Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Ojetiny letos opět táhnou. Každé druhé auto v Česku je starší deseti let

  16:25aktualizováno  16:25
V Česku stále roste počet vozů starších deseti let, která se na zdejší trh použitých aut dováží ze zahraničí. Za prvních devět měsíců stouply celkové dovozy ojetin o desetinu, nejvíce pak kategorie aut vyrobených před deseti a více lety. Jejich podíl přesáhl po dlouhé době polovinu (51,5 procenta).
Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Lukáš Procházka, MF DNES

Žebříček nejčastěji dovážených ojetin částečně kopíruje pořadí nejprodávanějších nových aut v Česku: kralují mu škodovky, následované Volkswagenem a Fordem.

V případě některých značek je dovoz ojetin dokonce vyšší než prodeje nových aut. V první desítce to platí u Volkswagenu, Fordu a Peugeotu. V žebříčku podle prodejů modelů vede Octavia následovaná Fabií a Volkswagenem Passat.

Výrazně rostou i dovozy korejských značek, což souvisí s jejich nástupem v segmentu nových aut na českém trhu. Vyplývá to z dat z registru vozidel, která zveřejnil Svaz dovozců automobilů.

Může se hodit

Portál Automodul.cz nabízí rozmanitou nabídku nových i ojetých aut.

I když zejména výrobci a prodejci nových aut často upozorňují na vysoký počet starých ojetin, jejich velký podíl nemusí být až takovou závadou z pohledu životního prostředí: emisní třídu Euro 4 musí splňovat už všechna auta uvedená na trh od roku 2005, u aut uváděných v té době neplatí už ani tak oblíbená mantra automobilek, že staré vozy jsou i méně bezpečné.

Tachometry stočené v průměru o 100 tisíc km

Podle analýzy společnosti Cebia tak dál roste průměrné stáří vozového parku u nás, aktuální hodnota je 14,9 let. Meziročně výrazně vzrostl počet vozidel s udávaným stavem tachometru nad 200 tisíc kilometrů, a to z 16 procent na 26 procent.

„Znamená to, že prodejci častěji přiznávají vyšší najetý stav tachometru a motoristé je častěji kupují,“ řekl ředitel Cebia Martin Pajer.

Průměrný udávaný stav tachometru byl v prvních třech čtvrtletích tohoto roku 161 tisíc kilometrů. „Pokud vezmeme v úvahu, že zhruba 40 procent vozidel bylo v daném období průměrně stočeno o 100 tisíc kilometrů, skutečný stav najetých kilometrů překračuje 200 tisíc kilometrů,“ dodal Pajer. Průměrná prodejní cena klesla nepatrně na 192 200 korun, ojetina se prodává v průměru 65 dní.

Podle dat společnosti Cebia vlivem nárůstu dovážených ojetin klesá podíl vozidel českého původu, z loňských 70 na letošních 68 procent. Dováží se letos méně z Německa, naopak roste podíl ojetin z Itálie. Podíl aut z Německa může být ale ve skutečnosti nižší, dovozci je tam často registrují jen krátce a účelově kvůli tomu, aby získala „německý původ“.

Nejprodávanější modely ojetin v procentech
Škoda Octavia 10,2 %
Škoda Fabia 6,8 %
VW Passat 4,1 %
Ford Focus3,2 %
VW Golf2,8 %
Škoda Superb2,5 %
Ford Mondeo1,8 %
Renault Mégane1,6 %
Peugeot 206, 207 a 2081,5 %
Citroen C41,5 %
Kia Ceed1,5 %
Peugeot 3,7 a 3,6 1,4 %
Hyundai i301,4 %
Opel Astra1,3 %
Toyota Yaris1,2 %
Citroen Xsara1,2 %
Renault Scénic1,2 %
Audi A61,1 %
BMW řada 31,0 %
Audia A41,0 %
Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Ilustrační foto
Bolestné za sucho má cenovku 2 miliardy, zemědělci původně požadovali tři

Zemědělci dostanou jako odškodnění za letošní sucho až dvě miliardy korun, rozhodla vláda. Ovocnáři a školkaři pak dalších 208 milionů za škody způsobené...  celý článek

Jak vyplynulo z průzkumu, 92% respondentů - rodičů se snaží do výchovy svých...
Tisíce rodin přijdou o přídavky na děti, může za to novela zákona

Novela zákona o státní sociální podpoře připraví část rodin o přídavky na děti. To by se mohlo týkat tisíců případů. Změna sice rozšířila okruh rodin, které na...  celý článek

Severně od Chebu, kousek od německých hranic, vznikají housle, violy, basy a...
Housle pro Ameriku, kytary pro Rusko. Český výrobce plánuje expanzi

V Lubech na Chebsku se rodí housle, violy, čela, kontrabasy a kytary. Za minulého režimu zásoboval podnik pod názvem Cremona všechny země RVHP, předloni...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.