Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Dráhy chtějí v příštím roce vydělat 320 milionů Kč, propustí 1 600 lidí

  10:44aktualizováno  10:44
České dráhy mají cíl. V příštím roce chtějí hospodařit se ziskem ve výši 320 milionů korun. Členům rozpočtového výboru Poslanecké sněmovny to řekl generální ředitel drah Petr Žaluda. Dráhy tak čeká další propouštění, o práci přijde zhruba 1 600 lidí.
Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Martin Adamec, MAFRA

Letos společnost počítá s mírným ziskem, takzvanou černou nulou. Cíl vydělat v příštím roce 320 milionů Kč půjde splnit přes další úspory a růst tržeb.

Dráhy podle ředitele například počítají se snížením počtu zaměstnanců o 1 600, převážná většina přitom odejde z generálního ředitelství. Více než tisíc zaměstnanců už společnost opustilo letos a do konce roku přijde jen v samotných Českých drahách o práci až 600 zaměstnanců. (viz předchozí článek)

O stovky milionů chce podnik snížit i náklady na elektřinu. "Doufáme, že projde zákon o fotovoltaice," řekl Žaluda.

Dráhy také počítají s vyššími tržbami. Jak uvedl ředitel, díky eliminaci slev, nasazení rekonstruovaných vozů na dálkové trasy a silné koruně by měly dráhy získat navíc přes 230 milionů korun. Provozní zisk dopravce by měl příští rok činit téměř tři miliardy korun.

Zásadním problémem Českých drah je přitom zastaralý vozový park s průměrným stářím 26 let a zanedbaná údržba. Obojí by se mělo podle Žaludy díky zlepšenému hospodaření měnit k lepšímu. "Máme 50 let staré lokomotivy, to, že jezdí, je zázrak," uvedl Žaluda. Kvůli nedostatku peněz prý dráhy donedávna údržbu "flikovaly, jak se dalo".

Na nové soupravy půjde letos 7 miliard Kč

Letos dráhy investují do nových vlaků rekordních sedm miliard korun. "Pokud budeme schopni udržet toto tempo během následujících deseti let, tak se sníží průměrné stáří na 15 let, což je dobrý standard," řekl ředitel.

Zdrojem peněz jsou mimo jiné evropské fondy a dluhopisy.

Vlajkovou lodí drah je rychlovlak pendolino, který ale v minulých letech vykazoval účetní ztrátu kolem půl miliardy korun, především kvůli odpisům a dluhům z 90. let. Letos by se ztráta měla snížit na 250 milionů a příští rok na 100 milionů.

Dráhy všechny vlaky kromě pendolin provozují v takzvaném závazku veřejné služby na objednávku ministerstva dopravy a krajů, které letos za vlaky zaplatí celkem zhruba 12 miliard korun. Jak připomněl Žaluda, je to asi o čtvrt miliardy méně než loni, příští rok by se měl veřejný příspěvek snížit o další stovky milionů, neboť ministerstvo přestane platit vlaky vyšší kvality EuroCity a InterCity.

Autoři: ,


Nejčtenější

Uhýbejte vpravo. Pravidla pro průjezd sanitek se změní od října

Nový způsob řazení v jízdních pruzích při průjezdu policie, hasičů a záchranářů.

Řidiči v kolonách budou muset nově uvolnit vozům policie, hasičů a záchranářů prostor mezi levým a přiléhajícím jízdním...

Šinkansenem z Prahy do Ústí nad Labem po nové rychlotrati už za 27 minut

Rychlovlak AVE - Španělsko

Obyvatelé Ústí nad Labem zřejmě nepřijdou o zastávku vysokorychlostních vlaků spojujících Prahu s německými Drážďany....



Konec nočních nákupů, hlásí Tesco. Obchody v Česku zkrátí otevírací dobu

Obchodní dům Tesco. Logo.

Desítky tuzemských supermarketů britského řetězce Tesco zkrátí od září svou otevírací dobu. Místo půlnoci budou obchody...

Musíme zatopit údolí řek, nabízí recept na boj se suchem hydrolog Janský

Hydrolog Bohumír Jánský je profesorem na Přírodovědecké fakultě na Univerzitě...

V boji se suchem by se Češi měli vrátit k osvědčeným postupům svých předků. Kromě budování nových nádrží také obnovit...

Bere sedativa, narozeniny tráví v práci. Musk se hroutí pod problémy Tesly

Americký podnikatel a vynálezce Elon Musk na snímku z února 2018

Uplynulý rok zhodnotit ředitel a zakladatel Tesly Elon Musk jako nejnáročnější a nebolestivější ve své kariéře. V práci...

Další z rubriky

Konec sporu United Bakeries s Agrofertem. Pekárny se vzdaly

Těmito velkými dodávkami rozváží United Bakeries pečivo každé ráno.

Pekárny United Bakeries definitivně vzdaly boj o stomilionovou zálohu na chystané spojení s Agrofertem. Tu mu nyní musí...

Nemailujte a nepracujte v noci, radí Amazon svým zaměstnancům

Ilustrační snímek

Šéf indického Amazonu má pro své lidi převratnou radu: odhlaste se z pracovního účtu a začněte žít. Amit Agarwal svým...

Leo Express zkouší nový systém financování. Od investorů vybral 8 milionů

Vlak společnosti Leo Express

Přes 600 drobných investorů, vesměs fyzických osob, investovalo od července do úvěru pro soukromého dopravce Leo...

Najdete na iDNES.cz