Odvolaný šéf pražského Dopravního podniku Jaroslav Ďuriš

Odvolaný šéf pražského Dopravního podniku Jaroslav Ďuriš | foto: Tomáš Krist, MAFRA

Pražská doprava je bez šéfa Ďuriše. K jeho pádu přispěl Kalouskův exnáměstek

  • 48
Předseda představenstva Dopravního podniku hlavního města Prahy Jaroslav Ďuriš skončí ve funkci. Rozhodla o tom dozorčí rada DPP na středečním zasedání. Nahradit ho má podle informací iDNES.cz ředitel rozvoje a strategie u České pošty Martin Gillar. Ďuriš zatím zůstává generálním ředitelem podniku, z tohoto postu ho patrně odvolá až nové představenstvo.

Odvolána byla i ekonomická ředitelka DPP Magdalena Češková. Městský podnik informaci potvrdil. Důvodem personálních změn je podle něj potřeba urychlit modernizaci podniku a kroky vedoucí ke snížení provozních výdajů při současném zachování kvality a rozsahu služeb.

„Jménem dozorčí rady chci poděkovat Jaroslavu Ďurišovi za práci, kterou pro DPP v posledních 2,5 letech při stabilizaci podniku vykonal, “ řekl náměstek pražské primátorky pro dopravu a sport a předseda dozorčí rady DPP Petr Dolínek (ČSSD).

Důvody odvolání nejsou v tuto chvíli jasné. Může jít o potíže s tendrem na nákup nových autobusů (psali jsme zde), smlouvu s reklamní společností Rencar (více čtěte zde) a nevýhodný dodatek u smlouvy na nákup tramvají.

Novými členy představenstva se stali Martin Gillar z České pošty a technický ředitel Jan Šurovský.

Kalouskův specialista

Radek Šnábl

Na vyřešení sporu mezi DPP a Rencar se měl podílet specialista na právní spory a arbitráže Radek Šnábl, vysoce postavený úředník ministerstva financí z doby, kdy úřad vedl Miroslav Kalousek. Ďuriš se Šnáblem v tomto ohledu vedli neformální jednání. Šnábl agendu nakonec nepřevzal. Právě Šnáblovo případné angažmá, o němž před týdnem informovaly Lidové noviny, bylo podle informací iDNES.cz hlavním důvodem Ďurišova pádu. Primátorka Adriana Krnáčová muži, jehož Kalousek nazýval svým „arbitrážním dobrmanem“, hluboce nedůvěřuje.

O Ďurišově odvolání se hovořilo už loni na podzim, dozorčí rada DPP ale v říjnu o jeho konci nerozhodla. Krátce poté se rozpadla koalice na magistrátu, kterou se podařilo obnovit až po více než půl roce koncem dubna. Primátorka Adriana Krnáčová (ANO) loni obvinila Ďuriše z manažerských chyb a řekla, že ho chce odvolat.

„Ta změna je na místě a myslím, že je to od dozorčí rady správný krok. Já osobně mám výtky k řízení DPP dlouhodobě a místo, aby se problémy řešily, tak se spíše kumulovaly,“ uvedla ke středečnímu odvolání Krnáčová.

Mezi problémy jmenovala výběr nového investičního ředitele. „Byl velmi pochybný a rozhodně se nedá mluvit o transparentnosti,“ uvedla. Ďuriš podle ní také manažersky nezvládl spor s firmou Rencar, která provozuje reklamu v metru.

Martin Gillar, který je dle informací iDNES.cz možným kandidátem na Ďurišův post, vystudoval Právnickou fakultu UK. Z pozice místopředsedy představenstva řídil společnost ČD Telematika. V současnosti působí v pozici ředitele divize rozvoje a strategie České pošty s.p.

Jan Šurovský studoval Fakultu dopravní ČVUT a do DPP nastoupil v roce 1994. Od roku 2007 následně vykonával funkci vedoucího jednotky Dopravní cesta Tramvaje, od roku 2011 pracuje v pozici technického ředitele.

Reklama, autobusy, tramvaje

DPP dlouhodobě řeší pronájem a výši výnosů z reklamy. Ty pro něj v současné době zajišťují dvě společnosti - EuroAWK a Rencar, ve které má hlavní město Praha menšinový podíl. Dopravní podnik firmě EuroAWK vypověděl v roce 2013 smlouvu a nyní se s ní soudí.

Jaroslav Ďuriš

Na pozici šéfa Dopravního podniku nastoupil v říjnu 2013. Za jeho působení dokončil DPP například nový úsek metra na trase A.

Dopravce a město se také dohodli s dodavatelem nových tramvají, plzeňskou Škodou Transportation, na změně smlouvy.

Nepodařilo se sice snížit počet objednaných jednotek Škoda 15T z původních 250, výrobce ale souhlasil rozložením splátek při zachování ceny 19,2 miliardy korun a také slíbil lepší výbavu tramvají.

Vystudoval České vysoké učení technické v Praze (ČVUT).

Do pražské firmy přišel v roce 1981. V minulosti působil jako ekonomický náměstek a personální ředitel Dopravního podniku.

Městská firma smlouvu se společností Rencar, spadající do francouzské reklamní skupiny JCDecaux, dlouhodobě označuje za nevýhodnou a v minulosti ji dokonce označila za neplatnou (více jsme psali zde). Za Ďurišova ředitelování byl do smlouvy s Rencar podepsán i kritizovaný dodatek 9. Ten říká, že po dobu zkušebního provozu nemusí reklamní společnost DPP odvádět část tržeb, které jí reklama generuje (více o digitální reklamě v metru zde).

Při mezi DPP a Rencar má rozhodnout antimonopolní úřad. Primátorka hlavního města Adriana Krnáčová v dubnu vyzvala odvolaného Ďuriše, aby na ÚOHS podal podnět.

Dalším důvodem, proč Ďuriš ve funkci končí, může být zpackaná dodávka 150 nových autobusů pro Dopravní podnik. Tu městská společnost zrušila krátce poté, co si jeden z vyřazených účastníků - firma Iveco - stěžoval prezidentovi Miloši Zemanovi a premiéru Bohuslavu Sobotkovi na vyloučení z tendru. Iveco využilo svých kontaktů na nejvyšší ústavní činitele, kteří si v minulých měsících prohlédli závod ve Vysokém Mýtě (více jsme psali zde).

Jaroslav Ďuriš byl v minulosti kritizován i za nákup ojetých tramvají. Ty Dopravní podnik koupil od maďarského města Miskolc (více zde).