Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Michal Klíma, MAFRA

Dráhy koupí 30 let staré vagony z Rakouska

  • 492
České dráhy se rozhodly svérázným způsobem zmodernizovat svůj vozový park na rychlíkových tratích. Od rakouských státních železnic ÖBB nakoupí 32 vyřazených rychlíkových vagonů z osmdesátých let. Ojeté vagony z Rakouska i přes své stáří zlepší komfort na rychlíkových tratích.

"Nákup schválilo představenstvo i dozorčí rada, smlouva ale ještě není podepsaná," potvrdil mluvčí drah Radek Joklík.

Podle informací MF DNES nabízejí rakouské železnice za necelé dva miliony eur (48 milionů korun) za celý balík 32 vagonů z let 1980 až 1982. To je extrémně výhodná koupě – za podobné částky se nakupuje jeden nový vagon.

Rakušané se starších vozů zbavují, protože kupují moderní soupravy RailJet, a tak starší vagony nebudou potřebovat.

Cestování bude příjemnější

Přestože se jedná o třicet let staré vozy, přinesou cestujícím Českých drah výrazné zvýšení komfortu. Dopravce chce vozy nasadit na rychlících z Prahy do Českých Budějovic a do Chebu, kde nyní jezdí podobně staré vagony řady B východoněmecké výroby.

S těmito vozy se u českých rychlíků potkají cestující nejčastěji. Jsou typické svými koženkovými sedačkami vínové barvy a k nelibosti pasažérů často také letitou zašlou špínou.

Podle Joklíka by mělo dojít k převzetí vagonů během jara, na některých bude potřeba provést ještě menší úpravy – například vyměnit okna. "Jejich kvalita je o třídu výš, takže to cestující určitě ocení," uznává Joklík.

Rakouské vozy mají látkové a oddělené sedačky, zásadní rozdíl je také v kapacitě kupé: zatímco u vozů řady B se může vměstnat až osm lidí do každého kupé, rakouské vagony počítají jen se šesti lidmi, což je u Českých drah standard pouze na vybraných vlacích. Rakouské vozy však stejně jako "béčka" nemají klimatizaci ani elektrické zásuvky.

Dalšího zlepšení by se cestující v rychlících měli dočkat i zásluhou částečných rekonstrukcí vozů řady B, které provádí firma Janoza. Jde především o výměnu sedaček, oken či WC. Dráhy za úpravu 110 vagonů zaplatí 128 milionů korun.

Modernizace motoráků: místo regionov nové sedačky

Dráhy chystají i vylepšení svých motorových vozů řady 810, které jezdí po lokálních tratích. Až dosud je téměř živelně nechávaly přestavět na nízkopodlažní jednotky Regionova, zhruba za 27 milionů korun za dvouvozovou soupravu.

Nakonec část starých vozů zůstane dál v provozu téměř v původním provedení. Dráhy chtějí stovku těchto motoráků přezdívaných orchestrion jen mírně vylepšit například výměnou oken či sedaček, ale nadále zachovat jejich vysokopodlažnost.

Podle náměstka generálního ředitele drah Antonína Blažka vyjde taková proměna výrazně levněji než přestavba na modernější jednotky Regionova. Jeden vůz by měl vyjít na zhruba milion korun, opravu provedou dráhy ve své firmě DPOV ve Veselí nad Moravou během tří let.

Regionovy budou tišší

Úpravami projdou i regionovy. Dráhy se chystají u prvních výrobních sérií vyřešit jejich vysokou hlučnost, která dokonce překonává třicet let staré předchůdce, jejichž rekonstrukcí vznikly. V rámci pravidelných oprav po ujetí určitého počtu kilometrů vymění podlahu nad motorem a převodovkou a doplní izolaci.

Podle Blažka půjde celkem o 88 jednotek. "Náklady jsou minimální, řádově stokoruny až tisícikoruny," dodal Blažek. Dráhy za regionovy utratily přes čtyři miliardy korun, po skončení poslední zakázky ze závěru loňského roku už další podobné vozy nechtějí.

Obří investice do nových vozidel se začínají projevovat hlavně letos: na koleje dorazí například první motorové vozy Stadler nebo další elektrické jednotky City Elefant.

Do konce roku mají také dráhy obdržet všech 58 kompletně opravených vagonů pro vlaky Euroa InterCity. V jednání je také nákup vysokorychlostních souprav RailJet od Siemensu na dálkové trasy, ale finální rozhodnutí dosud nepadlo.