Dvaadvacet nejlepších polských a českých rychlíkových lokomotiv změnilo svůj...

Dvaadvacet nejlepších polských a českých rychlíkových lokomotiv změnilo svůj tradiční vzhled a v polepech ME ve fotbale 2012 propaguje jedinečnou sportovní událost a železniční dopravu. Na obrázku je lokomotiva Škoda řady 380 v čele EC 111 Praha na Novém spojení. | foto: Rosťa Jančar, Technet.cz

Cestování s Českými drahami může po prohrané arbitráži zdražit, řekl Ťok

  • 159
České dráhy chtějí zvrátit verdikt rozhodčího soudu, podle kterého musí zaplatit Škodě Transportation 1,2 miliardy korun ve sporu o pozdě dodané lokomotivy řady 380. Kvůli tomu se obrátí na klasický soud. Pokud by neuspěli, může to podle Ťoka vést ke zdražení jízdného.

„Postup Škody Transportation mi přijde naprosto nemravný a na celé situaci mi nejvíce vadí to, že to ve svém důsledku může pocítit každý zákazník Českých drah v podobě vyššího jízdného,“ uvedl Ťok.

„Jsme svědky tunelování Českých drah v přímém přenosu,“ řekl ministr dopravy Dan Ťok, který Českým drahám doporučil, aby zatím nic neplatily a požádaly soud o odklad platby.

České dráhy musí do čtvrtka zaplatit 468 milionů korun nezaplacené kupní ceny s úroky. Podle něj je celý případ absurdní. „Za normálních okolností by České dráhy měly dostat slevu za to, že firma dodá pozdě výrobek. Tady České dráhy musí ještě platit,“ podivuje se Ťok. Podle něj Škoda Transportation získala za poslední roky zakázky z veřejných peněz přes 40 miliard korun (více čtěte zde).

Předseda představenstva Českých drah Pavel Krtek uvedl, že firma má na první platbu rezervu, další peníze už budou problém. „Je to něco, co musíme řešit na představenstvu, co dál s firmou. Nechceme, aby to mělo vliv na náš rating,“ dodal Krtek.

Podle něj je proto ve hře i omezení některých investic do vozového parku. Podle Krtka dráhy s rozhodnutím nesouhlasí, a proto se obrátí ještě na soud, protože v rozhodnutí jsou podle něj právní vady. Dráhy nechápou především inflační doložku, která v původní smlouvě nebyla.

Už loni přitom bylo na stole mimosoudní vyrovnání, podle kterého by České dráhy zaplatily v podstatě jen zbytek kupní ceny, dozorčí rada ale tehdy dohodu se Škodou odmítla.

Ministerstvo dopravy chce rozhodčí nález zveřejnit během dne na svém webu. Podle Ťoka projdou všechny zakázky se Škodou revizí, České dráhy chystají interní audit, který má ukázat, kdo za problém může.

,