Drahá nafta sníží zájem o dieselová auta

  • 69
Zdražení benzinu a nafty od letošního roku postihne především majitele aut s dieselovými motory. Nafta vlivem razantnějšího zvýšení spotřební daně - zhruba o 2 koruny na litr - podražila tak, že se u mnohých prodejců blíží ceně nejběžnějšího naturalu.

Rozdíl u některých čerpacích stanic se snížil místy jen na pouhé desetihaléře, zatímco v minulých letech byl litr nafty vždy o dvě, ale i čtyři koruny levnější než natural.

"Loni jsem si koupil auto na naftu, bylo samozřejmě dražší než stejný benzinový model. Úsporu jsem si sliboval od nižší ceny za palivo. Jenomže nafta teď zdražila tak, že k ceně benzinu už nemá daleko. Je to k vzteku," říká Zbyněk Schnapka z Plzně.

Na snížení poptávky po autech s dieselovým motorem se připravují i některé autobazary. Největší prodejce ojetin, společnost AAA Auto, potvrdila, že letos výkup vozů spalujících naftu omezí.

"Kvůli vyššímu nárůstu spotřební daně u motorové nafty čekáme výraznou změnu. Menší auta s naftovými motory už nebudou tak výhodná jako dříve a lze čekat posun až o deset procent ve prospěch benzinových motorů," uvedl Tomáš Lachout, manažer výkupu vozů AAA Auto.

S ochlazením zájmu o auta s dieselovými motory počítají i prodejci nových vozů.
"Obliba dieselů každý rok roste a myslím si, že ten trend bude pokračovat. Nárůst však bude kvůli dražší naftě zřejmě mírnější," uvedl tajemník Svazu dovozců automobilů Pavel Tunkl.

Výhoda dieselů podle prodejců zůstává v jejich životnosti, stále vyšší kvalitě a nižší spotřebě paliva. Stát od letošního ledna vybírá kromě 22 procent DPH z každého litru benzinu spotřební daň 11,80 koruny, což je o zvýšení o korunu, a u nafty zhruba 9,90 koruny, což je o téměř dvě koruny více než loni.

Drtivá většina prodejců také toto zvýšení v prvních dnech letošního roku v plné výši promítla do cen u čerpacích stanic. "Další úpravy daní u pohonných hmot minimálně do roku 2006 nepřipravujeme," uvedla náměstkyně ministerstva financí Yvona Legierská k dalšímu osudu cen.

Výši daní na benzin a naftu ovlivňuje minimální hranice určená pro země Evropské unie a Česko podle Legierské není nijak vysoko nad ní. EU navíc tuto hranici letos od ledna u nafty zvýšila na zhruba 9,70 koruny za litr. U benzinu zůstává na 11,50 koruny za litr.

"Další zvýšení sazby pro naftu EU schválila od roku 2010. My jsme však požádali o přechodné období do roku 2012," upozornila Legierská. Minimální sazba za litr nafty se má v EU zvýšit zhruba na 10,60 koruny.

Výší spotřební daně Česko patří mezi zeměmi EU sice k nižším, mezi kandidátskými zeměmi je však průměrné. Vyšší daně platí například Slováci či Maďaři, naopak pobaltské země platí daň o polovinu nižší než Češi, v případě nafty jsou níže i Poláci.