Ještě před rokem 1989 byla Česká republika obuvnickou velmocí, tuzemské firmy vyráběly 70 milionů párů obuvi ročně. Liberalizace trhu a pozdější vstup do EU spolu přidělováním automatických licencí na dovoz bot z Číny však srazily výrobu až na loňských 4,4 milionu párů. A toto číslo neustále klesá.
Boty se v ČR dlouho neohřejíPrůměrný Čech si koupí tři až čtyři páry bot za rok. Většina z dovezených bot, tak míří k reexportu. V Číně vyrábějí hlavně nadnárodní firmy. Boty české výroby se vyvážejí hlavně na Slovensko, do Německa a Rakouska. |
Rostou dovozy a navíc tyto boty v posledních letech zlevňují, přestože se výrobní náklady v Číně zvyšují. "Tím je dlouhodobě deformováno tržní prostředí na domácím trhu. Čeští výrobci, zejména malé a střední firmy, nemají možnost umístit svou produkci na tuzemském trhu, přestože spotřebitel by toto zboží uvítal a poptávka po obuvi české provenience roste," upozornila na problém Česká obuvnická a kožedělná asociace (ČOKA).
Částečnou obranou českých firem je výroba bot pro děti. Těch se dováží oproti celkovému objemu nepatrné množství, v roce 2010 to bylo 3,5 milionu párů bot, uvedla asociace. Navíc i dovozní cena je vyšší, průměrně 54 korun. Dětské boty jsou totiž z hlediska českých norem náročnější na výrobu a v Číně jim tolik neumí konkurovat.
"Boty pro děti do tří let u nás podléhají velice přísným normám, které jsou jedny z nejpřísnějších v EU a ty Čína nedokáže dodržet. Pro děti nad 3 roky tato pravidla již neplatí," řekla iDNES.cz Jana Ščučková z firmy Jonap. Podle ní firma dokáže přežít jen díky tomu, že vyrábí obuv pro nejmenší.
Výroba v Číně zlevňuje obuv o desítky procent
"Dětská obuv vyžaduje větší nároky na kvalitu, kterou čínští výrobci příliš nehlídají," potvrzuje Radim Kocourek, metodik vzdělávání v České obuvnické a kožedělné asociaci.
Přesto Jonap tvrdí, že zdražovat příliš nemůže. "Za posledních 10 let jsme cenu boty zvýšili cca o 10 procent, a to je vzhledem ke konkurenčnímu prostředí absolutní strop, přestože veškeré náklady mají neustále vzrůstající tendenci," dodala Ščučková.
Společnost FARE je s produkcí okolo 500 párů dětských bot denně největším českým výrobcem a stále roste. "Naše meziroční nárůsty výroby jsou v posledních pěti letech v průměru 12 procent. Pouze v roce 2012 je to zatím "jen" 8 procent," spočítal jednatel firmy Alois Šůstek. Na výrobu obuvi pro dospělé firma v podstatě rezignovala už před deseti lety.
"Čínská obuv ohrožuje všechny segmenty, včetně dětské. Tam však rezistence odpovědných rodičů je poněkud větší, tak odoláváme trochu déle," dodal Šůstek.
Výroba v Číně představuje pro firmy výraznou úsporu nákladů. Například tuzemská outdoorová značka Alpine Pro, která však vyrábí boty spíše okrajově, tvrdí, že pokud by výrobu přesunula z Číny do České republiky, musela by zdražit o 30 až 40 procent.