Pro výrobce vlaků jde o velmi zajímavé sousto: celková hodnota obou zakázek je 1,8 miliardy korun.
Nové vozy mají výrazně zkvalitnit cestování po regionálních tratích a přitáhnout současně do vlaků více lidí. Ve voze například musí být univerzální prostor pro přepravu velkých zavazadel, kočárků, kol nebo lyží.
"Samozřejmostí je vybavení pro vozíčkáře včetně bezbariérové toalety s uzavřeným systémem. Příjemnou atmosféru i v létě zajistí klimatizace," vyjmenovává výhody náměstek generálního ředitele ČD pro osobní dopravu Antonín Blažek.
K nákupu nových vlaků se dráhy zavázaly poté, co loni v závěru roku narychlo uzavřely se všemi kraji dlouhodobé smlouvy, které ve většině regionů zabrání konkurenci na železnici, v některých případech až na deset let. Další soutěže na nové vozy vypíše firma během letošního roku.
Nové motorové vozy jsou jednou ze tří kategorií, které chtějí dráhy na regionální tratě nakoupit. Kromě nízkopodlažního motorového vozu o kapacitě zhruba 70 míst a maximální rychlosti 120 kilometrů za hodinu chce dopravce pořídit ještě dvouvozové jednotky pro 120 lidí a elektrické poschoďové soupravy o kapacitě až 320 cestujících s rychlostí do 160 kilometrů, určené hlavně pro tratě v okolí velkých měst.
Magnet na cestující
Dráhy vypsaly soutěž pro oba kraje zvlášť, jedním z důvodů jsou i specifické podmínky pro Liberecký kraj. Tam bude muset umět nová souprava jezdit i po nejstrmější české trati z Tanvaldu do Harrachova.
"Nejde jen o výkon, aby vůz vyjel, ale především o brzdný účinek, aby bezpečně zastavil i na nejstrmějších úsecích," vysvětlil mluvčí drah Petr Štáhlavský. Liberecký kraj získá 16 vozů, Vysočina o jeden více.
Nutností pro výrobce vlaků bude získání potřebných povolení pro provoz od drážního úřadu. Výrobci budou mít na certifikaci čas: na dodání budou mít od uzavření smlouvy 20 až 29 měsíců. První nové soupravy by se tak měly objevit na kolejích na přelomu let 2011 a 2012.
Dráhy chtějí na nákup vozů získat peníze i z Evropského fondu pro regionální rozvoj. Na Vysočině by šlo o 220 milionů korun, v Libereckém kraji o 300 milionů korun. Zbylé peníze zajistí dráhy samy.
Lákavé sousto pro výrobce
Přestože Škoda Transportation, která je se svými dcerami dvorním dodavatelem drah, dosud v nabídce požadovaný vůz nemá, není vyloučeno, že ho nakonec vyrábět bude. Firma totiž jedná o licenční výrobě některých zahraničních souprav, nejčastěji se mluví o Siemensu Desiro. Představy drah by však mohly splňovat i vozy RegioShutlle od švýcarského Stadleru nebo Lint 27 od Alstomu.
Zástupci obou firem v Česku odmítli případnou účast v soutěži komentovat, protože neznají její zadání. Avšak už dříve Alstom i Stadler MF DNES potvrdily, že mají zájem dodávat své soupravy na české koleje. Vyhýbavě mluví i Škoda. "Naše společnost sleduje oficiálně zveřejněná výběrová řízení a pak se rozhoduje, zda se jich zúčastní," uvedla mluvčí firmy Jolana Číhová.
Lze však předpokládat, že se bude snažit uspět. Z balíku peněz na nová vozidla totiž zatím uždibuje téměř sama. Dráhy těsně po uzavření smluv s kraji daly velké zakázky dcerám Škody bez soutěží, jen v jednacím řízení. Přes tři miliardy zaplatí za vozy CityElefant Škodě Vagonce, miliardu šumperské Pars nova za řídicí vozy.