Podle předsedy řídícího výboru Českých drah Tomáše Čočka dostalo představenstvo firmy za úkol zpracovat materiál, ve kterém mají popsat všechny překážky, které znevýhodňují České dráhy v připravovaných soutěžích na provoz vlaků oproti soukromé konkurenci.
„Jedním z nich je i vyčíslení nákladů, které České dráhy mají s udržením souprav pro zajištění dopravní obslužnosti při mimořádných situacích,“ řekl Čoček. Jde například o vlaky během povodní. Takové zálohy jiní dopravci řešit nemusí.
Poté, co České dráhy materiál dokončí, chce ministerstvo dopravy jednat s jinými resorty, zejména obrany a vnitra, o tom, zda stát bude tuto zálohu požadovat a jakým způsobem si ji do budoucna zajistí. „Je pochopitelné, že tyto náklady nemůže žádný dopravce platit z peněz na dopravní obslužnost,“ dodal Čoček.
Kdo to zaplatí?
Ministerstva obrany a vnitra zatím o ničem takovém nejednala, otázky nakonec nasměrovala na Hasičský záchranný sbor, který ale s ministerstvem dopravy ještě také nejednal. „Máme obecně působnost v oblasti krizového řízení, nicméně poskytování náhrad za zajišťování mimořádných přeprav v dopravě v naší působnosti není,“ řekla mluvčí Hasičského záchranného sboru Nicole Zaoralová.
Mluvčí Českých drah Radek Joklík potvrdil, že se o platbě za zálohová vozidla s ministerstvem dopravy jedná. „Byla otevřena i problematika záložních železničních vozidel pro případy mimořádných událostí, jako jsou například závady trakce, větrná kalamita, povodně a s tím spojené odklonové trasy atd., ale i potřeby státu,“ řekl Joklík.
Zatím poslední případ, kdy musely České dráhy využít své zálohy, byla ledovka před třemi lety, kdy nemohly na velké části tratí jezdit elektrické vlaky a ČD nasadily dlouho odstavené dieselové lokomotivy. Pomáhali i někteří soukromí dopravci, kteří takové stroje měli k dispozici.
České dráhy zatím nevyčíslily, kolik by mohly na „mimořádných přepravách“ získat. Záleží na tom, kolika strojů v záloze by se vlastně dotace týkala. Jejich stavy se navíc postupně snižují, protože řada vozů už skončila ve šrotovně. „O bližší specifikaci a mechanismu případného financování takové zálohy budeme teprve diskutovat,“ dodal Joklík.
Fakt, že České dráhy musí držet zálohy, přináší náklady navíc, a dráhy proto nemohou jít v soutěžích s cenou ještě níž. I proto má plán na novou dotaci podporu například odborářů. „Je to jeden z našich požadavků,“ řekl Vladislav Vokoun, místopředseda Odborového sdružení železničářů.
Ministerstvo dopravy hledá cesty, jak Českým drahám v jejich stížnostech vyhovět, protože dráhy pak soutěže blokují u antimonopolního úřadu. Už v minulosti ČD označily za problém třeba nutnost uznávat režijky vydané i pro zaměstnance jiných organizací, než jsou České dráhy. Ministerstvo toto chce řešit novým jednotným tarifem.
Když potřebují České dráhy posílit své soupravy, říká se, že musí vytáhnout vozy z kopřiv, tedy z kolejí, které jsou už většinou značně zarostlé kvůli téměř nulovému provozu. I proto se plánu začíná říkat „kopřivovné“.