Ojeté osobní vozy ohodnotili celníci a znalci v průměru na 29 838 korun. V předchozímu roce byla tato částka 21 062 korun.
"V průběhu roku 2000 tedy po dlouhé době došlo alespoň k částečnému zreálnění celní hodnoty," řekl Antonín Šípek ze Sdružení automobilového průmyslu.
Dalších 14 tisíc aut mělo v kolonce uvedeno na náhradní díly. Toto číslo je o více než 125 procent vyšší ve srovnání s předloňským rokem. Celní hodnota těchto vraků však zůstala skoro stejná - 4920 korun za kus.
"Je velmi pravděpodobné, že mnohá z těchto vozidel se nějakým jiným způsobem na našich silnicích objeví i bez schválení, nebo že poslouží k dalšímu udržování v provozu starých, dříve dovezených vozidel. Z hlediska věkové struktury českého vozového parku tento trend nelze pozitivně hodnotit," řekl Antonín Šípek.
"Za zmínku v kategorii osobních automobilů stojí ještě určitá změna v poměru při dovozu vozidel se vznětovými a zážehovými motory," upozornil Šípek.
V roce 1999 byl podíl vozidel dovezených se vznětovým motorem 14,15 procenta (u nových 12,18 a u ojetých 16,16 procenta). Loni se tento poměr zvýšil na 19,26 procenta (u nových na 19,23 a u ojetých na 19,31 procenta).
Špatná situace převládá podle Šípka u motocyklů. Z jednoho sta importovaných motorek je jich 43 už ojetých.
Ke zvýšení dovozu ojetin došlo naopak v kategorii užitkových vozidel, tedy nákladních a malých užitkových vozů. Nárůst přesáhl 22 procent, 3221 kusů v absolutních číslech.
Dovoz ojetých autobusů zůstal téměř stejný - 107 kusů v roce 2000 proti 104 kusům o rok dříve. Nových autobusů si přepravci koupili o 33 vozů více.