E-shopy jsou v cenové válce, jako dopravci tím trpíme, říká šéf DPD

  4:52aktualizováno  4:52
Tlak e-shopů na snižování cen je obrovský, dopravce DPD se proto v budoucnu zaměří na menší klienty. Rozešel se už s Mall.cz. „Strhla se zde cenová válka, kterou z velké míry podporují e-shopy,“ popsal v rozhovoru pro MF DNES ředitel Miloš Malaník.

Miloš Malaník, generální ředitel přepravní firmy DPD | foto: Yan Renelt, MAFRA

Doprava balíků bude muset zdražit, míní šéf přepravní firmy Miloš Malaník. Podle něj nyní cena, kterou inkasují společnosti za doručování zásilek, neodpovídá skutečnosti. Dopravci inkasují někdy jen polovinu částky za dopravu, kterou zákazník vidí na e-shopu. Jinými slovy, k ceně, kterou si účtuje dopravce, si e-shop přirazí až sto procent. A dotuje tím vlastně marketingové akce, které slibují dopravu zdarma pro někoho jiného.

Začínají letos Vánoce dřív?
Ne. Největší šílenství začalo tradičně Dnem dopravy zdarma 13. listopadu, kdy jsme zaznamenali 50procentní nárůst objednávek oproti běžnému provozu. Během následujícího Černého pátku jsme doručovali o 75 procent více, než byl průměr před sezonou. Průběh roku byl poměrně mírný. Zpočátku lidé tolik nenakupovali, navyšování mezd se začalo promítat až ve druhém pololetí. Teď je mimořádně silné období.

Mění rostoucí internetový trh zaběhlá pravidla logistiky?
Určitě. Internetový trh má hlavní sezonu šest týdnů před Vánocemi. Musíme být připraveni, abychom zvládli o desítky procent vyšší kapacitu přepravy. Letos je to horší kvůli minimální nezaměstnanosti. Je složité na šest týdnů sehnat řidiče nebo skladníky.

Jak to v praxi řešíte?
Na špičku se připravujeme asi čtyřicet týdnů, plány chystáme už od března, abychom to zvládli ve všech regionech.

Nakolik se zájem o přepravní služby regionálně liší?
Pociťujeme sílu velkých měst, zejména Prahy. Ale i v hlavním městě, které obsluhujeme ze tří dep, jsou rozdíly. Bohatší části, jako Praha 6 nebo čtvrti s velkou výstavbou kanceláří, třeba Praha 5, rostly rychleji a platí to i letos.

E-shopy se předhánějí v nabídkách služeb, jako jsou garance doručení do Štědrého dne nebo sobotní doručování. Vyvíjejí na vás velký tlak?Náročnost na konci roku je enormní. Velké e-shopy ale vědí, že v nejhektičtějším období roku nemohou mít ještě vyšší požadavky než jindy. O nedostatku lidí vědí i ony, neboť mají své lidi na vyskladnění a také své řidiče, kteří zavážejí prodejny.

Jaký podíl na vašem obchodu tvoří e-shopy?
Během roku kolem 40 procent, před Vánocemi je to přes 60 procent. Zbytek jsou firemní zásilky.

Vyhledáváte aktivně nové zákazníky, nebo se zájemci o přepravu hlásí sami?
Máme obchodníky, kteří vyhledávají nové klienty. Do budoucna už ale nebude naše strategie taková, abychom nabrali co nejvíce velkých e-shopů. Více se zaměříme na menší a střední firmy a na firemní zásilky.

Proč?
Český trh je malý, jsou tady všechny konkurenční společnosti a velký boj o klienty. Strhla se zde cenová válka, kterou z velké míry podporují e-shopy. Snaží se za každou cenu prodat co nejlaciněji a požadují proto co nejlevnější dopravu. Vytvářejí spirálu slev, ve které všichni chtějí skvělou cenu. Firemní zásilky nejsou tak sezonní, obejdou se bez přepravy zdarma a velkých slev.

