Mluvčí strojvůdců Libor Poláček řekl, že je tak nakročeno k podpisu kolektivní dohody. Podle Pavla Tesaře z tiskového oddělení ČD to přispěje ke zklidnění napjaté situace na dráze.
Podepsání dohody bylo jednou z priorit nového generálního ředitele Josefa Bazaly.
„Dohodu se všemi odborovými centrálami o kolektivní smlouvě považuji po odvrácení stávky na železnici za další úspěch,“ řekl Bazala.
Strojvůdci původně požadovali příplatek pro svou profesi, což však odmítalo vedení podniku i ostatní odboráři. Podle návrhu zprostředkovatelky by se ale nyní měla začít připravovat komplexní změna tzv. sborníku prací, tarifního zařazení profesí a systému odměňování na dráze.
Kolektivní dohoda, kterou vedení podniku i odbory vzaly za základ, počítá pro letošní rok s průměrným zvýšením platů o pět procent.
Kvůli tomu, že kolektivní dohoda nebyla na dráze dlouho uzavřena, hrozilo, že se o 2000 až 2500 zvýší počet lidí, které ČD letos chtějí propustit. Pokud se podaří kolektivní smlouvu skutečně v brzké době podepsat, počet pracovníků se podle Bazaly sníží letos jen o původně plánovaných 6000 lidí.
Větší část z nich využije tzv. doprovodný sociální program, a odejde tedy s vysokým odstupným. Podnik celkem zaměstnává asi 70 tisíc lidí.
Kvůli tomu, že v některých regionech ČD údajně propouštěly lidi nad rámec tohoto programu, hrozilo Odborové sdružení železničářů stávkou. Nakonec se však s novým vedením dohodlo na vytvoření komise, která všechny sporné případy propuštěných železničářů posoudí, a v opodstatněných případech vezme vedení podniku výpovědi zpět. - více zde