(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: Profimedia.cz

Kam napřesrok k moři? Hitem bude Turecko a Egypt, hlásí cestovky

  • 305
Cestovky po slabším roce 2016, kdy Češi zájezdy k moři odkládali, vyhlížejí růst tržeb. Turecko a Egypt budou příští rok patřit k novým zájezdovým hitům, stálicemi zůstávají Řecko a Španělsko. Vyplývá to z informací o předprodejích tří největších českých cestovních kanceláří, které MF DNES oslovila.

„Skokanem léta 2018 bude pravděpodobně Turecko. Zájem v předprodeji roste meziročně o tři sta procent,“ říká Jan Bezděk, mluvčí CK Fischer. Ještě v sezoně 2016 to přitom bylo spíše východisko z nouze, pokud klienti nenašli vhodnější zájezd dle svého výběru. Největší česká cestovní kancelář prodá v předprodejích přibližně polovinu zájezdů, nakupují je hlavně rodiny s dětmi.

Růstovou destinací číslo dva je podle CK Fischer i podle Exim Tours Egypt. „Na léto 2018 roste zájem o další desítky procent,“ dodává Bezděk.

Podle Čedoku se do kurzu dostávají nové destinace, jako je Albánie, Kanárské ostrovy či Madeira. „Loni jsme Albánii zařadili nově, spousta našich klientů tam ještě nebyla, je to skokan roku,“ tvrdí Jan Koláčný, ředitel Čedoku, trojky na trhu.

Rekordní sezona

Cestovní kanceláře za sebou mají skvělý rok. „Nárůst tržeb v oboru by mohl být pětinový,“ říká Vladimír Dolejš, předseda Asociace cestovních kanceláří ČR, která sdružuje tři největší hráče a 190 dalších.

K zájmu Čechů o dovolenou u moře přispěl ekonomický růst, rekordně nízká nezaměstnanost a nárůst mezd. „Bylo vidět, že lidé mají peníze a chtějí za dovolenou utrácet. Také se přestali bát cestovat kvůli terorismu a uprchlíkům,“ vysvětluje Bezděk. Skupina Fischer letos v konsolidovaných tržbách překročí hranici pěti miliard korun, což představuje zhruba třetinový nárůst. Počet klientů by mohl dosáhnout 360 tisíc.

Výrazný nárůst tržeb očekává rovněž Exim Tours. „Je to nejúspěšnější sezona v historii,“ uvádí mluvčí firmy Stanislav Zíma, ale číslo zatím nechce odhadovat. Loni utržila firma v Česku 3,4 miliardy korun a obsloužila přes čtvrt milionu klientů.

Čedok předpokládá po třech letech ztrát návrat do černých čísel a nastartování růstového trendu. „Měli bychom utržit 2,2 miliardy korun, o půl miliardy více než loni. Zisk bude spíš symbolický, v nízkých jednotkách milionů,“ říká Jan Koláčný, ředitel Čedoku.

All inclusive se zábavou pro děti

Češi dlouhodobě vyhledávají pro dovolenou u moře velké řecké ostrovy – Krétu, Rhodos a Kos – či španělskou Mallorku. Kvůli nižším cenám je posledních několik let stále oblíbenější Bulharsko. Letí se tam necelé dvě hodiny a Češi se nemusejí příliš ohlížet na ceny v obchodech.

Cestovky stále častěji nabízejí jako lákadlo k zájezdům zábavu pro děti. „Každá třetí rodina volí hotel se zázemím pro děti a s česky mluvícími animátory, kteří se dětem postarají o zábavu,“ říká Bezděk. To potvrzuje i Zíma z Exim Tours. „Rodiče si chtějí užít chvíle soukromí,“ uvádí.

Podle analýzy, kterou si udělala cestovní kancelář Fischer, jezdí typický český klient na dovolenou obvykle na týden, v poslední době i vícekrát do roka, a to do čtyřhvězdičkového hotelu s all inclusive stravou. Přeje si být přímo na pláži nebo co nejblíž a po ruce chce mít delegáta, který za něj vyřeší případné problémy.

Češi si také častěji troufají na exotičtější destinace. „Výrazně vzrostl zájem o zájezdy do oblasti indického oceánu – na Maledivy, Mauricius, Zanzibar a do jihovýchodní Asie, především do Thajska,“ říká Koláčný z Čedoku. Podle něj to má do velké míry na svědomí cenová válka mezi aerolinkami Qatar Airways a Emirates, které tam létají. „Češi začínají objevovat Omán, podobně jako Angličané nebo Němci před několika lety,“ říká Bezděk.

Na druhé straně propad zájmu, zřejmě dočasný, zažil Karibik. „Zájem zbrzdila vlna hurikánů, některá letoviska na Kubě byla zasažena. Zájezdy na listopad a prosinec jsme tam zrušili, destinace budeme znovu prodávat od Nového roku,“ dodává Koláčný.