Nákladní dopravce kvůli ztrátám v minulých letech dosud nevyplatil žádnou dividendu, podle původních plánů přitom měl ročně vylepšovat hospodaření drah stamiliony korun.
Ochranná známka stála mnohem méně
Od ČD Cargo proto začal požadovat ročně 95 milionů korun za pronájem jejich ochranné známky, za kterou firma nedala ani dva miliony korun. Šéf ČD Cargo Gustav Slamečka však odmítá tyto peníze vyplatit. Známku má v účetnictví zanesenou ČD Cargo v hodnotě 3,6 milionu korun, u Úřadu průmyslového vlastnictví ji však mají zapsanou České dráhy.
"Nechali jsme si udělat právní rozbor, podle kterého byla ochranná známka převedena na nás už při založení firmy. Je tedy vyloučeno, abychom za ni platili Českým drahám. To by mimo jiné bylo i porušení práva s možnými trestněprávními důsledky," argumentuje Slamečka.
Nezaplatíme, říká Cargo a dalo si stranou peníze
Právě nezaplacení téměř sta milionů korun je jedním z důvodů zhoršení vztahů mezi Žaludou a Slamečkou. Podle informací MF DNES zkusil stejně neúspěšně Žaluda peníze vytáhnout z firmy už před rokem ještě za dob vedení Jiřího Vodičky. Toho nakonec odvolali. ČD Cargo si však na případnou platbu už v účetnictví vytvořilo rezervu.
Není přitom jasné, jak dráhy k částce 95 milionů korun dospěly. Podle jejich mluvčího Petra Šťáhlavského jde o výsledek ekonomického posouzení. Dráhy trvají na tom, že známka je jejich.
"Bez řádné licenční smlouvy, tedy bez souhlasu vlastníka ochranných známek, je nemůže nikdo užívat, jinak je právně odpovědný za neoprávněné užití," řekl Šťáhlavský. Drahám by taková injekce vylepšila hospodaření, podle kterého má vedení nastavené i své odměny.