Dráhy na projektu spolupracují se sítí nádražních obchůdků Pont. Od zítřka začnou novinku zkoušet na zrekonstruovaném nádraží v Říčanech u Prahy. Pokud se osvědčí, zruší tu pokladny, a rozšíří prodej lístků i do dalších provozoven Pont.
Nyní jich je v deseti městech zhruba dvacet, další budou přibývat. "Je to model do budoucna především pro menší stanice, kde není
tak velký prodej lístků," řekl Kubala. Dráhy se podle něj inspirovaly v zahraničí, například ve Švýcarsku.
Stanici v Říčanech u Prahy si dráhy vybraly proto, že ji využívají především lidé s průkazkami Pražské integrované dopravy, kteří si nekupují lístky u pokladen.
Dopravce chce tímto způsobem snižovat náklady, zároveň ale vyzdvihuje i výhody, které to bude mít pro cestující. "Zákazník najde pod jednou střechou jízdenky, prodejnu a toalety, které budou hlídané a udržované ve špičkovém stavu," řekl iDNES.cz Kubala.
Podle drah zatím v Česku nedozrál čas a to, aby byly pokladny podobně jako třeba v Německu ve velkém nahrazeny "chytrými" automaty, které přijímají i bankovky a platební karty, dokážou najít spojení nebo vytisknout jízdní řád.
"Automaty už najdete ve větších městech. Je to spíše doplněk. Český zákazník je zákazník, který potřebuje poradit, vyhledat spojení, potřebuje pomoci s nižším tarifem," argumentuje mluvčí ČD.
Prodavači v Pontech budou podle něj proškoleni stejně jako pokladní. Podrobnosti o celém projektu prozradí dráhy a provozovatel prodejen Pont na pondělní tiskové konferenci.
. Obchody PontSíť prodejen Pont vlastní společnost Jídelní a lůžkové vozy, kde mají České dráhy 40procentní podíl. První prodejna s původním názvem Point se otevřela v roce 1995 na Masarykově nádraží v Praze. Ponty slouží i mimo nádraží, například na pražském Karlově náměstí. JLV vznikly v roce 1959 v rámci tehdejších Československých státních drah. Jako samostatná akciová společnost fungují od roku 1992; v současné době zaměstnávají 500 lidí. (Zdroj: ČTK) |