Jak se nákladově podílíte na marketingových akcích e-shopů, které jsou čím dál masivnější?
Například Dny dopravy zdarma má plně v režii e-shop, který s námi samozřejmě vyjednává co nejnižší ceny. Pro nás je to navíc velmi logisticky náročné.

Každý chce nakoupit co nejlevněji. Nejsou to přirozené zákonitosti obchodu?
Všichni chtějí v našem byznysu služby co nejlevněji. Na druhou stranu logistické firmy s tím mají mimořádně vysoké náklady oproti zbytku roku. Na konci roku nám ziskovost klesá, přitom je největší poptávka a mělo by to být naopak. Trh je pokřivený. Spousta firem je ochotna vzít zakázky jen proto, aby pro klienta vozily i v příštím roce.

Jak soupeříte s nejlevnějším hráčem na trhu, Českou poštou?Nepovažujeme ji za konkurenci. Naše služba je kvalitou, aplikacemi, jednoduchostí použití i dobou přepravy jinde. Bohužel je Česká pošta pro e-shopy partnerem, který velmi levně přepravuje balíky. Problémy nám může způsobovat tím, že naše cena je pro někoho, kdo chce ušetřit co nejvíce, příliš vysoká. Takový zákazník ale neporovnává kvalitu servisu.

Na tuzemském trhu je 36 tisíc internetových obchodů. Podle čeho si vybíráte?
Abychom byli schopni garantovat kvalitu služby, zavedli jsme letos na období konce roku po dohodě s největšími e-shopy množstevní limity. Do konce roku navíc nepřijímáme nové zákazníky, abychom na kvalitě servisu neohrozili naše stávající klienty. Strop je u navýšení přepravy v desítkách procent oproti průměru před hlavní sezonou. Některé obchody hlásí trojnásobné prodeje, to se nedá zvládnout.

Nebyl to pro některé z nich problém?
Byl, ale nemůžeme si zkazit jméno tím, že nabereme cokoliv.

Hodil vás kvůli tomu někdo přes palubu?
To se nám nestalo. S velkými zákazníky, kterým jsme stanovili limity, jsme se dohodli, že jim v sezoně nezdražíme. Na podzim jsme navýšili jen ceníkové ceny pro nové klienty.

Rozešli jste se ale s gigantem Mall.cz. Proč? A necítíte výpadek tak velkého zákazníka?
Ukončili jsme spolupráci na konci loňského roku. Jeho cenová očekávání byla tak mimo realitu, že jsme za ty ceny letos nemohli jezdit. Nešlo jen o doručování o víkendu, ale o cenovou strategii e-shopu vůči dopravcům. Citelně jsme jeho ztrátu nezaznamenali. Nahradili jsme ho menšími klienty, jejichž objem a vyjednávací síla není tak velká a nemají takové výkyvy v objednávkách. Zaměříme se na menší firmy, které nebudou tak silně tlačit na ceny.

Kolik vám chybí řidičů?
Kurýři nám zatím nechybí. Měli jsme jen výpadky kvůli nemoci. Jezdí pro nás tisíc kurýrů, mimo sezonu asi 700.

Jakým tempem letos DPD roste?
Loni jsme doručili 16,5 milionu zásilek, z toho tři miliony jsme dovezli ze zahraničí. Letos to bude asi o dvanáct procent více. Rychleji rostou exportní zásilky. Loni jsme vyvezli kolem 1,5 milionu balíků, letos to bude zhruba o pětinu více.

Rostou zásilky ze zahraničí?
Ano. Nejvíc zákazníci nakupují v Číně, kde je to levné. Dovozy jsou často dotované čínskou vládou a přeprava je většinou zadarmo. My tyto zásilky nevozíme. Ale módu Češi nakupují spíš v evropských e-shopech, což je naše parketa.

O jaké přepravní služby je největší zájem?
Velký zájem je o přepravu do druhého pracovního dne. S některými e-shopy jsme testovali sobotní doručení, ale po šesti měsících testování jsme službu zrušili. Přepravené objemy byly mnohonásobně nižší než očekávání obchodů.

