Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Dráhy chtějí zdražit jízdné zaměstnancům

  18:02aktualizováno  18:02
České dráhy plánují na příští rok další pohyb jízdného. Nejvíc by ho mělo pocítit osmdesát tisíc železničářů. Zaměstnavatel jim chce zdražit režijní jízdenky. Ostatní cestující by se měli dočkat zjednodušení systému slev, převratné změny je prý nečekají. Dráhy chtějí radikálně snížit ztrátu.

Zaměstnanci drah dnes platí za celoroční jízdenku stokorunu, jejich rodinní příslušníci 500 korun a děti padesátikorunu.

O výhodách pro zaměstnance rozhoduje ministerstvo dopravy. Šéf drah Petr Kousal prohlásil, že je pro zachování režijních výhod pro zaměstnance, ale žádá jejich zdražení.

Proti se staví odboráři. Jejich šéf Jaromír Dušek tvrdí, že ministerstvo na
režijních jízdenkách dohodlo s odbory v roce 1993 s tím, že se na nich nebude nic měnit včetně jejich ceny, dokud nebude ukončena transformace ČD.

"Jestli někdo tvrdí, že je ukončena transformace drah, ať zvedne ruku," řekl Dušek.

Kolektivní jednání o smlouvě má začít 27. října a do konce roku má být uzavřeno. Dráhy mají zhruba osmdesát tisíc zaměstnanců.

Podle Kousala získávají zaměstnanci měsíčně nad rámec platu výhody v hodnotě 3600 korun, a to si dráhy jakou akciová společnost nebudou smět dovolit. Dušek ale číslo označil za velmi nadsazené.

Slevy budou jednodušší
"Nedrážní" cestující se žádných převratných v cenách nedočkají.

"Nepředpokládáme ani velké zvýšení ani snížení," prohlásil ředitel Kousal.

Dráhy před letní sezónou zavedly slevy, například pro skupiny, některé z nich ale pak od 1. října omezily, protože pro firmu byly prodělečné. - více zde

Pro příští rok České dráhy zachovají letošní rozsah dopravy. A to i přesto, že stát ani letos drahám nezaplatil celou prokazatelnou ztrátu z osobní dopravy, řekl Kousal.

Letos podnik zajišťuje pro stát osobní železniční dopravu v hodnotě asi 9,5
miliardy korun. Od státu a krajů však získá jen 6,9 miliardy. Rozdíl musí pokrýt firma sama.

Některé méně využívané vlaky v jízdním řádu, který bude platit od
poloviny prosince, dráhy zrušily. Na druhou stranu přibudou nové spoje
na hodně využívaných tratích.

Ztráta má klesnout o miliardu
I bez dotace od státu chtějí ČD letošní ztrátu snížit proti původnímu plánu o miliardu na 500 milionů korun, prohlásil Kousal.

Za prvních osm měsíců roku firma vykázala zisk 300 milionů korun. Poprvé v historii měly dráhy zisk v pololetí 2002, a to 799 milionů korun. To však ještě fungovaly jako státní organizace.

I očekávaná půlmiliardová ztráta bude podle náměstka Josefa Bazaly účetní. Nebudou totiž pokryty celé odpisy, vysvětlil.

Po organizačních změnách, kdy ČD od 1. září sloučily dvě divize dopravní cesty a obchodně provozní, se podle Bazaly uvolnilo asi 150 milionů korun, které firma na různých účtech efektivně nevyužívala.

Za osm měsíců roku dráhy přepravily 55,5 milionu tun zboží, což je sice proti plánu pokles o 1,5 procenta, proti loňskému roku však přeprava zboží narostla o čtyři procenta.

Počty cestujících jsou zatím nižší proti plánu o šest procent a proti loňsku o dvě procenta.

Autoři: ,




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Montážní linka v mladoboleslavské Škodě Auto. Ilustrační snímek
Žádné změny ve Škodě Auto nechystáme, vzkazuje Volkswagen do Čech

Německý automobilový koncern Volkswagen v tuto chvíli žádné změny u své české značky Škoda Auto nechystá, uvedl mluvčí německého koncernu. Reagoval tak na...  celý článek

IKEA (Ilustrační snímek).
Konec luštění návodů. IKEA kupuje firmu na hodinové manžele TaskRabbit

Švédský nábytkářský řetězec IKEA se dohodl na koupi společnosti TaskRabbit, která zprostředkovává pracovníky pro drobné domácí práce, například montáž nábytku,...  celý článek

Mobilní internet - ilustrační foto
Twisto míří s odloženými platbami do Polska. Dostalo injekci 5 milionů eur

Digitální platební služba Twisto získala od holandské ING Group a rakouské pojišťovny UNIQA investici ve výši pěti milionů eur. Ta poslouží na rozvoj služeb v...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.