Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Kam napřesrok k moři? Hitem bude Turecko a Egypt, hlásí cestovky

  0:01aktualizováno  0:01
Cestovky po slabším roce 2016, kdy Češi zájezdy k moři odkládali, vyhlížejí růst tržeb. Turecko a Egypt budou příští rok patřit k novým zájezdovým hitům, stálicemi zůstávají Řecko a Španělsko. Vyplývá to z informací o předprodejích tří největších českých cestovních kanceláří, které MF DNES oslovila.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: Profimedia.cz

„Skokanem léta 2018 bude pravděpodobně Turecko. Zájem v předprodeji roste meziročně o tři sta procent,“ říká Jan Bezděk, mluvčí CK Fischer. Ještě v sezoně 2016 to přitom bylo spíše východisko z nouze, pokud klienti nenašli vhodnější zájezd dle svého výběru. Největší česká cestovní kancelář prodá v předprodejích přibližně polovinu zájezdů, nakupují je hlavně rodiny s dětmi.

Růstovou destinací číslo dva je podle CK Fischer i podle Exim Tours Egypt. „Na léto 2018 roste zájem o další desítky procent,“ dodává Bezděk.

Podle Čedoku se do kurzu dostávají nové destinace, jako je Albánie, Kanárské ostrovy či Madeira. „Loni jsme Albánii zařadili nově, spousta našich klientů tam ještě nebyla, je to skokan roku,“ tvrdí Jan Koláčný, ředitel Čedoku, trojky na trhu.

Rekordní sezona

Cestovní kanceláře za sebou mají skvělý rok. „Nárůst tržeb v oboru by mohl být pětinový,“ říká Vladimír Dolejš, předseda Asociace cestovních kanceláří ČR, která sdružuje tři největší hráče a 190 dalších.

K zájmu Čechů o dovolenou u moře přispěl ekonomický růst, rekordně nízká nezaměstnanost a nárůst mezd. „Bylo vidět, že lidé mají peníze a chtějí za dovolenou utrácet. Také se přestali bát cestovat kvůli terorismu a uprchlíkům,“ vysvětluje Bezděk. Skupina Fischer letos v konsolidovaných tržbách překročí hranici pěti miliard korun, což představuje zhruba třetinový nárůst. Počet klientů by mohl dosáhnout 360 tisíc.

Výrazný nárůst tržeb očekává rovněž Exim Tours. „Je to nejúspěšnější sezona v historii,“ uvádí mluvčí firmy Stanislav Zíma, ale číslo zatím nechce odhadovat. Loni utržila firma v Česku 3,4 miliardy korun a obsloužila přes čtvrt milionu klientů.

Čedok předpokládá po třech letech ztrát návrat do černých čísel a nastartování růstového trendu. „Měli bychom utržit 2,2 miliardy korun, o půl miliardy více než loni. Zisk bude spíš symbolický, v nízkých jednotkách milionů,“ říká Jan Koláčný, ředitel Čedoku.

All inclusive se zábavou pro děti

Češi dlouhodobě vyhledávají pro dovolenou u moře velké řecké ostrovy – Krétu, Rhodos a Kos – či španělskou Mallorku. Kvůli nižším cenám je posledních několik let stále oblíbenější Bulharsko. Letí se tam necelé dvě hodiny a Češi se nemusejí příliš ohlížet na ceny v obchodech.

Cestovky stále častěji nabízejí jako lákadlo k zájezdům zábavu pro děti. „Každá třetí rodina volí hotel se zázemím pro děti a s česky mluvícími animátory, kteří se dětem postarají o zábavu,“ říká Bezděk. To potvrzuje i Zíma z Exim Tours. „Rodiče si chtějí užít chvíle soukromí,“ uvádí.

Podle analýzy, kterou si udělala cestovní kancelář Fischer, jezdí typický český klient na dovolenou obvykle na týden, v poslední době i vícekrát do roka, a to do čtyřhvězdičkového hotelu s all inclusive stravou. Přeje si být přímo na pláži nebo co nejblíž a po ruce chce mít delegáta, který za něj vyřeší případné problémy.

Češi si také častěji troufají na exotičtější destinace. „Výrazně vzrostl zájem o zájezdy do oblasti indického oceánu – na Maledivy, Mauricius, Zanzibar a do jihovýchodní Asie, především do Thajska,“ říká Koláčný z Čedoku. Podle něj to má do velké míry na svědomí cenová válka mezi aerolinkami Qatar Airways a Emirates, které tam létají. „Češi začínají objevovat Omán, podobně jako Angličané nebo Němci před několika lety,“ říká Bezděk.

Na druhé straně propad zájmu, zřejmě dočasný, zažil Karibik. „Zájem zbrzdila vlna hurikánů, některá letoviska na Kubě byla zasažena. Zájezdy na listopad a prosinec jsme tam zrušili, destinace budeme znovu prodávat od Nového roku,“ dodává Koláčný.

Autor:


Nejčtenější

Falešný „smažák“, pangas místo candáta. Restaurace dál klamou zákazníky

Smažené sýry restaurace občas nahradí takzvanými analogy, které se méně...

Klamání hostů náhražkami potravin z restaurací nemizí. Místo Plzeňského Prazdroje dostávají zákazníci pražského podniku...

Dostanu o 5 Kč na hodinu navíc? Beru. Firmy tápou nad odchody zaměstnanců

Ilustrační snímek

Potravinářské řetězce, sklady nebo pošta mají jedno společné: až třetina zaměstnanců tam nevydrží déle než rok. Nemají...



10 LET OD KRIZE: Místo práce jsme stříleli vrtulníky, říká bývalý bankéř Lehmanů

Nik Storonsky, zakladatel a šéf britského bankovního start-upu Revolut.

Před deseti lety oběhly celý svět fotky bankéřů, jak s papírovými krabicemi vyklízejí své kanceláře na Wall Streetu....

Pojištění proti pokutám je přitěžující okolnost, rozhodl Nejvyšší správní soud

policie radar měření rychlost celostátní akce

Uzavření pojistky proti pokutám může být ve správním řízení bráno jako přitěžující okolnost, upozornil deník Právo na...

KVÍZ: Maturita z piva. Vyzkoušejte se, jak znáte značky, hospody i pijany

Šikovný hospodský umí načepovat hladinku, šnyt i mlíko.

V předchozím pivním kvízu jsme vás zkoušeli hlavně z výroby piva, tentokrát to bude více ze života - co pijeme, jak to...

Další z rubriky

Rozpočtová rada kritizuje schodek rozpočtu, má být ve výši 40 miliard korun

Eva Zamrazilová šéfka Národní rozpočtové rady

Národní rozpočtová rada nepovažuje za současné ekonomické situace schválení státního rozpočtu na příští rok se schodkem...

Mám obavu, že přijde nová světová hospodářská krize, varuje Zeman

Prezident Miloš Zeman při setkání se zástupci německých firem, které investují...

Prezident Miloš Zeman se obává další světové hospodářské krize. Podle něj za každou takovou krizí stojí „blbost...

Dostanu o 5 Kč na hodinu navíc? Beru. Firmy tápou nad odchody zaměstnanců

Ilustrační snímek

Potravinářské řetězce, sklady nebo pošta mají jedno společné: až třetina zaměstnanců tam nevydrží déle než rok. Nemají...

Najdete na iDNES.cz