Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Drahý benzin krátí zisky firem

aktualizováno 
- Přesto ceny dopravy, zájezdů či potravin nerostou nijak dramaticky. Firmám sice kvůli ropě rostou náklady, ale většímu zdražování brání silná konkurence. "Náklady na kilometr se ve srovnání s loňským rokem zvýšily o korunu dvacet. O zvýšení jízdného však zatím neuvažujeme. Zdražovali jsme už počátkem roku asi o patnáct procent," říká například ředitel Okresní autobusové dopravy Kolín Vladimír Zeman. Podle Zemana se však zdražení pohonných hmot negativně odrazí v investičních plánech společnosti.

Jak se promítá zdražení ropy do cen
(duben 2000/1999)

           Ropa (barel v USD)
podražila na    ...     27,90 USD
                  + 55,2 %
            Ropa (barel v Kč)
podražila na   ...    1 138,30 Kč                     + 107,8 %
             Natural 95 (litr)
podražil na        ...       27,54 Kč                     + 24,1 %
               Doprava
        dopravci podražili o         
                   13,1 %
               Volný čas
cestovní kanceláře podražily o
                    2,2 %
               Potraviny
   výrobci potravin podražili o
                    - 0,4 %

Pramen: ČSÚ, Reuters

"Původně jsme plánovali nákup asi pěti nových autobusů, ale z toho teď sešlo," dodává. Prostějovský dopravce firma FTL se bude snažit před omezením investic najít úspory jinde.

"Při současném trendu by dopad do nákladů mohl činit až deset milionů korun. Většina z toho jde na úkor zisku, ale snažíme se ušetřit, v nejhorším případě i na nákupu nových vozů," sdělil ředitel ekonomické divize FTL Prostějov Jiří Feistl.

Ještě tvrdší konkurence panuje v potravinářství. Přestože pro menší výrobce pečiva či mléčných výrobků mají dopravní náklady velkou váhu, zdražovat si nedovolí.

"Žijeme v jednom z nejméně zalidněných okresů republiky, a abychom našli zákazníky, musíme své rohlíky vozit třeba až na Šumavu. Růst cen pohonných hmot pro nás znamená obrovský nárůst nákladů, přesto nám tlak obchodních řetězců neumožňuje zdražit," tvrdí obchodní ředitel Pekáren Srnín Oldřich Kouba.

Jednou z mála firem, která se odhodlala ke zdražení, jsou České aerolinie. I zde však nerostly ceny letenek na pravidelných trasách, ale jen u jednorázově dojednávaných letů.

"V pravidelné přepravě na zvyšování cen pohonných hmot nereagujeme. Tam se řídíme především tím, co dělá naše konkurence. V charterových letech pro cestovní kanceláře ale může jedna letenka podražit o sto až tři sta korun," uvádí viceprezident ČSA pro marketing Václav Král.

S tímto zdražením se už musela vyrovnat například majitelka cestovní kanceláře Bena Tour Libuše Benáčková. "Teď jsem zjistila, že nám letenku v charteru na Kypr zdražili o tři sta korun. Není to příjemné, už jsme to začali prodávat.

Nezbývá nám než nést zvýšené náklady sami." Žádné závratné zisky však nemají ani samy firmy, které drahé pohonné hmoty prodávají.

"Růst cen benzinů u čerpacích stanic je nižší, než odpovídá zdražování vstupů. Výsledkem je, že naše marže jsou absolutně nejnižší za poslední tři roky," říká Jiří Holovač z OMV. O motoristy totiž v tuzemsku soupeří více než 1820 pump, a konkurence tak ceny drží zpátky.

Cena ropy Brent na evropských trzích vzrostla za poslední rok více než dvojnásobně zhruba na sedm korun za litr. K tomu je potřeba připočítat její dovoz, cenu dolaru, zpracování a distribuci.

Klíčovou položkou je však spotřební daň a daň z přidané hodnoty. Každý, kdo si tak nyní koupí litr naturalu za třicet korun, zaplatí z toho téměř 60 procent do státní pokladny.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Na trh vstupuje další stravenka, digitální Benefitka.
E-stravenka Benefitka chce rozbít trh s poukazy. Restaurace nic nestojí

Na trh zaměstnaneckých benefitů ve středu vstoupil nový hráč. Nadnárodní společnost Neeco nabídla elektronickou stravenku, v podobě platební karty. S tou lze...  celý článek

Obchodní ředitel řetězce COOP Josef Plesník
Vzpomínky na JZD nám škodí, mladé družstva nelákají, říká šéf COOP

COOP letos slaví 170 let. Na velký večírek to však nevypadá. Obce nechávají obchody zavřít a mladí se do družstevničení nehrnou. Až 800 prodejen může být brzy...  celý článek

Ilustrační foto
Vajec je tak málo, že se prodávají v aukcích. Zdraží až na 6 korun

Vejce v obchodech začínají zdražovat. V příštích týdnech může stát jedno vejce 5 až 6 korun. Na trhu je jich takový nedostatek, že producenti začali prodávat...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.