Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Poplatek, který měl omladit auta, nezabral. Přesto se má rozšířit

  4:00aktualizováno  5:00
Výrazné rozšíření povinnosti platit poplatek za převod ojetého auta chystá ministerstvo životního prostředí. A to i přesto, že od roku 2009 zavedený poplatek zatím nepřispěl k omlazení vozového parku a dovoz zejména nejstarších vozů začíná narůstat.
Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto:  Tomáš Krist, MAFRA

Dovozy ojetin u nás klesly zásadně jen v roce 2009 po zavedení poplatku. Právě tím ministerstvo životního prostředí obhajuje i další rozšiřování poplatku. Problémem jsou ale především nejstarší auta. A jejich dovozy neustále stoupají. Loňský dovoz ojetin starších patnácti let je už na stejné úrovni jako před rokem 2008. Letos dovoz ojetin roste ještě rychleji: stoupl celkově o 25 procent za čtyři měsíce a do Česka se dovezlo dvakrát více vozů starších patnácti let než před rokem.

To se projevuje i na jiném ukazateli: průměrném stáří vozidel. Od zavedení poplatku stoupl průměrný věk vozidel o téměř rok na 14,5 let. Poplatek za registraci ojetiny je přitom evropským unikátem.

„Existují i poplatky za první registrace ojetých automobilů z dovozu, přičemž se používají různá kritéria. Poplatek za první přeregistraci již v Česku zaregistrovaných starších vozidel je zřejmě ale pouze česká cesta,“ říká Antonín Šípek, ředitel Sdružení automobilového průmyslu.

Registrace ojetin
2014201320122011201020092008
starší 10 let42 82440 77536 75038 82131 53127 19156 038
starší 15 let10 1137 1685 1844 9503 4702 87210 820
celkem ojetá120 408126 115124 343131 707127 034144 602230 974
Zdroj: Sdružení automobilového průmyslu

Ministerstvo ale data z centrálního registru vozidel zpochybňuje. „Údaje nejsou v tuto chvíli k hodnocení úspěšnosti omlazování vozového parku v Česku příliš směrodatné. Až k 1. červenci z něj mizí auta z takzvaného polopřevodu,“ uvedla mluvčí resortu Petra Roubíčková. V jiných případech se ale vysoký průměrný věk aut státním úřadům hodí. Například národní plán čisté mobility, který zavádí možnost zdanění aut podle emisí, s průměrným stářím aut v registru pracuje.

Snaha o snižování emisí přes poplatek za dovoz ojetiny přitom vůbec neřeší fakt, že škodliviny budou dál bez jakéhokoliv zdanění vypouštět stejně stará auta, u kterých se nezmění majitel.

Peníze na vraky končí jinde

Podle původního plánu měly přitom jít peníze z poplatků zpět do systému na odstraňování autovraků. To se ale neděje. Stát loni na poplatcích vybral 271,5 milionu korun, na vraky šla ani ne desetina. Přitom přímo v zákoně je stanoveno, že jde o poplatek vybíraný kvůli vrakům. Podle mluvčí Státního fondu životního prostředí Lenky Brandtové se peníze používají na jiné ekologické projekty. Například na spolufinancování Operačního programu životního prostředí nebo na národní programy, například likvidaci černých skládek, podporu zeleně ve městech nebo ozdravné pobyty pro děti.

Ministerstvo životního prostředí si v minulosti prosadilo účelovou změnou zákona o odpadech, aby šly peníze použít i na něco jiného než na podporu sběru, zpracování, využití a odstranění vybraných autovraků. Od ledna už ale výjimka skončila a peníze musí jít jen na vraky. Je tak jisté, že se je nepodaří utratit: aktuální výzva na dotace počítá jen se 40 miliony, letos už stát přitom z poplatků vybral přes 60 milionů korun.

Schvalování poplatku bude nejspíše blokovat opozice, proti je například TOP 09. „Je to nesmyslný a nespravedlivý zákon, který slouží jen k vybírání dalších peněz od lidí,“ říká poslanec Michal Kučera. Podle něj by měl jít stát spíše pozitivní motivací k nákupu nových vozů. Jenže právě poslední pravicová vláda, v které byla i TOP 09, schválila v roce 2011 usnesení, podle kterého se má poplatek rozšířit i na auta s emisní normou EURO 3. Kučera upozorňuje i na asociální rozměr opatření: starší ojetiny si kupují většinou lidé, kteří mají hlouběji do kapsy a na lepší auto nemají.

