Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Dráhy chtějí postavit u Prahy obří tunel

  9:29
V těsné blízkosti Prahy má vyrůst jeden z nejdelších tunelů na světě. Zadluženou Českou republiku může stát až dvacet miliard korun. Vlaky by v něm mohly jezdit až třísetkilometrovou rychlostí. Bude to unikátní projekt, anebo zbytečně vyhozené peníze?
Vlak ze Smíchova do Berouna by jel pouze 17 minut

Vlak ze Smíchova do Berouna by jel pouze 17 minut | foto: Michal KlímaMF DNES

Devatenáctikilometrový tunel mezi pražským Barrandovem a Loděnicemi u Berouna umožní, aby jím vlaky projížděly až třísetkilometrovou rychlostí.

Tato důležitá stavba sice výrazně urychlí dopravu mezi Prahou, Berounem, Plzní a západní Evropou, otázkou však zůstává, zda nejde o přehnané velikášství, na které stát nebude mít peníze.

Opoziční pražský zastupitel Jiří Witzany (ED) uvedl, že stavba za několik desítek miliard korun je v současné době zbytečným luxusem. "Kdyby se ty peníze, co se utratí za stavbu, raději daly na rychlodráhu z ruzyňského letiště do centra Prahy nebo na další linky pražského metra, bude to mnohem lepší," tvrdí Witzany.

"Stavba moderní dvojkolejné vysokorychlostní železnice se zaplatí i z peněz Evropské unie," namítla mluvčí Správy železniční dopravní cesty Anna Kodysová.

Kilometr může stát až miliardu
František Polák, mluvčí společnosti Metrostav, která se stavbou tunelů zabývá, uvedl, že kilometr dvojkolejného železničního tunelu může stát přibližně pět set milionů až miliardu korun.

"Záleží na geologických podmínkách," dodal Polák. Nový tunel by tak mohl stát až dvacet miliard korun. Dopravní odborníci však stavbu tunelu, který bude patřit s 19,2 kilometru mezi desítku nejdelších tunelů na světě, podporují. "To, co je v podzemí, je šetrné k životnímu prostředí," uvedl Petr Moos z dopravní fakulty ČVUT.

S novou trasou železnice z Prahy do Berouna souhlasí i Moosův kolega z fakulty Martin Macura. "Současnou trať, která vede údolím Berounky, nelze přestavět na vysokorychlostní," řekl.

Experti: Vlaky musí pod kopec
Nová vysokorychlostní dvoukolejná železnice má vést nitrem kopců přímo pod Českým krasem. Vlaky mezi Prahou a Berounem a dále na Plzeň mají uhánět rychlostí až tři sta kilometrů. V Evropě je v současné době něco takového výsadou pouze několika proslulých expresů typu TGV.

Součástí této tratě má být i přes devatenáct kilometrů dlouhý tunel. To by podle současného světového žebříčku železničních tunelů stačilo na vynikající šesté místo. Rekordní tunel má být hotov v roce 2016.

Stavbě pomůže vápenec
Přední český tunelový odborník Jiří Barták ze Stavební fakulty ČVUT uvedl, že ve Švýcarsku se v současné době staví dva delší tunely. "Jsou to Gotthardský, který bude dlouhý asi šedesát kilometrů, a Lötschbergský s délkou zhruba šestatřicet kilometrů, který už je proražen. Oba jsou železniční a budou sloužit k převozu kamionů na vagonech pod Alpami," řekl Barták. I tak by však český tunel patřil k nejdelším na světě.

Jiří Barták uvedl, že pro stavbu tunelu pod Českým krasem jsou příhodné podmínky. "Je tam hlavně vápenec, který se proráží snadněji než jiné horniny," vysvětlil Barták. Dodal také, že tato stavba odpovídá modernímu trendu.

Je zřejmé, že stavbu tunelu a nové tratě by nezastavila ani případná změna vlády po parlamentních volbách v roce 2006. I zástupce ODS František Laudát, který je poradcem stínového ministra dopravy Petra Bendla, tuto akci podpořil. "Když už povede z Prahy do Plzně a dále k německým hranicím nová trať, tak ji udělejme pořádně, ať vydrží několik desítek let. Polovičatá řešení se v minulosti vždy vymstila," tvrdí Laudát.

Od Berounky dále
Martin Jacura z Dopravní fakulty ČVUT je odborníkem na železniční dopravu. Jiné řešení než postavit novou železnici do Berouna podle něj není. "Současná trať vede údolím Berounky, z jedné strany má řeku a z druhé skály, které patří k chráněné oblasti Český kras. Koleje proto v těchto místech nemůžeme vést jinudy a vlaky v některých místech jezdí jen osmdesátikilometrovou rychlostí, což pro moderní dopravu nestačí," řekl Jacura.

V současné době dělníci stavějí dva dvojkolejné tunely pod pražským Vítkovem, které mají za úkol zrychlit železniční dopravu mezi nádražími v centru metropole.

Stavba tunelu byla v hlavním městě ostře sledovaná už před více než sto lety. V roce 1871 dokončili dělníci stavbu prvního dvojkolejného vinohradského tunelu, který měří přes jedenáct set metrů.

Tři největší světové tunely

Seikan v Japonsku, dlouhý 53 850 metrů, do provozu byl uveden v roce 1988, spojuje ostrovy Honšú a Hokkaidó

Eurotunel, dlouhý 50 450 metrů, uvedený do provozu v roce 1994, spojuje Velkou Británii a Francii

Iwate-ičinohe v Japonsku je dlouhý 25 810 metrů, v provozu je od roku 2002
Autoři:

Šéf Úřadu práce: Umělá inteligence vše mění. Za mě už AI píše dopisy ministrům

  • Nejčtenější

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

22. dubna 2024  15:55

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit...

Číst iDNES.cz se vyplatí. Megahra o statisíce korun pro věrné čtenáře vrcholí

15. března 2024  15:02,  aktualizováno  24.4 9:32

Na portálu iDNES.cz vrcholí Megahra o peníze. Do pondělí 29. dubna může každý čtenář s registrací...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

25. dubna 2024  11:25

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu....

Desítky tisíc letů nad Evropou hlásí rušení signálu GPS. V podezření Rusko

23. dubna 2024  10:37

Navigační systémy letadel na trasách nad Pobaltím i nad dalšími oblastmi hlásí stále více...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Nad Českem krouží nové značky fast foodů. V plánu mají rozvířit trh

22. dubna 2024

Premium Již třicet let vévodí šťavnatým burgerům, hranolkům a kuřeti v Česku tři fastfoodové řetězce. Nyní...

Kdo hledá práci, má to těžší než dřív. Na jedno místo se hlásí stále víc lidí

26. dubna 2024

Premium Ještě docela nedávno si uchazeči o práci napříč obory mohli vybírat a náboráři se o ně skoro prali....

Jižní Korea sází hlavně na jádro, nic jiného jí nezbývá

26. dubna 2024

Seriál Energetický sektor Jižní Koreje zůstává závislý na dovozu fosilních paliv. Postupně je však hodlá...

Zahraniční pracovníky nejvíc láká Austrálie, z měst vede Londýn, říká průzkum

25. dubna 2024

Nejoblíbenější zemí pro zahraniční pracovníky je Austrálie, za ní se umístily Spojené státy a...

Více než polovina britských dětí pod třináct let pila alkohol, zjistila studie

25. dubna 2024  16:19

Více než třetina britských chlapců a dívek v letech mezi 11 a 13 lety má zkušenosti s konzumací...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit bývalému konkurentovi 21...