Dráhy: ceny a zpoždění rostou

P r a h a - Čtyřicet minut zpoždění rychlíku z Prahy do Plzně, srážka dvaceti korun za vrácenou jízdenku, neboť plné jízdné vracejí dráhy až po hodině zpoždění, a nakonec jízda autobusem. Častý příběh, nebo výjimečný případ cestujícího s Českými drahami? Jeden ze tří rychlíků má zpoždění do pěti minut, zbytek více než dvacetiminutové, říkají zkušenosti cestujících z některých tratí. České dráhy vysvětlují zpoždění hlavně probíhající výstavbou nových koridorů, kde vlaky budou moci jezdit výrazně vyšší rychlostí. "Zvolili jsme cestu stavby za plného provozu, která je časově méně náročnější, ale přináší některá negativa v podobě výluk a zpoždění, za které se cestujícím omlouváme," říká Martina Rousková z tiskového oddělení Českých drah.

Podle železničních statistik se však na vnitrostátních tratích stále zpozdí téměř desetina všech osobních vlaků. "Bohužel tady musím být na straně cestujících, letošní jízdní řád se nevydařil a nelze to svádět na koridory," říká předák Odborového svazu železničářů Jaromír Dušek. "Dráhy tím přicházejí o mnoho cestujících a ty věrné rozčílí," dodává.

Zlepšilo se tedy vůbec cestování vlakem, když v průběhu deseti let zdražilo jízdné více než dvojnásobně? Podle zástupců tuzemské státní železnice je kultura cestování po kolejích výrazně lepší než před deseti lety, někteří odborníci však jejich optimismus brzdí.

"Je pravda, že cestování ještě není na takové úrovni, jaká by mohla být," přiznává náměstek ministra dopravy pro dráhy Pavel Stoulil. Dodává však, že na železnici jsou patrná mnohá zlepšení.

"Byly zavedeny vlaky vyšší kvality EuroCity a InterCity, nové příměstské vlaky z Vagónky Studénka a na nádražích se objevila ČD centra, kde cestující získá nejen jízdenku, ale i informace o regionu nebo další hromadné dopravě," dodává Stoulil.

Podle bývalého ministra dopravy Martina Římana jsou zlepšení vidět jen na mezinárodních linkách a to je podle něho málo. "Pokud se vezme, že denně vyjíždí přibližně pět a půl tisíce vlaků, tak se z devadesáti pěti procent nezměnilo vůbec nic," říká Říman.

"Je to dáno do značné míry tím, že na vnitrostátních spojích jezdí vlaky staré desítky let a představy o cestování v padesátých letech se od těch dnešních rapidně liší," dodává.

Špinavé záchody a kupé, potrhané sedačky - s tím vším se cestující stále setkávají. "Do značné míry je znát, jak se chovají samotní lidé. Kolikrát jsem zažil, že jsme chytili někoho, kdo si v batohu odnášel toaletní papíry a mýdla z celého vlaku," říká inspektor Českých drah Josef Prchal. "Před vyjetím soupravy je totiž vše doplněno a kontroluje se," dodává.

"Za čištění vozů, vnější mytí a doplňování hygienických potřeb ve všech depech měsíčně utratíme téměř 22 milionů korun," připomíná Rousková. Do toho spadají i náklady na odstraňování škod po vandalech a sprejerech.

Své připomínky však mají i cestující, a to k chování personálu Českých drah. "Je potřeba přiznat, že to je na lidech, jak k cestujícím budou přistupovat, a je pravda, že mnohdy by mohly být dráhy aktivnější," připouští Stoulil. "Tady se asi nedá překontrolovat všechno, ale podle mých zkušeností se průvodčí i vlakové čety zlepšili," míní Prchal. Zaměstnanci drah jsou podle něho upravenější, dávají si větší pozor na své chování a řešení případných přestupků musí jejich nadřízení hlásit. "Do značné míry se tu také začíná projevovat to, že si po několikerém snižování počtů lidí na dráze začínají práce více vážit," dodává Prchal.

Například pražské hlavní nádraží se na základě stížností cestujících s několika arogantními lidmi z pokladen už rozloučilo.

"Dnešní stav na drahách je přiměřený prostředkům, které dráhy mají, a lidem, kteří na nich pracují i s nimi jezdí," shrnuje své hodnocení proměny drah náměstek Stoulil.