České dráhy - City Elefant.

České dráhy - City Elefant. | foto: České dráhy

Dráhy koupí 15 nových vlaků City Elefant, nasadí je do Prahy a okolí

  • 222
Cestující z Prahy a okolí budou od příštího léta cestovat vlakem o něco pohodlněji. České dráhy koupí za 3,3 miliardy patnáct nových klimatizovaných pantografů City Elefant, které budou jezdit na vybraných tratích ve Středních Čechách. Od příštího léta do prosince roku 2011 je bude dodávat společnost Škoda Vagonka.

Řekl to mluvčí drah Petr Šťáhlavský. Stroje s maximální rychlostí 140 km/h jsou podle odborníků v některých ohledech lepší než pendolina. - více o vlacích City Elefant čtěte zde

Oproti starým pantografům mají vlaky City Elefant mnoho výhod. Jsou dvoupatrové a nízkopodlažní. Celkově jsou modernější, komfortnější, vybavené klimatizací (nejdou otevírat okna) a při jízdě nejsou slyšet.

České dráhy nakupují nové vlaky v rámci dlouhodobé obnovy svého vozového parku. "Prakticky nahradí všechny staré pantografy v Praze a ve Středočeském kraji. Nové soupravy vyjedou také na Ostravsku a budou zajíždět i do dalších regionů Čech a Moravy," uvedl mluvčí drah.

Moderní nízkopodlažní pantografy City Elefant provozují dráhy už několik let, do léta příštího roku jich budou mít z předchozích zakázek za 13 miliard korun celkem 60. Po ukončení aktuálně uzavřeného kontraktu jich bude 75.

Zastaralý vozový park patří k největším problémům Českých drah. K nejstarším patří právě pražské pantografy, z nichž řada z nich pamatuje 60. léta.

Zakázka byla podle drah zadána bez uveřejnění podle zákona o veřejných zakázkách z důvodu sjednocení vozidlového parku, zachování kompatibility s provozovanými soupravami, zajištění jednotnosti při údržbě a zamezení různorodosti v oblasti náhradních dílů. "To umožňuje maximálně snížit náklady na provoz a údržbu nových vlaků a zajistit jejich maximální provozní využití," tvrdí železniční dopravce. 

Kde jezdí City Elefant?


Moderní soupravy CityElefant zajišťují příměstskou dopravu v Praze a ve Středočeském kraji, jezdí na vybraných linkách v Moravskoslezském kraji mezi Opavou, Ostravou a Českým Těšínem a zajíždějí i do dalších krajů, např. na lince Praha – Ústí nad Labem na Ústecko nebo Praha – Pardubice do Pardubického kraje.