Dráhy mají problémy s výběrem mobilní sítě

  • 2
České potřebují dobrou telekomunikační síť. Kdyby ji neměly, mezinárodní nákladní vlaky by mohly Česko objíždět. Drahám přitom nejvíc vynášejí. Pilotní projekt zakázky za šest miliard na takzvaný systém GSM-R (technologie pro mobilní komunikaci na železnici), dráhy vybírají už druhým rokem.

V současnosti jde o nejpalčivější téma na drahách. Dvě výběrová řízení zpochybnil Úřad na ochranu hospodářské soutěže. První zrušil, u druhého zpochybnil výsledek. Vyhrál uchazeč, kterého nedoporučil nikdo.

"Musíme udělat nový výběr a máme na to od rozhodnutí antimonopolního úřadu třicet dní," říká mluvčí drah Petr Šťáhlavský. Jinak odmítá výběrové řízení komentovat.

Firma Kapsch byla v jediném bodě lepší než konkurenční Siemens, a to v ceně. Celkově však členové odborné drážní komise i druhé státní ministerské doporučili jako vítěze Siemens. "Při výběru technologie Nortel (Kapsch) existuje riziko použití dnes již zastaralé technologie," uvedl vnitřní audit Českých drah.

K podobnému názoru došel i antimonopolní úřad. Ten tedy nakonec nařídil drahám vybrat znovu. "Předpokládám, že to stihneme do konce roku," řekl generální ředitel drah Petr Kousal. Ten také zadal po nástupu do funkce vnitřní audit, který měl výběrové řízení vysvětlit.

"Zarážející je fakt, že komise složená výhradně z odborníků Českých drah jednoznačně stanovila jako vítěze nabídku firmy Siemens," upozorňuje audit drah. Kapsch byl zvolen díky tomu, že si dráhy ve výběru vyhradily právo neřídit se doporučením ani jedné z komisí.

"Komise udělala při výběru řadu chyb, které mohly pramenit z nedostatečného prostudování podkladů," tvrdí jeden z lidí z drah obeznámený s případem. Ať nakonec dráhy rozhodnou jakkoliv, problém zřejmě převezme státní Správa železniční dopravní cesty. Ta od ledna přebere černého Petra nejasného výběru GSM-R.