Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Stát vymýšlí, jak přispět Českým drahám na vlaky „v kopřivách“

  6:00aktualizováno  6:00
Na ministerstvu dopravy a v Českých drahách vzniká nový plán, jak zaplatit stovky vozů i lokomotiv, které České dráhy většinou nevyužívají a mají je jen jako zálohy například pro mimořádné situace. Není však zatím jasné, kolik to bude stát, a které ministerstvo náklady zaplatí.

(Ilustrační foto;) | foto: Josef Gabzdyl, iDNES.cz

Podle předsedy řídícího výboru Českých drah Tomáše Čočka dostalo představenstvo firmy za úkol zpracovat materiál, ve kterém mají popsat všechny překážky, které znevýhodňují České dráhy v připravovaných soutěžích na provoz vlaků oproti soukromé konkurenci.

„Jedním z nich je i vyčíslení nákladů, které České dráhy mají s udržením souprav pro zajištění dopravní obslužnosti při mimořádných situacích,“ řekl Čoček. Jde například o vlaky během povodní. Takové zálohy jiní dopravci řešit nemusí.

Poté, co České dráhy materiál dokončí, chce ministerstvo dopravy jednat s jinými resorty, zejména obrany a vnitra, o tom, zda stát bude tuto zálohu požadovat a jakým způsobem si ji do budoucna zajistí. „Je pochopitelné, že tyto náklady nemůže žádný dopravce platit z peněz na dopravní obslužnost,“ dodal Čoček.

Kdo to zaplatí?

Ministerstva obrany a vnitra zatím o ničem takovém nejednala, otázky nakonec nasměrovala na Hasičský záchranný sbor, který ale s ministerstvem dopravy ještě také nejednal. „Máme obecně působnost v oblasti krizového řízení, nicméně poskytování náhrad za zajišťování mimořádných přeprav v dopravě v naší působnosti není,“ řekla mluvčí Hasičského záchranného sboru Nicole Zaoralová.

Mluvčí Českých drah Radek Joklík potvrdil, že se o platbě za zálohová vozidla s ministerstvem dopravy jedná. „Byla otevřena i problematika záložních železničních vozidel pro případy mimořádných událostí, jako jsou například závady trakce, větrná kalamita, povodně a s tím spojené odklonové trasy atd., ale i potřeby státu,“ řekl Joklík.

Zatím poslední případ, kdy musely České dráhy využít své zálohy, byla ledovka před třemi lety, kdy nemohly na velké části tratí jezdit elektrické vlaky a ČD nasadily dlouho odstavené dieselové lokomotivy. Pomáhali i někteří soukromí dopravci, kteří takové stroje měli k dispozici.

České dráhy zatím nevyčíslily, kolik by mohly na „mimořádných přepravách“ získat. Záleží na tom, kolika strojů v záloze by se vlastně dotace týkala. Jejich stavy se navíc postupně snižují, protože řada vozů už skončila ve šrotovně. „O bližší specifikaci a mechanismu případného financování takové zálohy budeme teprve diskutovat,“ dodal Joklík.

Fakt, že České dráhy musí držet zálohy, přináší náklady navíc, a dráhy proto nemohou jít v soutěžích s cenou ještě níž. I proto má plán na novou dotaci podporu například odborářů. „Je to jeden z našich požadavků,“ řekl Vladislav Vokoun, místopředseda Odborového sdružení železničářů.

Ministerstvo dopravy hledá cesty, jak Českým drahám v jejich stížnostech vyhovět, protože dráhy pak soutěže blokují u antimonopolního úřadu. Už v minulosti ČD označily za problém třeba nutnost uznávat režijky vydané i pro zaměstnance jiných organizací, než jsou České dráhy. Ministerstvo toto chce řešit novým jednotným tarifem.

Když potřebují České dráhy posílit své soupravy, říká se, že musí vytáhnout vozy z kopřiv, tedy z kolejí, které jsou už většinou značně zarostlé kvůli téměř nulovému provozu. I proto se plánu začíná říkat „kopřivovné“.

Autor:


Nejčtenější

Začínal sám v garáži, dnes výrobní linky z jeho firmy dobývají svět

Jakub Krofián s manželkou Alenou.

Jakub Krofián žije svůj americký sen už osmnáctý rok. Jako pětadvacetiletý mladík si z úspor koupil soustruh a doma v...

Lidé se stěhují do okolí měst, každé ráno pak tráví v autech v kolonách

Stávka na francouzské železnici nahnala více lidí do aut. V Paříži se tvoří...

Kvůli vysokým cenám bydlení ve městech roste poptávka po nemovitostech v jejich okolí. „Evidujeme meziroční růst zájmu...



Makléř si myslel, že pracuje v demoverzi, teď žádá vyplatit miliony eur

Harouna M Traore

Francouzský obchodník na burze žaluje makléřskou firmu Valbury Capital. Žádá, aby mu vyplatila 10 milionů eur, které...

Do důchodu později a jiné daně, radí Česku OECD

Ilustrační snímek

Česko by mělo navázat věk pro odchod do důchodu na očekávanou délku života. Doporučuje to Organizace pro hospodářskou...

Výkon na hranici padnutí: v Tesle se museli dopovat energetickými nápoji

Podvozek vozu Tesla Model S

Nadšení amerického miliardáře Elona Muska, který před pár dny děkoval zaměstnancům své automobilky Tesla za dosažení...

Další z rubriky

Aerolinky v USA zdražují s cenou ropy, Čeští dopravci viní hlavní sezónu

Letadla aerolinek Delta Air Lines čekají na letiši Ronalda Reagana ve...

O dražších letenkách kvůli rostoucí ceně ropy se v Česku zatím spíše spekuluje, v Americe této skutečnosti už čelí...

Ryanair ruší kvůli stávkám lety, dotkne se to desítek tisíc lidí

Dopravce Ryanair nakupuje nové letouny Boeing 737 MAX.

Irská nízkonákladová letecká společnost Ryanair kvůli stávce palubního personálu příští týden zruší více než dvanáct...

Letecký obr A380 má to nejlepší před sebou, věří šéf Airbusu

GIGANT. Airbus A380 dokážou odbavit jen vybraná světová letiště - pražská...

Vůbec poprvé se letecký obr A380 neobjevil na letecké show Farnborough Airshow. Provozní ředitel Airbusu Tom Williams...

Najdete na iDNES.cz