Stát si od zavedení poplatku slibuje poptávku po ojetinách. „Nenavrhujeme plošnou silniční daň s ohledem na její sociální dopad,“ dodala Roubíčková. „Stále se zvyšující dovoz ojetých vozidel ve věku nad 10 let a jejich lákavější cena je dobrým důvodem pro rozšíření poplatku i na normu EURO 3,“ dodala.
Rozšíření poplatků kritizují i bazaristé. „Vláda by například měla snížit silniční daň na mladá vozidla, zvýhodnit povinné ručení u vozidel mladších ročníků nebo podpořit likvidaci starých aut,“ říká šéf Asociace prodejců použitých aut Petr Přikryl.

Autor:

Teplo z uhlí podraží o deset až třicet procent, říká zástupce tepláren

  • Nejčtenější

Rohlík pro dítě, nákup do kočárku. Co v obchodě projde a kdy už hrozí právník?

13. dubna 2024

V obchodech platí pravidla, která občas zákazník nedodržuje. Někdy se navoní parfémem, aniž by...

Zlato místo bankomatu. Američané berou útokem zastavárny a zbavují se ho

15. dubna 2024

Vysoká cena zlata je pro mnohé jeho majitele jasným signálem, že právě nazrál čas jeho zpeněžení....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Kdo je Tomáš Otruba. Klíčový muž v PPF a nový partner Renáty Kellnerové

16. dubna 2024  15:15

Největší česká finanční skupina PPF prochází personální i byznysovou proměnou. Jedním z hlavních...

Za zmizení 12 miliard dolarů trest smrti. Vietnam potrestal historický podvod

12. dubna 2024  17:58

Za největší bankovní podvod ve vietnamské historii padl ten nejpřísnější trest. Rozsudek smrti si u...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Maloobchody na českém venkově ovládnou Maďaři. Kupují další řetězec

17. dubna 2024  14:08

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) povolil maďarské skupině Oriens nákup maloobchodního...

Britské mléčné farmy chrlí hnůj do řek. Ochránci přírody volají po nápravě

19. dubna 2024

Mléčné farmy ve Spojeném království znečišťují životní prostředí a vylévají velké množství...

Česká pošta testuje nové stejnokroje. Dodá je do tří set poboček v Česku

19. dubna 2024  17:11

Zaměstnanci třech stovek z 2 900 poboček České pošty budou mít nové stejnokroje. Testování...

Investoři vyhlížejí půlení bitcoinu. Změnu jeho ceny teď odhadují jen stěží

19. dubna 2024  16:26

Investoři do kryptoměn s napětím očekávají sobotní tzv. půlení bitcoinu, takzvaný halving. Při něm...

To si děláte legraci. Mobilní operátor naúčtoval Američanovi tři miliony

19. dubna 2024  13:20

Nemilého překvapení se po návratu do Spojených států dočkat muž z Floridy, který se loni v létě...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Náhle zemřel zpěvák Maxim Turbulenc Daniel Vali, bylo mu 53 let

Ve věku 53 let zemřel zpěvák skupiny Maxim Turbulenc Daniel Vali. Letos by se svou kapelou oslavil 30 let na scéně....

Sexy Sandra Nováková pózovala pro Playboy. Focení schválil manžel

Herečka Sandra Nováková už několikrát při natáčení dokázala, že s odhalováním nemá problém. V minulosti přitom tvrdila,...

Charlotte spí na Hlaváku mezi feťáky, dluží spoustě lidí, říká matka Štikové

Charlotte Štiková (27) před rokem oznámila, že zhubla šedesát kilo. Na aktuálních fotkách, které sdílela na Instagramu...

Vykrojené trikoty budí emoce. Olympijská kolekce Nike je prý sexistická

Velkou kritiku vyvolala kolekce, kterou pro olympijský tým amerických atletek navrhla značka Nike. Pozornost vzbudily...

Rohlík pro dítě, nákup do kočárku. Co v obchodě projde a kdy už hrozí právník?

V obchodech platí pravidla, která občas zákazník nedodržuje. Někdy se navoní parfémem, aniž by použil tester, nebo...