Hlavním důvodem, proč staré doubledeckery, jak jim Angličané říkají, končí, jsou vysoké náklady na provoz, nižší spolehlivost a špatný přístup pro tělesně postižené. Podle statistik jsou také nebezpečnější pro cestující – ročně zemře několik lidí při pádu z nástupní plošiny. Staré autobusy nahradí novější dvoupatrové nebo kloubové modely, bez průvodčích a bez nástupních plošin.
Úplně nezmizí
Poprvé vyjely doubledeckery do ulic Londýna před padesáti lety. V dobách největší slávy jich jezdily téměř tři tisíce. Původně se předpokládalo, že budou v provozu pouze sedmnáct let, tento odhad ale výrazně překonaly.
„Tyto autobusy předstihly svou dobu,“ uvedl pamětník, 71letý John Clark pro americký deník USA Today. Od roku 1982 Routemastery postupně mizí z provozu
Mnozí Londýňané se s odchodem doubledeckerů nechtěli smířit. Založili dokonce organizaci bojující za jejich záchranu. O práci přišli také průvodčí autobusů. Nahradily je automaty.
Je to smutné, že odcházejí. Je to konec jedné éry v dopravě,“ uvedl Matthew Ryan pro americký deník. Průvodčím byl sedmnáct let.
Staré autobusy přesto z Londýna nezmizí úplně. V provozu zůstanou dvě nostalgické linky, které povedou centrem města.
Vyřazené vozy dopravní podnik neposílá do šrotu, ale prodává. Jeden Routemaster přijde na 2 až 10 tisíc liber (cca 90 až 450 tisíc korun).
V Česku vozí reklamu
Symbol Londýna jezdí i v Česku. Jiří Hájek si jeden autobus z Británie přivezl před deseti lety: „Nyní vyřazované vozy jsou o generace mladší, ten můj je původní typ Bristol.“
Jeho autobus patří k technickým unikátům, podle Hájka se jich totiž vyrobilo jen asi pět tisíc kusů a z pravidelné dopravy zmizely už před lety. „Sehnal jsem ho po známosti. Skoro dvacet let stál v garáži, takže byl i poměrně zachovalý,“ říká Hájek. Bez generálky se ale neobešel. Motor se musel na chvíli vrátit do Anglie, kde ho opravili.
Hájkův sen, že autobus bude vozit cestující i v Čechách, se však nenaplnil. „Je to veterán, navíc s volantem na pravé straně, takže v něm mohou jet nejvýš čtyři lidé.“
Doubledecker tak pronajímá hlavně k nejrůznějším propagačním akcím. „Denní nájem činí 35 tisíc, takže si ho půjčují bohatší firmy, třeba pro veletrhy,“ přibližuje Hájek.