Vyzvedávají si lidé zásilky ve výdejních místech?
Není o ně zatím tak velký zájem jako v zahraničí. Třeba ve Francii se do výdejních míst doručuje kolem deseti procent zásilek. V Česku je to asi 1,5 procenta balíků. Český zákazník očekává perfektní doručení domů. Ale myslím, že při současné situaci na trhu a s ohledem na vývoj počtu kurýrů objem doručování na výdejní místa poroste.

Je to kvůli tomu, že je doprava až domů moc levná?
Ano. Spotřebitel si vybere levné doručení domů, které se liší třeba jen o 10 korun oproti výdejnímu místu. V budoucnu bude muset služba doručení na privátní adresy zdražovat. Tak je to v celé Evropě. Dnes vyberete dárky na Vánoce z domu u skleničky vína, ušetříte za parkování a za dopravu zaplatíte ekvivalent dvou tří káv. Cena za dopravu bude muset být vyšší, protože je to kvalitní servis. Kdo bude chtít ušetřit, vybere si výdejní místo.

Doprava ale zpravidla stojí kolem sta korun, někdy i mnohonásobek.
Chápeme zákazníky, kteří řeknou: Zaplatil jsem 130 korun za dopravu, očekávám kvalitní servis. Jenomže tato částka je často s velkou přirážkou e-shopu, který dopravu od přepravní firmy nakoupí třeba za 65 až 70 korun a přisadí si až sto procent. I to kazí pohled na naše služby.

Pokud platím za dopravu, dotuji vlastně doručení zdarma pro někoho jiného?
Ano, je to tak. Cena na e-shopu je vyšší, aby obchody pokryly marketingové akce, které zahrnují dopravu zdarma. To znamená akce jako Den dopravy zdarma nebo doručení zdarma třeba při útratě nad 1 000 korun.



Nejčtenější

Výplach na americké burze se přelévá do celého světa, do Česka také

Ilustrační snímek

Akcie ve Spojených státech zaznamenaly ve středu nejprudší denní propad za několik měsíců. Pokles cen zasáhl hlavně...

Všichni chtěli spot ve stylu Air Bank, říká autor. Nově opisuje E.ON

Reklama na služby E.ON.

Jedni říkají, že jde o „vykrádačku“, jiní to tak nevidí. Spotů, které se inspirovaly populárními krátkými reklamami Air...



Šátek za tisíc dolarů vypadá jako ženské přirození, značka Fendi sklidila výsměch

Růžovou šálu Touch of Fur vyrábí italská módní značka Fendi

Italská značka luxusního oblečení Fendi pobavila svým kožešinovým šátkem mnohé uživatele sociálních sítí. Zejména jeho...

Z prošlého jídla a miliard much udělali dva Britové v Jižní Africe byznys

Od roku 2008, kdy firma vznikla a přijala první zaměstnance, se jejich počet...

Miliardy much a hnijící jídlo jsou pro bratry Jasona a Davida Drewovy z Velké Británie jádrem podnikání. V Jižní Africe...

Mladí chtějí žít na dluh a mít hned to, na co rodiče šetřili, říká bankéř

Šéf Sberbank Edin Karabeg

Mileniálové si půjčují a jsou častěji ochotni jít do rizika než jejich rodiče, myslí si šéf české pobočky Sberbank Edin...

Další z rubriky

OBRAZEM: Přes 16 hodin v letadle. Letečtí fandové mají z čeho vybírat

Dopravní letadlo Airbus A350-900, které společnost Singapore Airlines nasazuje...

Pro některé čirý masochismus, pro jiné nebeský zážitek. Deset nejdelších letů světa má jedno společné. V oblacích...

Cesta vlakem se zkrátí, stát zrychlí některé klíčové tratě

Výstavba koridoru Rokycany - Plzeň.

Denní dojíždění vlakem za prací do Prahy z Pardubic je stále běžnější. Ceny bytů jsou v Pardubicích dvakrát nižší,...

Karlín a u Kříže. V Praze nejspíš vzniknou nové zastávky vlaku

Vizualizace železniční zastávky Karlín

Dvě další zastávky mohou v nejbližších letech usnadnit cestujícím přestup z pražské městské dopravy na příměstskou...



Najdete na iDNES.cz