"Nabídli nejnižší cenu ze všech uchazečů, v té soutěži jsou jasným vítězem," vysvětluje Martin Sepp.
Dráhy v dosud největším tendru na provoz dotovaných regionálních vlaků soutěžily ještě s Veolií a Arrivou. Nabídku chtěla původně podat i společnost Regio Jet, kterou ovládá firma Student Agency, nakonec se však soutěže nezúčastnila. Jako důvod uvedla podezření na podnákladovou cenu Českých drah.
Náměstek Sepp odmítl upřesnit, o kolik nižší byla cena ČD oproti ostatním nabídkám: "Soutěž není zcela uzavřená, o vítězi musí rozhodnout ještě krajská rada," uvedl.
Radní měli tendr řešit už minulý týden, ale náměstek tento bod stáhl. Kraj si totiž ještě chce rozmyslet, zda opravdu stojí o tolik vlaků, kolik v soutěži požadoval.
"Přehodnocujeme finanční dopady. Soutěž byla vyhlášená v době, kdy kraj hospodařil s přebytkem, proto musíme ještě doladit dopady na krajský rozpočet," řekl Sepp.
Zda to může vést ke zrušení soutěže, odmítl komentovat. Pokud kraj soutěž nezruší, dočkají se cestující na třetině železničních tratí v Libereckém kraji od prosince 2012 výrazného zvýšení kvality cestování vlakem.
Jednou z podmínek tendru totiž bylo zakoupení moderních nízkopodlažních vozů. Jaké přesně by to měly být, nechtějí zatím dráhy říct.
"Dokud nebude soutěž uzavřená, nebudeme ji komentovat," uvedl mluvčí Petr Štáhlavský.
O rok dříve začne jezdit mezi Libercem a německou Žitavou společnost Arriva, která vyhrála už dříve vypsanou soutěž. Ostatní kraje s výběrovými řízeními zatím váhají.
Třeba Středočeský kraj, který objednává nejvíce vlakových spojů, začal už jednání o dlouhodobé smlouvě opět s Českými drahami.
"Žádná soutěž ještě nepřinesla v železnici nižší ceny," vysvětlil náměstek pro dopravu Robin Povšík.
Podle něj by nová smlouva zajistila jasně stanovený způsob výpočtu ceny drah a garantovala by současně obnovu vozového parku.