Největší propouštění čeká Správu železniční dopravní cesty (SŽDC), která se stará o železniční infrastrukturu. Její nový šéf Pavel Habarta chce příští rok snížit provozní náklady o 1,2 miliardy, což se projeví i na počtu zaměstnanců.
Už k 1. prosinci má odejít zhruba tisíc lidí, dalších tisíc skončí v průběhu příštího roku. "Půjde většinou o lidi z administrativy, propouštět se bude na generálním ředitelství i všech krajských ředitelstvích," upřesnil mluvčí SŽDC Pavel Halla.
Počet zaměstnanců má u SŽDC klesnout zhruba na osm tisíc lidí. Během roku se sice opět zvýší zhruba na dvojnásobek, to však bude zásluhou převedení výpravčích a dalších profesí zajišťujících provoz od Českých drah k SŽDC. Plánuje to ministr dopravy Vít Bárta.
Propuštění je účelové a ne účelné, tvrdí odboráři
Propouštění se nelíbí odborářům. Ti si stěžují i na to, že mají o plánech zaměstnavatelů málo informací. "Poslední jednání s ministrem dopadlo tak, že nám nedodal odpovědi, které jsme požadovali," uvedl předseda Odborového sdružení železničářů Jaroslav Pejša. Podle odborářů je propouštění účelové, nikoliv účelné.
Propouštění na drázeSpráva železniční dopravní cesty: letos tisíc lidí, příští rok také zhruba tisíc lidí |
Výpovědi urychlují i České dráhy. Ty už letos zeštíhlely zhruba o 1 100 lidí, do konce roku chtějí dát výpověď ještě zhruba 500 až 600 lidem. "Jde hlavně o úředníky," přibližuje šéf drah Petr Žaluda. Dráhy, které mají teď 26 815 zaměstnanců, mohou už příští rok přijít o post druhého největšího zaměstnavatele v Česku a jejich místo by mohla převzít Škoda Auto. Jedničkou je Česká pošta.
Řez v administrativě se nevyhne ani nákladnímu ČD Cargo. Jeho šéf Jiří Vodička chce příští rok ušetřit čtvrtinu personálních nákladů na generálním ředitelství, kde pracuje zhruba 800 lidí. "Příští týden o tom budeme jednat," dodal Vodička.
Soukromí dopravci začnou najímat stevardky
Kdo skončí na české železnici ještě letos, má šanci na vyšší odstupné. Může totiž mít ještě nárok na tzv. doprovodný sociální program placený hlavně ze státních peněz.
Železničáři podle něj v závislosti na délce zaměstnání na dráze dostávají například až 115 tisíc korun navíc a ještě desetinu platu za každý měsíc, který jim zbývá do důchodu.
Vedení drah se s odbory dohodlo na "zastropování" odchodného na půl milionu korun. Stát už stálo odstupné přes dvě miliardy korun, ale příští rok na ně chce dát jen 63 milionů korun. I přes propouštění mají dráhy některých profesí nedostatek, což se týká především strojvůdců.
Na dráze začnou i vznikat nová místa, především u alternativních dopravců. Například RegioJet přijme příští rok na své expresy 150 až 200 lidí. Firma zatím jen obeslala ty, kteří se jí hlásili sami. Klasický nábor začne až příští rok. Dopravce bude hledat hlavně stevardky.