Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Stát nesmyslně dotuje některé rychlíky. Autobusy by přitom vyšly levněji

  1:42
Stát utrácí za objednávku některých rychlíků výrazně více peněz, než kolik by stálo přepravit stejný počet lidí autobusy. Ukazují to poslední výkazy ztrátovosti jednotlivých rychlíkových tratí, které získala MF DNES od ministerstva dopravy na základě žádosti podle zákona o svobodném přístupu k informacím.
Stát nesmyslně dotuje některé rychlíky. Ilustrační snímek

Stát nesmyslně dotuje některé rychlíky. Ilustrační snímek | foto: Libor TeichmannMF DNES

Nejztrátovějšími rychlíky byly ty, které jezdí mezi Prahou a Českými Budějovicemi přes Písek. Za každý ujetý kilometr zaplatilo ministerstvo dopravy 223 korun. Během tří let náklady na kilometr těchto rychlíků stouply o 40 procent. Nejde přitom o nijak zvlášť vytíženou trať. Dráhy na ni letos nasazují většinou dvouvozové soupravy s kapacitou kolem 130 míst k sezení. Tolik míst mají zhruba tři autobusy, jejichž cena za kilometr se běžně pohybuje mezi 25 a 30 korunami. Tři vozy by tak stály pod sto korun za kilometr, což je méně než polovina ceny vlaku.

Dráhy velké zdražení linky do Českých Budějovic vysvětlují především redukcí spojů o třetinu a nasazením modernizovaných lokomotiv a "humanizovaných", což v drážní terminologii znamená částečně opravených, rychlíkových vozů. "Nasazení modernizovaného vozového parku vedlo k výraznému zvýšení nákladů v podobě leasingu a odpisů, redukce rozsahu dopravy vedla k úspoře variabilních, nikoliv fixních nákladů. Proto došlo za sledované období k výraznému nárůstu ztráty vyjádřené v korunách na vlakokilometr," vysvětlil mluvčí Českých drah Radek Joklík.

Ministerstvo dopravy navzdory ztrátovosti neuvažuje o tom, že by například tyto vlaky nahradilo autobusy. "Podle zákona objednáváme pouze dálkovou železniční dopravu. Objednávku některých krajně nevýhodných linek jsme již v minulosti zrušili," uvedl mluvčí úřadu Martin Novák. Šlo například o linku z Rakovníka do Chomutova nebo z Krnova do Jeseníku.

Dotace ztrátových spojů nedávají smysl, tvrdí ekonom

Podle Martina Kvizdy, experta na ekonomii dopravy z Masarykovy univerzity, nedává dotování nejztrátovější linky smysl. "Těžko obstojí jako regionální spoj, meziměstská doprava z Prahy je prakticky nulová," upozorňuje Kvizda.

Ministerstvo spojení přesto brání. "Další linky bychom neradi rušili. Objednávkou vlaků pouze na ekonomicky výhodných trasách bychom degradovali celý systém veřejné osobní železniční dopravy, a to rozhodně nechceme," doplnil Novák.

Stát už v červenci zredukoval kvůli úsporám další část rychlíků, čímž naštval zejména kraje. Navazovaly na ně totiž často osobní vlaky.

Ministerstvo dopravy za rychlíky ročně zaplatí čtyři miliardy korun, průměrná ztráta na ujetý kilometr je 120 korun. Srovnání dat za poslední tři roky navíc vykazuje extrémní nárůst ztrátovosti některých linek. U vybraných tratí bude chtít stát od drah vysvětlení.

"Veškeré rozdíly jsou prověřovány. Některé rozpory jsou odůvodnitelné, mezi ně patří například nasazení jiného vozového parku. V těch neodůvodnitelných případech se samozřejmě budeme tázat a požadovat podrobné vysvětlení," říká Novák.

Extrémní skok nastal hlavně u nočních mezinárodních vlaků. Ještě v roce 2010 doplácel stát na jeden kilometr 23 korun, loni téměř sedminásobek.

Klesl zájem o noční spoje

České dráhy nárůst vysvětlují nejen menší objednávkou, ale také konkurencí. "S ohledem na rostoucí konkurenci v letecké i mezinárodní autobusové dopravě došlo za sledované období také k poklesu zájmu ze strany cestujících o noční vlaky, což se negativně projevilo v tržbách," argumentuje Joklík.

Z výkazů ztrátovosti vyplývá například i to, že drahám stoupají náklady na kritizovaných rychlících směr Vsetín nebo Luhačovice. Právě jejich objednávání se nelíbí soukromým dopravcům, protože z velké části jedou po trase, kde oni jezdí bez jakýchkoliv dotací. Leo Express se kvůli tomu obrátil už i na Úřad pro ochranu hospodářské soutěže. Stát za tyto vlaky zaplatí téměř půl miliardy korun ročně.

Nový dodatek smlouvy mezi Českými drahami a ministerstvem počítá po několika sporech s tím, že stát může ztrátovost jednotlivých linek zveřejnit. Na rozdíl od minulých let však už nepůjde o detailní vyúčtování včetně například personálních nákladů. To přitom ukazovalo, že na srovnatelných tratích se lišily mzdové náklady i trojnásobně. Tajné jsou už i výnosy z jízdného na jednotlivých tratích.

Autor:

Šéf Úřadu práce: Umělá inteligence vše mění. Za mě už AI píše dopisy ministrům

  • Nejčtenější

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

22. dubna 2024  15:55

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit...

Číst iDNES.cz se vyplatí. Megahra o statisíce korun pro věrné čtenáře vrcholí

15. března 2024  15:02,  aktualizováno  24.4 9:32

Na portálu iDNES.cz vrcholí Megahra o peníze. Do pondělí 29. dubna může každý čtenář s registrací...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

25. dubna 2024  11:25

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu....

Desítky tisíc letů nad Evropou hlásí rušení signálu GPS. V podezření Rusko

23. dubna 2024  10:37

Navigační systémy letadel na trasách nad Pobaltím i nad dalšími oblastmi hlásí stále více...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Nad Českem krouží nové značky fast foodů. V plánu mají rozvířit trh

22. dubna 2024

Premium Již třicet let vévodí šťavnatým burgerům, hranolkům a kuřeti v Česku tři fastfoodové řetězce. Nyní...

Úspěšný zubař prodává „ražený český dějepis“, mince už vynesly 155 milionů

26. dubna 2024  22:04

V Praze se v pátek vydražila část celoživotní numismatické sbírky Václava Bruny. Vyšla na 6,15...

Čtyři jaderné bloky nestačí, bude třeba budovat další, říká exministr Grégr

26. dubna 2024

Premium Kromě výstavby až čtyř jaderných bloků v Dukovanech a Temelíně by už Fialova vláda měla plánovat i...

Místo dvou lvů jen jeden. Minerálka Magnesia po jedenácti letech mění logo

26. dubna 2024

Značka minerální vody Magnesia patřící do portfolia nápojářského gigantu Mattoni 1873 po jedenácti...

Německá atomová kauza pokračuje. Opozice hledá viníky za odklon země od jádra

26. dubna 2024

Německem v posledních dnech hýbe kauza zveřejněných dokumentů německého měsíčníku Cicero týkající...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...