V podstatě všechny osobní vlaky Českých drah vykazují ztrátu. Podle dopravních odborníků jsou nejméně efektivní regionální spoje. Takzvanou prokazatelnou ztrátu potom drahám hradí kraje a ministerstvo dopravy.
Dohromady loni zaplatily zhruba osm miliard korun. Nový ředitel drah Petr Žaluda se však nedávno vyjádřil, že platby jsou nedostatečné, a chce dokázat, že si ČD zaslouží více peněz.
Snahu drah získat více peněz uznává i ministr dopravy Aleš Řebíček, otázka ale podle něho nezní, zda dát více, nýbrž kde vzít. Žaluda tvrdí, že dráhy peníze nutně potřebují na obnovu vozového parku.
"My chceme přesvědčit stát, že je výhodné investovat do železnice," řekl nedávno Žaluda. České dráhy nyní mají asi tisíc lokomotiv a čtyři tisíce osobních vagonů, jejichž průměrné stáří přesahuje dvacet let.
Železnici dotuje většina evropských států. ČD dostávají za jeden ujetý kilometr 63 korun. Podle statistik Mezinárodní unie železnic je to o více než polovinu méně než na Slovensku, v Maďarsku nebo Rakousku. Nejvíce, 235 korun za takzvaný vlakokilometr, dostávají Deutsche Bahn.