Podle Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) firma zneužila dominantního postavení. O odstávce dopravy měla krajský úřad informovat dříve, řekl novinářům předseda antimonopolního úřadu Martin Pecina.
Rozhodnutí ÚOHS není příliš překvapivé. Úřad už prvního září konstatoval, že dopravní podnik zřejmě své postavení zneužil. Už tehdy uvedl, že problematické nebylo samotné zsatavení dopravy.
S rozhodnutím antimonopolního úřadu jsou představitelé kraje spokojeni. „Úřad potvrdil, co jsme říkali od začátku,“ uvedla mluvčí kraje Šárka Roudnická.
„Dominantní soutěžitel poskytující dlouhodobě a pravidelně služby spotřebitelům však nemůže přerušit poskytování těchto služeb, aniž by je na tuto skutečnost předběžně upozornil v takovém časovém předstihu, který by jim umožnil včasnou adaptaci na novou obchodní strategii dodavatele služeb,“ uvedl ÚOHS.
Dopravní podnik ale kontroval. „Zajišťování dopravní obslužnosti je činnost, která je přísně regulována státem. Je otázka, nakolik může ÚOHS ochránit hospodářskou soutěž v prostředí, v němž byla soutěž z principu věci vyloučena,“ uvedl v září DPÚK ve svém vyjádření.
Dopravní podnik zastavil 1. srpna své autobusy. Tvrdil, že mu Ústecký kraj nezaplatil za ztrátu z osobní dopravy za tři měsíce. Nevyjelo tak přes 2100 spojů. Doprava se v plném rozsahu obnovila až 4. srpna.
„Ústecký kraj dobře věděl, že pokud by platil tak, jak říká zákon, k omezení dopravy by nikdy nedošlo,“ sdělil mluvčí dopravního podniku Ženkl.
Spory pak pokračovaly dál. Do 8. září ještě zajišťoval dopravu DPÚK na základě tzv.
vrchnostenského nařízení. Pak měla linky převzít solečnost ČSAD Česká Lípa. Kvůli neshodám ohledně smluv ale od toho kraj nakonec upustil. Od té doby jezdí na autobusových linkách v regionu několik dopravců.