Cestující na Liberecku čeká komfortnější cestování. Zakoupení moderních vozů bylo jednou z podmínek výběrového řízení.

Cestující na Liberecku čeká komfortnější cestování. Zakoupení moderních vozů bylo jednou z podmínek výběrového řízení. | foto: Tomáš Lysoněk, MF DNES

Dotované vlaky na Liberecku zůstanou Českým drahám

  • 15
Tisíce cestujících budou po železničních tratích kolem Jizerských hor nadále vozit vlaky Českých drah. Podle krajského náměstka pro dopravu totiž státem vlastněný dopravce nejlépe vyhověl požadavkům ve vypsaném výběrovém řízení.

"Nabídli nejnižší cenu ze všech uchazečů, v té soutěži jsou jasným vítězem," vysvětluje Martin Sepp.

Dráhy v dosud největším tendru na provoz dotovaných regionálních vlaků soutěžily ještě s Veolií a Arrivou. Nabídku chtěla původně podat i společnost Regio Jet, kterou ovládá firma Student Agency, nakonec se však soutěže nezúčastnila. Jako důvod uvedla podezření na podnákladovou cenu Českých drah.

Náměstek Sepp odmítl upřesnit, o kolik nižší byla cena ČD oproti ostatním nabídkám: "Soutěž není zcela uzavřená, o vítězi musí rozhodnout ještě krajská rada," uvedl.

Radní měli tendr řešit už minulý týden, ale náměstek tento bod stáhl. Kraj si totiž ještě chce rozmyslet, zda opravdu stojí o tolik vlaků, kolik v soutěži požadoval.

"Přehodnocujeme finanční dopady. Soutěž byla vyhlášená v době, kdy kraj hospodařil s přebytkem, proto musíme ještě doladit dopady na krajský rozpočet," řekl Sepp.

Zda to může vést ke zrušení soutěže, odmítl komentovat. Pokud kraj soutěž nezruší, dočkají se cestující na třetině železničních tratí v Libereckém kraji od prosince 2012 výrazného zvýšení kvality cestování vlakem.

Jednou z podmínek tendru totiž bylo zakoupení moderních nízkopodlažních vozů. Jaké přesně by to měly být, nechtějí zatím dráhy říct.

"Dokud nebude soutěž uzavřená, nebudeme ji komentovat," uvedl mluvčí Petr Štáhlavský.

O rok dříve začne jezdit mezi Libercem a německou Žitavou společnost Arriva, která vyhrála už dříve vypsanou soutěž. Ostatní kraje s výběrovými řízeními zatím váhají.

Třeba Středočeský kraj, který objednává nejvíce vlakových spojů, začal už jednání o dlouhodobé smlouvě opět s Českými drahami.

"Žádná soutěž ještě nepřinesla v železnici nižší ceny," vysvětlil náměstek pro dopravu Robin Povšík.

Podle něj by nová smlouva zajistila jasně stanovený způsob výpočtu ceny drah a garantovala by současně obnovu vozového parku.