Konec neprůhlednému dotování dopravců. Stát vypíše tendry za miliardy

  5:28
O tři koruny levněji než dosud budou od roku 2015 pro Ústecký kraj jezdit všechny autobusy ve Šluknovském výběžku. K tomu navíc budou všechny nízkopodlažní a nové. To vše díky soutěži na provozování autobusů na deset let. Ústecký kraj je v tomto ohledu výjimkou, většina státního balíčku ve výši 17 miliard se totiž dopravcům rozděluje neprůhledně na základě nevysoutěžených smluv.
Konec neprůhlednému dotování dopravců. Stát vypíše tendry za 17 miliard. Ilustrační snímek

Konec neprůhlednému dotování dopravců. Stát vypíše tendry za 17 miliard. Ilustrační snímek | foto: Martin Veselý, MAFRA

Poctivý přístup se podle všeho Ústeckému kraji vyplácí. "Vlivem soutěží dochází ke snížení ceny, navíc si můžeme stanovit přísné podmínky, které ve výsledku zvýší kvalitu služeb," říká mluvčí Ústeckého kraje Magdalena Haňáčková.

Až dosud se z balíku 17 miliard korun rozděluje přes vysoutěžené smlouvy jen zhruba miliarda korun ročně. "V řadě případů jsou to vyhozené peníze do kanálu, dopravu by šlo zajistit díky soutěžím mnohem levněji a efektivněji," míní Martin Kvizda z Ekonomicko-správní fakulty Masarykovy univerzity.

To se však v příštích letech zásadně změní – tendry na dopravce připravuje jak ministerstvo dopravy na rychlíky, tak řada krajů. Soutěže mohou zásadně zahýbat i s rozložením sil na českém trhu s veřejnou dopravou. Zatím dále jsou soutěže u autobusů – vybírají přes ně v Ústeckém, Libereckém, Plzeňském a Jihomoravském kraji, další o tendrech mluví, i když někdy dost opatrně.

V každém případě se blíží velký dopravní třesk, protože ve většině krajů skončí smlouvy na provoz v roce 2017 nebo 2019 a na rozdíl od dřívější praxe nemohou radní zadat smlouvu jen tak firmě, která už na linkách jezdí, musí vyhlásit soutěž. Už teď je přitom patrné, že se doprava koncentruje u větších firem. Největší balík smluv s kraji má bezkonkurenčně dceřiná společnost Deutsche Bahn Arriva, která letos v Česku ovládla francouzskou Veolii.

Zahraniční hráči se do Česka příliš nehrnou

V posledních soutěžích se však výrazně prosadil i semilský BusLine či firmy patřící do seskupení firem Icom nebo ČSAD Invest Zdeňka Zemka. Dá se přitom očekávat, že postupně se bude koncentrovat doprava u větších hráčů, kterým pak velikost přináší výhody v podobě například levnějších nákupů nových autobusů či úspory provozních nákladů. Zahraniční hráči se zatím s výjimkou Arrivy v Česku nevyskytují: Abellio, pobočka nizozemských státních drah, naopak z Česka odchází, jednou z mála výjimek je rakouský Postbus, který ovládá ČSAD Autobusy České Budějovice.

Byznys speciál o tendrech v dopravě a rozhovor s Radimem Jančurou čtěte v pondělí, 30. září

MF DNES v počítači
MF DNES pro iPad a iPhone

Podstatně větší peníze se protočí ročně ve vlacích. Zatímco autobusy ročně spolykají kolem pěti miliard korun, vlaky dvanáct miliard. Téměř vše s výjimkou několika málo tratí dostávají České dráhy.

Kraje se zatím k soutěžím přitom příliš nemají, výjimkou jsou Karlovarský a Liberecký kraj, část tratí už vysoutěžily dříve, před spuštěním je tendr v Plzeňském kraji. Většina krajů zatím o soutěžích jen mluví a zdá se, že plně využijí desetileté smlouvy až do roku 2019 s Českými drahami. Těm ale hrozí ztráta byznysu paradoxně od jejich vlastníka, ministerstva dopravy, které drahám ročně posílá čtyři miliardy za rychlíky.

