Vedení drah nyní chce, aby celou kauzu prošetřila policie. Ta má také prozkoumat, jakou odpovědnost nesou ti, kteří smlouvy uzavírali.
Analýzy několika nezávislých právních kanceláří dospěly k závěru, že mohl být spáchán trestný čin, který pozici drah při nákupu pendolin znevýhodnil. Smlouvy byly pro ČD uzavřeny nevýhodně, řekl mluvčí drah Aleš Ondrůj.
Chyby se zřejmě vyskytly už v roce 1995 při uzavírání smluv a v dalších letech, kdy se uzavíraly dodatky smluv. Vlaky byly nakonec dodány s velkým zpožděním a dráhy jich získaly sedm namísto deseti. Škody podniku vznikly i údajně předimenzovaným pořízením náhradních dílů za neúměrně vysoké ceny.
Pro ČD byly ve smlouvách také nevýhodně stanoveny limity kompenzací v případě neplnění závazků ze strany výrobce. Smlouvu o nákupu souprav podepsal tehdejší generální ředitel státních drah Rudolf Mládek, dodatek o dodávce náhradních dílů pozdější ředitel Dalibor Zelený.
Trestní oznámení podle Ondrůje nesouvisí se sérií poruch, které vlaky postihly v lednu letošního roku. Problém v softwaru vyřadil tehdy postupně z provozu všech pět souprav, které zajišťovaly dopravu s cestujícími. Náklady ani škody, které odstavení vlaků způsobilo, zatím dráhy nevyčíslily. „Zřejmě ale půjde řádově o desítky milionů, maximálně padesát milionů korun,“ řekl Ondrůj.
V současnosti jsou se spolehlivostí pendolin dráhy spokojeny. Od poloviny prosince už na trase mezi Prahou a Ostravou odvezly přes 150 000 pasažérů.