"Je pravda, že se teď kvůli slabému dolaru více vyváží z USA. V přístavech se pak nedostává prázdných kontejnerů a musí se na ně čekat. Zboží už je třeba vyrobené, ale v té oblasti, kde ho chcete nalodit, prostě nejsou kontejnery.
A když náhodou jsou, čekáte tři týdny, než se najde loď, která má ještě místo na palubě," stěžuje si Leona Pětioká, majitelka spediční společnosti Sea Trans.
Vozit vzduch se nevyplatí
Kontejner slouží v námořní dopravě jako standardní přepravní jednotka, do které se vejde 28 tun zboží. Každý rejdař si hlídá, aby jeho schránky pluly přes oceán vždy plné, protože na převážení vzduchu mezi kontinenty by nevydělal. Podobně se například kamionovým dopravcům nevyplatí brázdit kontinent s prázdnou korbou.
Jenomže Severní Amerika v současnosti potřebuje tolik kontejnerů, že námořní přepravci začínají přemýšlet o tom, že je začnou především do USA dovážet i prázdné.
To by nakonec mohlo celosvětový hlad po americkém zboží zahnat, protože dovoz prázdných schránek by rejdaři pravděpodobně promítli do svých cen, a tím by se jejich přirážka odrazila i ve vyšší ceně vyváženého výrobku.
"Nedostatek kontejnerů se objevuje vždy v oblastech, kde jsou vývozci nejaktivnější. Jednou je málo kontejnerů v Evropě, pak zase na Dálném východě nebo jako teď v Americe," vysvětluje Pavel Kaňka z českého zastoupení amerického rejdařství APL.
Jeho firma počítá s tím, že námořní přepravci začnou za přesouvání prázdných schránek vybírat poplatek až 400 dolarů.
"Problémy s dopravou z Ameriky jsou hlavně proto, že se po dlouhé době podařilo naplnit kapacity lodí. Vloni na podzim byly vytížené na 80 procent, dnes jsou plné i tři týdny před vyplutím," doplňuje Kaňka.
Podle informací od českých společností, které námořní kontejnerovou dopravu zajišťují, se čekací doby v amerických přístavech pohybují od dvou do šesti týdnů.
Radek Duda, vedoucí námořního oddělení firmy Schenker, upozorňuje, že se stejným problémem bojuje další exportní velmoc – Čína. Na rozdíl od USA však tyto obtíže rejdaři řeší už několik let, a tak se s nimi dokážou lépe vypořádat.
"Čínský vývoz do Evropy jednoznačně převažuje nad dovozem ze starého kontinentu. Rejdaři navážejí zpátky do Číny prázdné kontejnery a tento dodatečný náklad se pak odráží i v ceně," doplňuje Duda.
Přístavy rozšiřují kapacity
Námořní doprava však nenaráží jen na nedostatek relativně snadno nahraditelných kontejnerů, přizpůsobit se musí také přístavy. "Objem námořní dopravy vzroste každý rok o deset procent, takže by se do roku 2015 měl zdvojnásobit. A evropské přístavy se tomu snaží přizpůsobit," tvrdí Jaromír Široký z dopravní fakulty Univerzity Pardubice.
Rozšíření kapacity plánují všechny tři největší evropské přístavy. Například Brémy letos dostaví nový terminál, který za rok umožní odbavit o dva miliony přepravek více. Rozšíří se i největší evropský přístav Rotterdam a též druhý největší, Hamburk.
To potvrzuje Vladimír Doboš, zástupce německého přístavu Hamburk: "Přístav Hamburk chce zdvojnásobit své kapacity do roku 2015."