Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Řídící výbor ČD kývl na převod nádraží, podle právníků je ale riskantní

  5:00aktualizováno  5:00
Řídící výbor Českých drah ve čtvrtek souhlasil s převodem nádraží na Správu železniční dopravní cesty. Právníci státního dopravce ale pár týdnů před plánovaným prodejem upozorňují, že převod je příliš rizikový. Transakci ještě musí schválit dozorčí rada a představenstvo ČD.

Ilustrační foto | foto: Martin Veselý, MAFRA

České dráhy přišly před časem s nápadem, že nádraží ke svému byznysu nepotřebují a že by bylo nejlepší je prodat Správě železniční dopravní cesty (SŽDC).

Zdánlivě jasná transakce, kterou už schválila vláda, se však nečekaně protahuje a v posledních dnech se dokonce před klíčovým hlasováním představenstva ČD objevují hlasy, aby železniční stanice zůstaly dál dopravci.

Poprask na železnici vzbudil především materiál ředitelky právního odboru ČD Daniely Kovalčíkové s názvem Rizika převodu železničních stanic, který převod výrazně nedoporučuje.

Převod potvrdil už i řídící výbor Českých drah složený ze zástupců jednotlivých ministerstev. Jenže jeho verdikt není zdaleka tak jednoznačný pro převod, jak by se mohlo zdát. Kromě souhlasu totiž uložil představenstvu, aby pokračovalo v přípravě převodu, jestliže to bude pro akciovou společnost ČD ekonomicky výhodné i s ohledem na budoucí strategii rozvoje společnosti.

Příliš levný prodej

Souhlas řídícího výboru je jen jedním z prvních kroků - transakci musí schválit dozorčí rada a představenstvo. A v obou orgánech sedí lidé, kteří se netají odporem k plánu. Zejména pak v pětičlenném představenstvu nejsou na jeho podmínky úplně shodné názory. Panují totiž obavy, že nádraží se prodávají příliš levně a že taková transakce může státní firmu poškodit.

„Znalecký posudek, který stanovil v roce 2015 tržní hodnotu převáděných stanic, je v roce 2016 již překonaný. Pro potřebu finančního úřadu platí maximálně jeden rok,“ varuje například materiál.

Dráhy ho však zatím neberou jako oficiálně závazný. „Je jedním z řady podpůrných materiálů a posudků k prodeji části závodu, které bude představenstvo při rozhodování v této věci brát v potaz,“ řekl mluvčí Českých drah Radek Joklík.

Podle informací MF DNES zavládlo kvůli materiálu zděšení zejména na ministerstvu dopravy a SŽDC, které s převodem stále počítají a připravují se na datum 1. dubna, kdy by k němu mělo dojít. Termín se opakovaně posouval a může se znovu zpozdit.

Začíná se mluvit například o tom, že někteří členové představenstva před klíčovým jednáním onemocní, podobně jako to udělali při zásadních rozhodováních někteří členové dozorčí rady firmy.

Zklamání drah s převodem souvisí i s cenou – když firma s nápadem přišla, počítala s osmi miliardami korun. Posudek znalců z PwC však stanovil cenu lehce nad tři miliardy korun. Jako argument proti převodu se dnes drahám hodí žaloba RegioJetu, ve které rozporuje převod tzv. mrtvé dopravní cesty na SŽDC a uvádí ho jako nedovolenou veřejnou podporu.

Hlavní nádraží za 150 milionů

Pětistránkový materiál varuje, že převodem firma ztratí konkurenční výhodu i že jí stoupnou náklady, protože bude muset platit nájemné SŽDC a tyto náklady zvýší cenu za poskytovanou kompenzaci objednateli. „V předvečer ukončení většiny smluv o vlacích v závazku veřejné služby je to obzvláště citlivé,“ uvádí materiál. Jako problém uvádí i hlavní nádraží v Praze, kde platí developerská smlouva s Grandi Stazioni, posudek ho ocenil jen na 150 milionů korun.

Podle materiálu navíc jde o vyvedení majetku ze společnosti bez restrukturalizačního projektu. Transakce navíc může vést k předčasné splatnosti dluhopisů.

„Rizika zvažované transakce jsou tak vysoká, že reálně hrozí poškození postavení Českých drah jako národního dopravce na trhu veřejné osobní dopravy,“ uvádí materiál v závěru. Ministerstvo dopravy na dotazy k materiálu jako vlastník firmy nereagovalo. Podle náměstka ministra a šéfa dozorčí rady Milana Ferance jsou některé problematické body v materiálu vyřešeny a nejsou aktuální.

Převod s napětím sledují zejména stavební firmy. Nádraží jsou ve špatném stavu, dráhy nemají na jejich opravy peníze. Ty má poskytnout až SŽDC, která chystá rekonstrukce za miliardy korun. Ty budou lákavým soustem pro řadu stavbařů. Setrvání nádraží u Českých drah může vyhovovat naopak stávajícím nájemcům prostor na nádražích či dodavatelům firmy, například úklidovým firmám.

Podívejte se na vítěze soutěže o nejhezčí nádraží u nás v roce 2015:


Autor:



Nejčtenější

Sexistické prasátečko mají souložící poradkyně a výcuc odpadu. Urážejí ženy

Snaživá sekretářka v podání Free Radio. Veřejnost v soutěži Sexistické...

Bankovní poradkyně Lenka poslušně souložící na stole za svou cestou k úspěchu. A také pohled na ženu sedící na toaletě...

Škoda je Popelkou Volkswagenu. O superb přijdeme, říká šéf odborářů

Škoda Superb Black Crystal

Podle odborového předáka největší tuzemské automobilky je to už jasné. Škodovka přijde o superb, vlajková loď firmy s...



Zlatá neděle bude se staženými výlohami. Obchody teď posilují výprodeje

Vlna povánočních slev 28.prosince v Plzni

Blíží se Černý pátek a s ním největší výprodejová akce roku. Z marketingového a obchodního hlediska je pro prodejce...

Musk tratí na autech každou minutu 8 tisíc dolarů. Může mu to zlomit vaz

Elon Musk, šéf automobilky Tesla, představuje nový elektrický roadster

Výroba klíčového vozu společnosti Tesla s názvem Model 3 nabrala tři měsíce zpoždění. Firmu drží nad vodou investoři,...

Zaměstnanci Amazonu udávají nadřízené. Nejaktivnější mohou vyhrát dron

(Ilustrační snímek)

Vedení francouzské divize Amazonu vymyslelo kontroverzní soutěžní hru. Zaměstnanci skladu amerického internetového...



Další z rubriky

Praha chce, aby sdílená kola byla levná jako jízda tramvají. Regulace nechystá

Čínské Ofo vyrazilo do boje o pražské cyklisty. V ulicích Prahy chce mít za rok...

Mezi firmami, které v ulicích Prahy půjčují kola, se potichu mluvilo o regulaci tohoto byznysu. Pražský magistrát to...

Vylepšená aplikace Jízdní řády IDOS zrychlila hledání a umí koupit jízdenku

Jízdní řády IDOS

Mobilní aplikace Jízdní řády IDOS prošla zásadní aktualizací. Vyhledávač dopravních spojení, který byl vyhlášen...

Brněnské letiště nabídne exotická místa, vyšší komfort a parkoviště

Brněnské letiště.

Po nepříliš vydařeném loňském roce, kdy z brněnského letiště odletělo nejméně cestujících za posledních sedm let, se...



Najdete na iDNES.cz

mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.