postavit, jedině že bychom kanály vedli vzduchem,“ dodává s nadsázkou Schmied.

Podobné problémy budou mít i další obce. Stát přitom chystá z operačního programu životního prostředí další podporu výstavby nových kanalizací, ale reálně hrozí, že nebude mít co dotovat.

Některé obce se dostaly do neřešitelné situace. Například osada v údolí má státní či krajskou silnici vedenou ideálně středem a po „dně“, logicky by tudy měla vést i kanalizace.

Ministerstvo dopravy už připravuje novelu zákona, která zmíněný odstavec zruší. Jenže ji čeká další schvalovací kolečko, během něhož mohou některé obce o dotace na kanalizaci přijít. „Nová úprava zjednodušila režim u místních komunikací, ale naprosto znemožnila umísťování sítí do průjezdních úseků silnic,“ uvedl Zdeněk Neusar z tiskového odboru ministerstva.

V silnicích se kopalo na základě výjimky

Až dosud v zákoně stálo, že kanalizace v silnicích prakticky být nesmí. Přesto se v silnicích kopalo a potrubí pokládalo zcela běžně. Zákon totiž uváděl, že v případech, kdy není jiné řešení možné, mohou být sítě i ve vozovce. Této výjimky projektanti běžně využívali, průjezdná silnice přes obec byla totiž technicky většinou pro vedení kanalizace nejvhodnější.

Eybert navrhl změnu zákona kvůli tomu, že se sám setkal s problémem, kdy stavební úřad nechtěl obci povolit vedení kanalizace silnicí. Proto do zákona přidal odstavec, podle kterého mohou být kanalizace či jiné sítě vedené alespoň v místních komunikacích. To se většinou týká vedlejších ulic, které patří městu či obci. Hlavní silnice vlastní stát či kraje.

Senátor ale nesouhlasí s tím, že by zákon znemožnil stavět kanalizace jinde. „Můj pozměňovací návrh se nijak netýkal výjimek pro ukládání sítí v komunikacích,“ tvrdí Eybert. Ministerstvo už ale odpovědělo projekčním firmám, že se zákon zmíněným odstavcem změnil tak, že stavět v jiných silnicích než místních komunikací není možné.

„Minulá verze zákona zakazovala umísťování sítí technické infrastruktury do jakékoliv komunikace. Prosadil jsem, aby alespoň v místních komunikacích toto omezení nebylo. Pro obecné vypuštění zákazu ve všech komunikacích nebyla dostatečná shoda předjednána, a tak nebylo vhodné to navrhnout, aby prošlo alespoň něco,“ zdůvodňuje Eybert svůj pozměňovací návrh.