Žebříček nejčastěji dovážených ojetin částečně kopíruje pořadí nejprodávanějších nových aut v Česku: kralují mu škodovky, následované Volkswagenem a Fordem.
V případě některých značek je dovoz ojetin dokonce vyšší než prodeje nových aut. V první desítce to platí u Volkswagenu, Fordu a Peugeotu. V žebříčku podle prodejů modelů vede Octavia následovaná Fabií a Volkswagenem Passat.
Výrazně rostou i dovozy korejských značek, což souvisí s jejich nástupem v segmentu nových aut na českém trhu. Vyplývá to z dat z registru vozidel, která zveřejnil Svaz dovozců automobilů.
I když zejména výrobci a prodejci nových aut často upozorňují na vysoký počet starých ojetin, jejich velký podíl nemusí být až takovou závadou z pohledu životního prostředí: emisní třídu Euro 4 musí splňovat už všechna auta uvedená na trh od roku 2005, u aut uváděných v té době neplatí už ani tak oblíbená mantra automobilek, že staré vozy jsou i méně bezpečné.
Tachometry stočené v průměru o 100 tisíc km
Podle analýzy společnosti Cebia tak dál roste průměrné stáří vozového parku u nás, aktuální hodnota je 14,9 let. Meziročně výrazně vzrostl počet vozidel s udávaným stavem tachometru nad 200 tisíc kilometrů, a to z 16 procent na 26 procent.
„Znamená to, že prodejci častěji přiznávají vyšší najetý stav tachometru a motoristé je častěji kupují,“ řekl ředitel Cebia Martin Pajer.
Průměrný udávaný stav tachometru byl v prvních třech čtvrtletích tohoto roku 161 tisíc kilometrů. „Pokud vezmeme v úvahu, že zhruba 40 procent vozidel bylo v daném období průměrně stočeno o 100 tisíc kilometrů, skutečný stav najetých kilometrů překračuje 200 tisíc kilometrů,“ dodal Pajer. Průměrná prodejní cena klesla nepatrně na 192 200 korun, ojetina se prodává v průměru 65 dní.
Podle dat společnosti Cebia vlivem nárůstu dovážených ojetin klesá podíl vozidel českého původu, z loňských 70 na letošních 68 procent. Dováží se letos méně z Německa, naopak roste podíl ojetin z Itálie. Podíl aut z Německa může být ale ve skutečnosti nižší, dovozci je tam často registrují jen krátce a účelově kvůli tomu, aby získala „německý původ“.
Škoda Octavia | 10,2 % |
---|---|
Škoda Fabia | 6,8 % |
VW Passat | 4,1 % |
Ford Focus | 3,2 % |
VW Golf | 2,8 % |
Škoda Superb | 2,5 % |
Ford Mondeo | 1,8 % |
Renault Mégane | 1,6 % |
Peugeot 206, 207 a 208 | 1,5 % |
Citroen C4 | 1,5 % |
Kia Ceed | 1,5 % |
Peugeot 3,7 a 3,6 | 1,4 % |
Hyundai i30 | 1,4 % |
Opel Astra | 1,3 % |
Toyota Yaris | 1,2 % |
Citroen Xsara | 1,2 % |
Renault Scénic | 1,2 % |
Audi A6 | 1,1 % |
BMW řada 3 | 1,0 % |
Audia A4 | 1,0 % |