Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Dráhy mají rok na splacení devíti miliard. Na dluh si asi opět půjčí

  6:00
České dráhy mají rok a čtvrt na rozhodnutí, z čeho zaplatí celkem devět miliard korun majitelům svých dluhopisů. Nejpravděpodobnější bude vydání nových dluhopisů. Vysoké dluhy a jejich splácení polykají prakticky celý zisk Českých drah.

Šéf Českých drah Pavel Krtek. | foto: České dráhy

Jde o emisi dluhopisů vydaných za vedení Petra Žaludy. Současný předseda představenstva Pavel Krtek počítá s tím, že dluhopisy splatí nejspíše opět dalšími dluhopisy či úvěry v hodnotě 9 miliard korun. „Půjdeme cestou přefinancování a změny struktury dluhu. Rozhodneme se, co bude nejvýhodnější,“ řekl Krtek.

Vychází především z loňské emise dluhopisů, kdy se zejména u německých investorů podařilo půjčit Českým drahám až na patnáct let pět miliard s úrokem pod tři procenta. Jen na úrocích přitom firma splácí ročně zhruba miliardu korun, celkové zadlužení skupiny je 35 miliard korun. Ročně přitom ČD na jízdném inkasují 7 miliard, dalších 12 dostávají od krajů a ministerstva dopravy za objednané vlaky.

„Bez úroků bychom byli v zisku, ale prakticky veškerý provozní zisk pojídají úroky,“ řekl Krtek, podle kterého se musí zadlužení snížit. Většinu peněz z úvěrů firma použila na nákup nových vozů či modernizaci starých.

Dráhy potřebují uhájit rating

Pro ČD bude klíčové, jak se postaví k hospodaření ratingová agentura Moody’s. Ta už loni snížila ratingové hodnocení na stupen Baa3. Klíčová prezentace čeká vedení v březnu v Miláně. „Chceme zůstat ve stejném pásmu jako dosud. Bude je zajímat hlavně struktura našich dluhů, negativně vnímají i fakt, že nádraží nejsou stále převedena. Poškozuje to naši reputaci,“ řekl Krtek. Pokud by se České dráhy dostaly v ratingu z investičního pásma, výrazně by to zkomplikovalo přístup k externímu financování.

České dráhy už přitom ve schváleném podnikatelském plánu s penězi za převod nádraží nepočítají. O transakci se mluví tři roky, ČD měly podle některých odhadů přinést až šest miliard. Není totiž stále jasné, za kolik se nádraží na Správu železniční dopravní cesty převedou.

Jak si vede česká železnice

Krtek také poprvé připustil, že nádraží ještě letos mohou zůstat v majetku ČD. Podle něj je provoz zatím lehce ztrátový, pokud by ale začala nádraží účtovat poplatek za jejich používání dopravcům, dostala by se do zisku. „Nádraží jsou fakticky rok a půl vyčleněná,“ dodal. Kvůli výpadku příjmů firma bude více šetřit, podnikatelský plán počítá se seškrtáním nákladů o dalších 200 milionů korun.

Ještě před dluhopisy Českých drah musí problém se splatností miliardy korun vyřešit i ČD Cargo, kterému skončí emise dluhopisů. ČD Cargo si podle Krtka dluhopisy splatí zřejmě bez pomoci Českých drah, pravděpodobně ale půjde o splátku opět vydáním dluhopisů.

Autor:

Pražské letiště zkracuje dobu parkování zdarma na 10 minut

  • Nejčtenější

Rusové se vrací. Putin propagandisticky slaví a těží z toho i tamní ekonomika

3. května 2024

Počátek války na Ukrajině vyvolal mezi některými Rusy už v únoru roku 2022 velké obavy. Během...

Z prodejen mizí košíky do ruky. Hodily se na malý nákup, skuhrají zákazníci

1. května 2024

Z českých obchodů začínají mizet malé příruční nákupní košíky. Zákazníci se tak často musí spokojit...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Boom prodejů kol opadl. Prodejci mají plné sklady, zákazníci čekají na slevy

28. dubna 2024

Trh s jízdními koly a cyklovybavením se v Česku propadl o třetinu. Může za to ochlazení covidového...

KOMENTÁŘ: Po solárním tunelu je tu další. Možná ještě větší

2. května 2024

Premium Čeští solární lobbisté otevírají šampaňské, protože se otevřela cesta k dalšímu solárnímu Klondiku,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

KOMENTÁŘ: Stanjurova další daň je prohrou pravicové politiky

3. května 2024

Premium Po zklamání z chabého výnosu windfall tax ministr financí plánuje, jak si na banky posvítit jinak –...

Jak se peče uran. Reportáž z hlídané továrny, kde vzniká palivo do elektráren

5. května 2024

Korejská republika vyrobí téměř třicet procent elektrické energie prostřednictvím domácích...

Pár kilometrů, poloviční ceny. Byty na severu Čech jsou dražší než v Německu

5. května 2024

Premium Navzdory zpomalení ekonomiky a vysokým úrokovým sazbám cena nemovitostí na českém trhu za poslední...

Jak uspořit a zabránit impulzivnímu nákupu? Číňanky hledají rady na sítích

4. května 2024

Čínské ženy na sociálních sítích hledají návody na to, jak ušetřit finance. Podporují se také v...

Jižní Korea bojuje se smrskflací. Výrobci i prodejci musí hlásit zmenšení zboží

4. května 2024

Jihokorejský antimonopolní úřad se vydal do boje proti smrskflaci. Výrobci a dodavatelé potravin...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Dara Rolins je po další plastice. Kritiku fanoušků nechápe, cítí se svěží

Zpěvačka Dara Rolins (51) se na čas stáhla z veřejného života. V tom období prodělala „estetický zákrok“ a na sociální...

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Byli vedle ní samí ztroskotanci, vzpomíná Basiková na muže Bartošové

Byly každá z jiného těsta, ale hlavně se pohybovaly na opačných pólech hudebního spektra. Iveta Bartošová byla...

Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková

Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak jsem se nevdala se...

Je to šílený, hodnotily firmy práci řemeslníků, kteří opravili střechu

Po zimě se často ukážou mnohé „vady na kráse“ domu, střechy nevyjímaje. Někdy nezbývá nic jiného než kompletní výměna....