O soutěžích se mluví už několik let, došlo i k jednomu neúspěšnému pokusu na trase Olomouc – Krnov – Ostrava. Teď má však začít pět dalších velkých soutěží, proti kterým protestují především železniční odboráři.

Zlepšení je na obzoru i na méně významných tratích

Kromě méně významných tratí se bude hrát také o velmi zajímavé rychlíky na trase Praha – Děčín a Praha – Ústí nad Labem – Cheb. Tady dráhy dosud nabízejí prakticky to nejhorší, co mají ve svém vozovém parku, a zlepšení služeb může přinést výrazné zvýšení počtu cestujících.

Jenže soutěže začínají ve chvíli, kdy není stále dořešeno například to, komu budou patřit nádraží. "Není možné vyhlašovat soutěže ve chvíli, kdy neexistuje regulátor železnice," dodal stínový ministr dopravy za ČSSD Milan Chovanec. Pokud ČSSD po volbách ovládne resort dopravy, tendry vyhlášené před volbami podle jeho slov už nezastaví.

Zájem o české koleje dlouhodobě deklarují RegioJet, Leo Express, GW Train Regio a Arriva. Jiní zahraniční hráči jsou dosud neznámou. Dost striktní názor na české soutěže vyjádřil britský dopravce National Express, který minulý týden uzavřel smlouvu na provozování vlaků v Německu.

Šéf německé pobočky Tobias Richter sleduje českou železnici už deset let a říká, že původně měli zájem do Česka jít. Podle něj jsou však soutěže příliš objemově malé, detaily zveřejněné na stránkách ministerstva opožděné. Vadí mu však hlavně to, jak často se mění ministři dopravy. "Tohle všechno nezní pro mé britské kolegy vůbec spolehlivě," podotkl Richter.

Autor:

Teplo z uhlí podraží o deset až třicet procent, říká zástupce tepláren

  • Nejčtenější

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

27. března 2024  17:29

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu...

Seznam zakázaných kotlů. Co vám od září hrozí, když v nich budete dál topit

23. března 2024

Premium Češi stále provozují nejméně 150 tisíc starých neekologických kotlů na tuhá paliva 1. a 2. emisní...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Velikonoce 2024: Na Velký pátek bude otevřeno, v pondělí obchody zavřou

25. března 2024  11:54

Otevírací doba v obchodech se řídí zákonem, který nařizuje, že obchody s plochou nad 200...

Loď v Baltimoru měla potíže už dřív, most si o nehodu říkal, soudí odborníci

27. března 2024  11:17

Bezprostředně po úterní nehodě lodi v americkém Baltimoru vedení společnosti, která loď provozuje,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Bankrot zažehnán, zatím. Saúdové nalijí do luxusních elektroaut miliardu dolarů

25. března 2024  18:42

Americký výrobce luxusních elektromobilů Lucid získá od divize saúdskoarabského státního...

Zemřel nobelista a průkopník behaviorální ekonomie Daniel Kahneman

28. března 2024  11:32

Ve věku 90 let zemřel izraelsko-americký psycholog Daniel Kahneman, který získal Nobelovu cenu za...

Dražší než Costa Concordia. Pojistné škody za Baltimore jdou do miliard dolarů

28. března 2024  10:58

Zřícení mostu Francise Scotta Keye v americkém Baltimoru může podle analytiků stát pojišťovny...

Statistici vylepšili odhad výkonu ekonomiky. HDP loni klesl o 0,2 procenta

28. března 2024  10:18

Česká ekonomika v loňském roce klesla o 0,2 procenta, zpřesnil Český statistický úřad (ČSÚ) svůj...

Kapesní reaktory ty velké nenahradí. Spíše uhelné elektrárny a teplárny

28. března 2024

Premium První malý jaderný reaktor v Česku by měl vyrůst v Temelíně. ČEZ chce do konce roku vybrat...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Rána pro britskou monarchii. Princezna Kate má rakovinu, chodí na chemoterapii

Britská princezna z Walesu Kate (42) se léčí s rakovinou. Oznámila to sama ve videu na sociálních sítích poté, co se...

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...