Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Stát vymýšlí, jak přispět Českým drahám na vlaky „v kopřivách“

  6:00aktualizováno  6:00
Na ministerstvu dopravy a v Českých drahách vzniká nový plán, jak zaplatit stovky vozů i lokomotiv, které České dráhy většinou nevyužívají a mají je jen jako zálohy například pro mimořádné situace. Není však zatím jasné, kolik to bude stát, a které ministerstvo náklady zaplatí.

(Ilustrační foto;) | foto: Josef Gabzdyl, iDNES.cz

Podle předsedy řídícího výboru Českých drah Tomáše Čočka dostalo představenstvo firmy za úkol zpracovat materiál, ve kterém mají popsat všechny překážky, které znevýhodňují České dráhy v připravovaných soutěžích na provoz vlaků oproti soukromé konkurenci.

„Jedním z nich je i vyčíslení nákladů, které České dráhy mají s udržením souprav pro zajištění dopravní obslužnosti při mimořádných situacích,“ řekl Čoček. Jde například o vlaky během povodní. Takové zálohy jiní dopravci řešit nemusí.

Poté, co České dráhy materiál dokončí, chce ministerstvo dopravy jednat s jinými resorty, zejména obrany a vnitra, o tom, zda stát bude tuto zálohu požadovat a jakým způsobem si ji do budoucna zajistí. „Je pochopitelné, že tyto náklady nemůže žádný dopravce platit z peněz na dopravní obslužnost,“ dodal Čoček.

Kdo to zaplatí?

Ministerstva obrany a vnitra zatím o ničem takovém nejednala, otázky nakonec nasměrovala na Hasičský záchranný sbor, který ale s ministerstvem dopravy ještě také nejednal. „Máme obecně působnost v oblasti krizového řízení, nicméně poskytování náhrad za zajišťování mimořádných přeprav v dopravě v naší působnosti není,“ řekla mluvčí Hasičského záchranného sboru Nicole Zaoralová.

Mluvčí Českých drah Radek Joklík potvrdil, že se o platbě za zálohová vozidla s ministerstvem dopravy jedná. „Byla otevřena i problematika záložních železničních vozidel pro případy mimořádných událostí, jako jsou například závady trakce, větrná kalamita, povodně a s tím spojené odklonové trasy atd., ale i potřeby státu,“ řekl Joklík.

Zatím poslední případ, kdy musely České dráhy využít své zálohy, byla ledovka před třemi lety, kdy nemohly na velké části tratí jezdit elektrické vlaky a ČD nasadily dlouho odstavené dieselové lokomotivy. Pomáhali i někteří soukromí dopravci, kteří takové stroje měli k dispozici.

České dráhy zatím nevyčíslily, kolik by mohly na „mimořádných přepravách“ získat. Záleží na tom, kolika strojů v záloze by se vlastně dotace týkala. Jejich stavy se navíc postupně snižují, protože řada vozů už skončila ve šrotovně. „O bližší specifikaci a mechanismu případného financování takové zálohy budeme teprve diskutovat,“ dodal Joklík.

Fakt, že České dráhy musí držet zálohy, přináší náklady navíc, a dráhy proto nemohou jít v soutěžích s cenou ještě níž. I proto má plán na novou dotaci podporu například odborářů. „Je to jeden z našich požadavků,“ řekl Vladislav Vokoun, místopředseda Odborového sdružení železničářů.

Ministerstvo dopravy hledá cesty, jak Českým drahám v jejich stížnostech vyhovět, protože dráhy pak soutěže blokují u antimonopolního úřadu. Už v minulosti ČD označily za problém třeba nutnost uznávat režijky vydané i pro zaměstnance jiných organizací, než jsou České dráhy. Ministerstvo toto chce řešit novým jednotným tarifem.

Když potřebují České dráhy posílit své soupravy, říká se, že musí vytáhnout vozy z kopřiv, tedy z kolejí, které jsou už většinou značně zarostlé kvůli téměř nulovému provozu. I proto se plánu začíná říkat „kopřivovné“.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Letadlo německé společnosti Air Berlin
Kolem padlého obra německých aerolinek Air Berlin krouží investor

Německý investor Hans Rudolf Wöhrl, který už podniká v letecké dopravě, má zájem o zkrachovalou aerolinku Air Berlin. Za druhého největšího leteckého dopravce...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Ryanair ve velkém promazal letecké spoje, Prahy se to týká už za týden

Irská nízkonákladová letecká společnost Ryanair zruší v příštích týdnech až 50 letů denně. Už zveřejnila úplný seznam stornovaných spojů, a to od třetího...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Zrychlíme vlaky, zavedeme společnou jízdenku, slibují strany

Společná jízdenka pro všechny dopravce, nové úseky dálnic a silnic, opravená nádraží a rychlejší vlaky. To všechno se nám v příštím volebním období splní bez...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.