V bazarech je nyní výrazně méně aut. Ilustrační foto.

V bazarech je nyní výrazně méně aut. Ilustrační foto. | foto: Profimedia.cz

Dovoz ojetin klesl o polovinu, jejich nákup v zahraničí už není výhodný

  • 185
Dovoz ojetin se ve srovnání s nákupem staršího auta v Česku nevyplatí. Podle statistik Svazu dovozců automobilů na to přišlo už velké množství dovozců. Počet poprvé registrovaných ojetin v zemi se meziročně propadl na polovinu a v únoru pokles pokračoval. Může za to hlavně nevýhodný kurz eura.

Může se hodit

Nové i ojeté automobily můžete koupit na www.automodul.cz

Za propad počtu dovezených ojetin může z největší části právě kurz eura, který nejčastěji dovážené ojetiny okolo sedmi let věku zdražil o 15 až 25 tisíc korun. Zároveň začaly klesat ceny starších aut a s nimi i marže dovozců. "Ceny u nás navíc spadly rychleji než v Německu nebo Itálii, takže auta tu byla najednou levnější," popisuje Velek.

Luxusnějším a zánovním autům, kterých by se většina zmíněných faktorů neměla dotknout, pak začaly konkurovat klesající ceny nových aut.

Bazary jsou poloprázdné, výběr je malý

V únoru se do České republiky dovezlo asi devět tisíc ojetin, o rok dřív to bylo přes osmnáct tisíc. "To, že dovoz není tak atraktivní, jak býval, je na jednu stranu dobrý signál.  Klesá počet aut starších deseti let a předpokládám, že jich ještě ubude," popsal tajemník Svazu dovozců automobilů Pavel Tunkl.

Dovozci naopak upozorňují, že se na českém trhu mohou začít víc objevovat auta spravovaná po těžkých nehodách. Jejich import ze zahraničí, kde jsou havarované vraky takřka neprodejné, se totiž stále vyplatí.

Zájemci o ojeté auto musí kvůli poklesu počtu dovezených aut počítat s omezeným výběrem v autobazarech. Ojetiny ze zahraničí na trhu chybějí a v Česku registrované vozy majitelé podle provozovatelů autobazarů přestávají nabízet k výkupu kvůli nízkým cenám, nebo v obavě z krize čekají s nákupem nového auta. To ovšem neznamená, že by se v budoucnosti měly ceny ojetin zvedat.

Některé bazary se kvůli omezeným dovozům vyprazdňují, prodej ojetých aut totiž ve srovnání s poklesem dovozu ojetin a vykupovaných aut neklesl tak prudce. "My teď máme dokonce po poklesu jeden z nejlepších měsíců," konstatoval provozovatel brněnského autobazaru Tomica car Pavel Tomica.

Pokles nabídky je vidět i z údajů velkých internetových portálů s inzeráty na starší vozy. Například sauto.cz nyní nabízí 76 tisíc aut, před rokem to bylo 84 tisíc. A na podzim se počet inzerátů pohyboval kolem sta tisíc. "Naši databázi tvoří inzerce autobazarů a autoprodejců z 96 procent," upřesnil manažer Sauto Jan Šusta. Pokles nabízených aut potvrzuje i další velký portál tipcars.cz.

Počet aut na skladě ostatně snižují také majitelé bazarů. Zvlášť pokud auta vykupují za hotové, nechtějí v nich mít uloženo mnoho peněz. Například jednička na českém trhu – síť AAA Auto – snížila meziročně počet prodávaných aut z devíti tisíc na pět tisíc.

Prázdná místa v bazarech by mohla v krátké době zaplnit auta podnikatelů a vozy vyřazené z firemních flotil, jejichž majitelé čekali s nákupem nových vozů na možnost odpočtu DPH. Novela zákona začala platit včera, ale prodejci zatím žádný nápor zákazníků nezaznamenali a příliv vysloužilých flotilových aut nečekají ani v bazarech.

Nával zákazníků kvůli odečtu DPH se nekoná

"Nemůžeme čekat okamžitě markantní výkyvy, ale určitý posun čekáme. Ale spíš krátkodobě. Nemyslím, že firmy odkládaly nákup aut jen kvůli zákonu," míní Radek Donner, prodejce dealera škodovek NH Car.

Už několik týdnů se podle prodejců chodí podnikatelé na nová auta ptát, nebo si je dokonce na duben zamlouvají. "Mám už z března objednaná čtyři auta, s jejichž předáním čekáme na duben. Jen proto, že lidi v nich nechtějí přepážku. Auto to znehodnotí," potvrdil Jaroslav Grepl ze společnosti MG Motor dovážející ze zahraničí nové vozy.

,