"Látkové potahy jsou z pohledu cestujícího vhodnější a hygieničtější. Jednoduše řečeno, v létě se na ně nepřilepíte jako na koženku," říká mluvčí drah Petr Šťáhlavský. Kritikům modernizací sedaček vadí především to, že dráhy při nich dávají mezi místa opěrky a nemohou si tak na celou sedačku lehnout.
Zatím poslední kontrakt na modernizaci starých vozů s koženkovými sedačkami uzavřely České dráhy s Krnovskými opravnami a strojírnami. Ty modernizují za 182 milionů korun 26 rychlíkových vozů řady Bdt. Jde o vozy, které dráhy nasadí například na rychlíky z Kolína do Ústí nad Labem nebo z Brna přes Břeclav a Otrokovice do Olomouce.
O modernizaci těchto vozů se uvažovalo už dříve, dráhy ale nejprve soutěž na 88 vozů zrušily, aby pak na konci roku 2011 vypsaly tendr na 26 vagonů. Smlouvu uzavřely až teď. Modernizace má být dokončena do 15 měsíců.
Podle mluvčího Českých drah jde o takzvanou malou modernizaci. "Zahrnuje zlepšení v komfortu a službách, které České dráhy poskytují cestujícím, stejně jako ve vyšším standardu v oblasti bezpečnosti a technických parametrů," řekl Šťáhlavský.
Součástí jsou nové polstrované sedačky, podlahy nebo elektrické zásuvky. "Na jedné straně vozu u nástupních dveří se také rozšíří prostory pro přepravu kočárků, jízdních kol a dalších objemných zavazadel," dodal Šťáhlavský.
Největší vlna modernizací starých vagonů u Českých drah nyní vrcholí, dráhy totiž už dříve oznámily plán více se věnovat spíše nákupu nových vozů. V příštích letech však drahám dorazí ještě více než sto modernizovaných vozů.