Dráha zatím neví, kde vzít další peníze na koridory

P r a h a - Modernizace obou železničních koridorů spojujících zemi s vyspělou Evropou sice zatím podle odborníků běží podle plánu, ale měšec s penězi pro první z rychlostních tratí bude na konci roku prázdný a budoucnost staveb by tak mohla být v příštích letech ohrožena. První z koridorů má být podle upraveného projektu hotov v roce 2002.
Kalkulace z roku 1994 počítaly s cenou každého koridoru kolem 24 miliard korun. Výpočty však pominuly vliv inflace, a tak současné odhady uvádějí cenu obou tratí kolem 73 miliard. "Ke konci května se vyčerpalo na prvním koridoru 19,2 miliardy korun," říká zástupce ředitele investičního odboru Českých drah Jan Sellner.
Dráhy letos zahájí stavbu tří nových úseků prvního koridoru a použijí na ně 490 milionů korun.
"Pro letošní rok jsou všechny prostředky zajištěny," ujišťuje Věra Černá, mluvčí firmy KPM Consult zastřešující vztahy mezi dodavateli a drahami.
Celkové náklady těchto úseků jsou však 8,3 miliardy korun a dráha zatím neví, kde peníze v příštích letech sežene. Podle ministerstva financí totiž už při zahájení stavby musí být zřejmé, z jakých zdrojů se celá investice dokončí.
Vláda v dubnu sice souhlasila s nárůstem nákladů přes 36 miliard na první koridor, neurčila však, kde na to vzít. "V říjnu půjde do vlády materiál s navrhovanými modely financování v příštích letech," říká Pavel Stoulil, ředitel ministerského odboru drah, který předpokládá, že v roce 2001 by již mohl část peněz poskytnout i připravovaný fond dopravy.
V úseku prvního koridoru z Děčína do Břeclavi je již dokončeno na šedesát kilometrů trati, na druhém - z Břeclavi do Petrovic u Karviné - přes osmdesát kilometrů. Druhá železniční magistrála vyčerpala ke konci loňského roku zatím jen kolem 1,5 miliardy korun, hotova bude nejdříve v roce 2003.
Nyní se pracuje asi na 165 kilometrech obou koridorů. Do konce roku se zahájí práce na dalších 75 kilometrech. V září na trati Pardubice - Uhersko, do konce roku začne i modernizace úseků z Přelouče do Pardubic, z Vraňan do Hněvic a z Přerova do Hranic na Moravě.
Navíc spory o budoucnost a ekonomická situace Českých drah ohrožují hledání peněz i pro rok 2001. "Počítá se s šesti miliardami negarantovaného úvěru. Nyní ale drahám nechce žádná banka půjčit," potvrzuje Jiří Bureš.
Cestující se potýkají s potížemi už letos. Na trati Kolín - Velim nejezdí vlaky včas. "Jde o mimořádné výluky, které nemohly být zaznamenány v jízdním řádu. Do konce měsíce skončí," slibuje mluvčí Zdenka Celá